• Litet My

Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg

Vi har förklarat att vissa har svårt med/inte kan vissa saker. En del har svårt för att stå i kö, Nisse med ADHD får sitta med surfplatta halva lektionen eftersom Nisse bara orkar fokusera halva, Lisa får en annan (större och godare) glass för hon är laktosintolerant osv osv. De har haft många frågor men ingen missunnsamhet, tror problemet är större hos många vuxna. Åtminstone mina barn har tagit förklaringarna med nyfikenhet istället för missunnsamhet förutom det med surfplattan där vi hade många och långa diskussioner med äldsta barnet mer Autism och enormt rättvisetänk.

• Litet My
    Alexi skrev 2017-05-16 06:37:54 följande:

Men barn med dessa svårigheter, hur funkar det i skolan osv? Känns som att detta med köande måste dyka upp i många sammanhang?

Brukar fungera utmärkt med träning och/eller extra stöd. Handlar det om Autism ligger problemet i många fall i förutsägbarhet alt för mycket stimulans och stress i en kö tex.
  • Litet My

I övrigt fick vi gå in så när jag jobbade på ett gruppboende (psykiatri), tror alla där kunnat köa, att vi fick gå före handlade om att de hade ledsagare. Inte i första hand på brukarnas oförmåga att stå i kö.

• Litet My
    Haskel skrev 2017-05-16 15:48:48 följande:

Med tanke på alla handikapp, diagnoser och skador, kommer väl snart expresskön vara lika lång som den vanliga.

Det är bra med expresskö för handikappade. Men gäller det autism, ska det vara ganska grav sådan, innan expresskön ska tillåtas. För ADHD/ADD etc, ska det vara uteslutet.

Man brukar behöva intyg att man har ledsagare för att få gå före. Du har uppenbarligen väldigt dålig koll, det är liksom inte bara att säga "mitt barn har ont i tån idag, får vi gå före"...
Svar på tråden Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg