• MadHatter

Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg

En förklaring "personer som behöver extrahjälp får gå i en särskild kö. Man behöver ett papper/intyg på att man behöver den hjälpen för att stå i den kön".

• MadHatter

Ts, har du fått några bra ideer på hur du ska förklara för ditt barn om hen skulle fråga?

Vad är det i ämnet som du tycker är svårförklarat egentligen?

• MadHatter
    Alexi skrev 2017-05-16 06:36:19 följande:

Madhatter: Det är inget jag kommer behöva förklara idag utan helt hypotetiskt. Men uppenbarligen, av fbinlägget att döma, så var det många vuxna som inte kunde förklara detta för sina barn på ett vettigt sätt så då ville jag lära mig.

Ok, ja du har fått många bra svar här tycker jag som du kan ha med sig om frågeställningen blir aktuell rent praktiskt.
  • MadHatter
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 11:07:17 följande:

Jag har jobbat på Gröna Lund och att gå före i kön är egentligen för de i rullstol, de får gå före för att de måste gå in genom utgången då rullstolen inte får plats vid ingången. Det här har vissa tolkat som att alla med funktionshinder får gå före och våra chefer tycker det är bäst att släppa igenom dem för att undvika bråk. Alla som jag har jobbat med tycker det är förjäkligt att folk utnytjar systemet på det här sättet, jag förstår att folk blir sura, vi i attraktionerna blir sura också.

Har du läst inlägget från mamman på FB? Den person det gäller verkar ha en ganska omfattande funktionsnedsättning och definitivt vara i behov av detta stöd.

Autism är en mycket bred skala och väldigt många med autism har givetvis inte dessa behov.
  • MadHatter
    Froken Lokens skrev 2017-05-16 15:19:15 följande:

Om alla med någon form av diagnos eller funktionshinder skulle få gå före i kön skulle vi som inte har något plötsligt stå i korta köer.

Därför är ju inte heller nöjesparkernas regler sådana. De särskilda köerna är ju bara för de som har behov av detta pga funktionsnedsättning. De flesta med funktionsnedsättning har inte dessa behov.
  • MadHatter
    Froken Lokens skrev 2017-05-16 15:26:11 följande:

Jag vet människor som gått före för att något av barnen i familjen haft ADHD, astma eller en stukad fot. Så visst förekommer det.

Vad förekommer? Att "alla med någon form av diagnos eller funktionsnedsättning får gå före i kön"?

Att människor utnyttjar system och regler som egentligen inte är till för dem förekommer absolut. I alla möjliga och omöjliga sammanhang. Vilket väl gör att det underlättar för nöjesparker och andra att ha tydliga bestämmelser och kontroller. Men det finns alltid folk som lyckas komma undan med diverse saker ändå.
Svar på tråden Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg