Inlägg från: Anonym (titti) |Visa alla inlägg
  • Anonym (titti)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Jävla dagispersonal som hittar på egna regler. Skut i andras barn. De här barnens semester är inte ditt ansvar.

• Anonym (titti)

Själv pluggar jag och sommarjobbar i år. Bara lyckats fixa två veckors semester. Förskolechefen (liten förskola) ifrågasatte det och började prata om barns "rätts till semester".. Sedan när har barn någon sådan rätt? Informerade henne om att barn endast har semester om föräldrarna har det. Amöba!

• Anonym (titti)

Varför ska du begär intyg nu just nu på sommaren? Vad har ni för regler för förskoletider? Skiter ni om föräldrarna fuskar resten av året?

• Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 08:08:37 följande:

Enligt barnkonventionen bör alla barn i förskolan ha rätt till rekreation. Någon lagstadgad rätt finns inte.....ännu. Det är dock på gång att bli. Precis som för vuxna.

Vuxna har ingen lagstadgad rätt till rekreation eller semester. Testa förresten säg till din bidragshandläggare att du vill ha rekreationsbidrag så får du se vad som händer :)

Many problems. En sån lagändring skulle kräva att hela bidragssystemet ändrades och harmoniserades till barnets rätt till rekreation. I mitt fall skulle det innebära att csn även betalar ut studiemedel under sommaren i de fall man har barn. För timvikarier skulle det innebära statligt garanterad sommarlön. För sjukskrivna skulle det innebära personlig assistans sommartid. Väldigt dyr reform. Tror ingen bryr sig så mycket om andras barn. Och vem skulle bestämma längden och kvaliten på minimum rekreation för barn?
  • Anonym (titti)
    2009 skrev 2017-05-15 09:49:59 följande:

Vad pratar du om? Vi har en semesterlag i Sverige sedan många år där allt står reglerat. Läs: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480

Det är bara vissa arbetstagare som omfattas av den lagen. Jag som student omfattas exempelvis inte av den lagen. Och om jag som förälder inte kan ha semester så kan mina barn såklart inte heller ha semester.
  • Anonym (titti)
    Anonym (123) skrev 2017-05-15 12:01:27 följande:

Krävs inte ens fast arbete, bara du arbetar har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Har man inga semesterdagar får man obetald semester.

Ja men kan man inte stämpla eller får försörjningsstöd alternativt har sparpengar har man ju inte möjlighet att utnyttja denna rätt ändå (ja för det är en rättighet och inget tvång).
  • Anonym (titti)
    Anonym (123) skrev 2017-05-15 12:01:27 följande:

Krävs inte ens fast arbete, bara du arbetar har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Har man inga semesterdagar får man obetald semester.

Som tillsvidareanställd är man genom det allmänna ruggigt bra försäkrad i Sverige. Är man däremot inte det så är det mycket man antingen inte har rätt till eller har möjlighet att utnyttja.
  • Anonym (titti)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 21:29:10 följande:

Här är hela citatet: "Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om."

Om man går hemma och har barn så kan man självklart ha dem hemma någon vecka under sommaren. Är man för sjuk för att alls ta hand om sina barn så hoppas jag att man har kontaktat socialtjänsten. Inom mitt yrke har jag kontakt med människor av alla slag, friska, sjuka, arbetande, studerande osv. Hittills har jag bara träffat på missbrukare som inte har fixat att ta hand om sina barn. T.o.m. föräldrar som går på cytostatika fixar semester med sina barn. Fixar man inte någon vecka hemma med barnen så kan man inte ta hand om dem själv utan då behöver familjen stöd och barnen få bo någon annanstans.

Hur hade du tänkt dig att det i praktiken skulle gå till? Vem ska bestämma hur barn ska vara lediga varje år. Måste semestern tas sammanhängande? På sommaren? Vad händer i de fall föräldrarna faktiskt inte kan ta semester? Kan de ansöka om dispens? Vem ska avgöra vad som är giltiga skäl?
  • Anonym (titti)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 22:09:05 följande:

Jag antar att socialtjänsten blir inkopplad till slut. Får barnen aldrig vara hemma med lediga föräldrar, alternativt har en så sjuk ensamstående förälder att denne inte KAN ta hand om barnet/barnen, så kan denne naturligtvis inte heller ta hand om barnet helger/högtider osv så då behövs att samhället griper in.

Ja absolut en bra ide. Extra sommarlön till alla föräldrar. Och dubbel till dem som inte jobbar. Och personlig sommarassistent till dem som behöver. Då kan ju alla barn få semester. Låter som en jättebra ide!
  • Anonym (titti)
    Anonym (På tiden) skrev 2017-05-15 23:14:00 följande:

Det är på tiden. Alldeles för många barn som "arbetar" 40-50 timmars veckor och inte får semester.

Sverige har inte ratifierat barnkonventionen. Av förklarliga skäl.
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 06:31:27 följande:

Menar du ratificera? Sverige har i allra högsta grad ratificerat barnkonventionen. Vi har skrivit under tillsammans med många andra länder att barnkonventionen ska följas. Det är regler inom FN. Tycker du inte vi ska följa barnkonventionen?

Barnkonventionen är inte svensk lag och det finns fortfarande kvar en massa lagar och regler i sverige som inte är i enlighet med barnkonventionen.
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 09:35:31 följande:

Nej inte svensk lag men ratificerat är det och FN väger tungt. Massor av lagar och regler har vi inte i Sverige dom inte lyder under barnkonventionen men det finns några där det brister och där har Sverige blivit hårt kritiserat. Att barnkonventionen blir en lag är välkommet och troligen blir det så.

Att ratifiera en konvention innebär att göra det till en lag. Många svenska lagar och regler är i enlighet med barnkonventionen men inte alla. Och i sverigwär det svensk lag som gäller och inte barnkonventionen.
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 11:11:54 följande:

Sverige har alltså förpliktigat sig att följa barnkonventionen och det är juridiskt bindande för vår stat.

Svensk lag står över barnkonventionen.
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 18:49:04 följande:

Fel av mig. Artikel 31 berör barns rätt till rekreation. Det är den man hänvisar till i förslaget om barns rätt till "semester". Dvs ledig från förskolan.

Den artikeln handlar om barns rätt till rekreation. Det står ingenting om att barn har rätt till semester enligt svenska fackliga avtal.
  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-16 19:44:21 följande:

Nej men det är den man hänvisar i förslaget om barns rätt till semester.

Rekreation och semester är inte samma sak.

Hur har du tänkt att förslaget ska genomdrivas. Jag hoppas du menar på att staten ska förbättra föräldrarnas omständigheter. Allmän betald semester exempelvis. Annars förstår jag inte hur en sån kag skulle kunna genonföras. Ska föräldrar som själva inte har möjlighet att ha semester att lämna bort sina barn på statliga sommarkollon eller vad hade du tänkt dig?
  • Anonym (titti)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-16 20:02:42 följande:

Hej

Jag är arbetslös och kommer lämna på förskolan. Dels för att jag ej får a-kassa om jag har barn hemma och dels för att jag behöver jobba. Blir knäpp av att gå hemma! Jag VILL jobba!

Jag kommer ha mina barn hemma de 4 veckorna förskolan är stängd så de för semester också

Jag pluggar och behöver jobba hela sommaren. Dels för att dra in pengar till familjen och dels för att jag jobbar som sommarvikarie och ersätter ordinarie personal som går på semester. Skulle aldrig fått jobb om jag ställt krav på fyra veckors sammanhängande ledighet. Och inte skulle vi haft råd med det heller. Fattar inte vad semesterivrarna menar riktigt. Det är väl ändå viktigare att ha mat på bordet och tak över huvudet än att ha semester. Semester har man när man har råd och möjlighet.
  • Anonym (titti)
    Anonym (home) skrev 2017-05-16 22:43:36 följande:

Du får ha dem hemma, men måste ha ordnad omsorg för dem OM du får jobb.

Men hur ska man vara tillgänglig om man har barnen hemma? Och hur söker man jobb med barn hemma? Blir ju extremt ineffektivt.
  • Anonym (titti)
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:26:34 följande:

...för övrigt har jag svårt att tro att någon skulle förlora sin chans att jobba timmar på ett visst ställe, för att du berättade att du skulle vara ledig fyra veckor för att ditt barn också behöver lite semester. Om arbetsgivaren inte förstår det så är han ingen bra arbetsgivare. Jag har också arbetat timmar och det har aldrig varit några problem. Problemet uppstår om man INTE säger till att man ska vara ledig en viss period, utan låter dom ringa och dissar varje dom ringer. 

Soc behöver inte veta om den överenskommelsen. För övrigt ska soc ha ett barnperspektiv, och att ett barn får fyra veckor ledigt på sommaren är även i deras intresse. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara några problem ens om de fick veta. Dessutom är de så överbelastade nu att de knappast hinner tänka på allting och ringa och snoka runt. De bara räknar ut beloppet du ska få och beviljar din ansökan för månaden.

Bättre att ha en dålig arbetsgivare än någon alls faktiskt..

Och nej, man bör försöka undvika bidragsfusk.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?