Inlägg från: Anonym (Mähh...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mähh...)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (li) skrev 2017-05-15 06:27:27 följande:

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

Är man arbetslös och lever på försörjningsstöd FÅR man inte ha barnen hemma eftersom man måste vara 100% arbetssökande. Om man har a-kassa eller är sjukskriven kanske man inte har råd att ha barnen hemma.
    Knappast så att föräldrar inte VILL ha barnen hemma på sommaren om man själv inte jobbar.
  • Anonym (Mähh...)
    modsey skrev 2017-05-15 07:03:23 följande:

Fast det kan man ju kringå genom att ha en deal med förskolan att man får lämna om man blir inringd

Inringd? Är man arbetslös så är man ARBETSLÖS, vem ska ringa? Samma om man är sjukskriven så är man SJUK!
  • Anonym (Mähh...)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 08:01:17 följande:
    Nu måste du också vara insatt i regelverket som omger detta.
    Arbetslös, då kan man hamna på en massa meningslösa kurser och får aldrig säga nej, till varken kurser eller arbete, då får man inga pengar.

Sjuk, det finns en anledning till att man är sjukskriven. De där timmarna som barnet är på dagis, är kanske de timmarna som den sjuka behöver för att få rehabilitering, läkarbesök, vila upp sig, för att orka ta hand om barnet sedan.

Utöver detta finns det massor av arbeten som sker på sommaren, som gör att de som arbetar med detta inte kan vara lediga.

Så har vi gruppen visstidsanställda eller timanställda, som bara inte vågar säga nej till något arbete.

De där små barnen kanske istället kan få ledigt under vinterhalvåret
    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 08:06:23 följande:
    Har man inget jobb så är de flesta arbetssökande och kan bli inringd på jobb. Då får man inte tacka nej.
    Fattar fortfarande inte. VEM ska ringa? Om man inte är anställd så finns det ingen som kan "ringa in en på jobb".

Om man däremot har en timanställning, behovsanställning, konsultar eller liknande är det såklart en annan sak. Men för en som  är arbetslös finns det ingen som kan "ringa in en på jobb" helt plötsligt.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 08:46:35 följande:
    Vad menar du med att man måste ha barn på förskola och att detta inte skulle bero på ekonomiskt stöd som man kan få som arbetslös?

Är man arbetslös utan att t emot något ekonomiskt stöd som har olika regler måste man givetvis ingenting. Är man självförsörjande bestämmer man själv. Frågan är då om man ens har rätt till förakoleplats till att börj med.

Har man däremot något form av ekonomiskt stöd beukar dessa vara vilkorade med att man har ordnad barnomsorg. Det innebär dock inte att barnet måste nyttja barnomsorgen visst antl timmar eller liknande. (Däremot kan ju barnomsorgen ha ett sådant krav).

Eller menar du att många arbetssökande har behov av att barnfri tid för att söka arbete och det är det du kallar "måste"? (Dvs inget yttre krav).

Justnär det gäller sommarledighet från förskola brukar ju det vara något "bestämt". Dvs om man säger att man inte behöver barnomsorg i juli har man sen inte rätt till barnomsprg i juli. Som arbetssökande måste man då ha kvar platsen hela sommaren då man inte vet om man kommer att få ett jobb eller ej i juli (som exenpel). Det som avses med "inringd" är givetvis "erbjudande om tidsbegränsad anställning", villet arbetslösa i vissa brancher har möjlighet att få då och då.
    Om du läser mitt inlägg som du citerade så inser du nog att jag enbart skrivit om de som uppbär någon form av ersättning och därmed har krav på motprestation för att behålla ersättningen. En förälder som är arbetslös och inte har någon form av ersättning kan självklart ha barnen hemma hela tiden!
  • Anonym (Mähh...)
    modsey skrev 2017-05-15 08:50:40 följande:
    Många arbetslösa kan ringas in på extrajobb i ex vprden på timmar.
    Ja om man har kontakter, utbildning, erfarenhet, timanställning.

Jag är exempelvis arbetssökande i nuläget och det finns INGEN som skulle kunna ringa in mig på jobb plötsligt tyvärr.

Blir man inringd inom vården så har man en anställning.
  • Anonym (Mähh...)
    modsey skrev 2017-05-15 09:01:05 följande:
    Många arbrtslösa har ändå sådana timmjobb o kan ringas in på morgonen
    Ja och det är såklart jättebra. Men för såna som mig som är helt arbetslös kommer det aldrig hända att jag blir inringd, jag har dock inget dagisbarn längre
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 10:28:52 följande:
    Om du är utan ersättning från samhället alt. försäkring så kan du vara säker på att du aldrig behöver bli det. Men får du a-kassa eller t.ex. försörjningsstöd så kan även du bli det.
    Hur ska jag kunna bli det? Vem skulle ringa? Det är ingen som vet vad jag kan och har för utbildning. Skulle vården som jag aldrig har jobbat med få för sig att plötsligt ringa mig för jobb? Låter extremt märkligt i så fall.

Men det vore ju riktigt spännande om det skulle ske även om jag aldrig någonsin kan tänka mig det. Det är minst 400 sökande på alla jobb jag har sökt de senaste åren!
    Jag har haft en extrem TUR som fått de jobb jag har sökt och förhoppningsvis hinner jag få ett nytt innan nuvarande anställning har upphört men i annat fall är det A-kassa som gäller för mig.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:46:52 följande:
    Arbetsförmedlingen vet ju vad du kan, vilken utbildning du har, vilket jobb du passar för och vilka jobb du söker. Dyker det upp ett jobb är det ju vis arbetsförmedlingen kontakten sker såklart. Är du arbetslös eller arbetssökande? Det är skillnad på det. Är man inskriven på arbetsförmedlingen så är man atbetssökande.
    Ja AF kan rekommendera mig att SÖKA utannonserade arbeten, men INGEN kommer "ringa in mig" bara sådär. Man får vara väldigt tacksam om man lyckas få ett arbete öht, knappast så att AG ringer runt och försöker få tag på någon arbetsvillig.
    AF gör ingenting, men självklart måste jag vara inskriven för att få A-kassa.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 11:08:45 följande:
    Så du är inte tvungen att söka menar du?

Nej så menar jag inte. Jag antar att jag måste söka en eventuell tjänst som AF skickar brev om. Men det innebär ju inte att jag ens får komma på intrevju och det tar tid att få arbete.

Först mailar jag en ansökan, därefter blir jag i bästa fall uppringd för telefonintervju, om det går bra får jag komma på en personlig intervju, går jag vidare ytterliggare så inhämtar företaget uppgifter från minst 2 av mina referenser samt utdrag ur belastningsregistret och eventuellt UC beroende på vad det gäller för jobb. Är jag efter allt detta fortfarande med i processen så är det dags för intervju nummer två och därefter sista mötet är kontraktskrivning.

Så som sagt - inringd och börja jobba direkt på studs kommer ALDRIG ske! Trots det är jag tvungen att ha barnet på dagis så länge jag innehar ersättning. Förutsatt att jag haft ett dagisbarn, mina är större nu.

• Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 12:20:45 följande:
    Jag antar att det ser olika ut för alla beroende på vilket typ av jobb man söker men hursomhelst så blir man inkallad på ev intervjuer, kurser osv. Vi har haft vårdnadshavare som fått jobb på studs och då behöver omsorg från en dag till en annan.
    Ja och just därför ska barnen vara på förskolan när man är arbetssökande, man kan/får inte ha dem hemma bara för att det är sommar.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (Vikarie) skrev 2017-05-15 13:34:45 följande:

Jag har INGEN anställning någonstans utan jag jobbar på timmar dvs arbetsplats ringer mig när de vill att jag ska jobba butik, fritids och café

Min man jobbar borta hela dygn (även han på timmar) vilket gör att mina barn går efter mina tider där jag stänger kl 18 dvs de har barnomsorg till 18.30.

Barnvakt behöver vi på helger eftersom vi arbetar även helg.

Vi jobbar hela sommaren! Skulle vi vara lediga och ha barnen hemma skulle det vara utan inkomst och då klarar vi oss inte

Oj det låter ju fantastiskt bra. Vilken lyx att bara bli inringd!

Kanske är så i små byar? Här i Sthlm händer det aldrig!
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?