• JohannaK94

pappan som inte kan gå vidare

För 3 1/2 år sedan separerade jag med dotterns pappa efter att han varit otrogen i 4 1/2 år mot mig.

Vi hade de mycket struligt i början då han aldrig var någon vidare förälder under vårat förhållande. Jag ville inte lämna bort dottern varannan vecka som han begärde men gav honom chansen efter många om och men.

Han fortsätter komma tillbaka och försöka flörta sig in hos mig trots sin nuvarande sedan 2 1/2 år tillbaka och dom har även gemensamt barn.

Jag har alltid fått skit på ett eller annat sätt och han klarar inte av att hålla en god relation för dotterns skull så vi kan prata som normala människor. Jag har kämpat så länge jag kan minnas för detta.

Har funderat många ggr på att försöka få dottern boende hos mig men aldrig vågat då är han är så full av skit och lögner.
    Än idag, senast igår fick jag höra att han håller på och snacka skit om mig till andra och sprider en massa lögner...
    mina krafter tar slut pga detta då jag redan lider av depression och ångest.
    Jag la mig ner och störtbölade då jag fortfarande blir så sårad när han gör så mot mig :( hans lögner påverkar ju grymt så är inte bara att ignorera tyvärr.

Vet inte längre vad jag ska ta mig till. Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden pappan som inte kan gå vidare
  • nihka

Jag hade organiserat vv så att jag aldrig behöver träffa barnets pappa. Hämta och lämna i skolan. Du lämnar dottern på skolan på fredag morgon och pappan hämtar henne på fredag eftermiddag. Inga telefonsamtal. Allt praktiskt informationsbyte på mejlen. Han kommer troligtvis inte att vara lika benägen att flörta på mejlen eftersom han i så fall lämnar "bevis" där.

När du slipper träffa honom regelbundet kommer han inte att påverka dig lika mycket och med tiden kommer hans skitprat också att påverka dig mindre. Tala om för människorna omkring dig att du inte vill höra vad han har sagt, för att du inte orkar höra. Det du inte vet om har du mindre ont av. Man kan inte ändra på andra bara på hur man själv förhåller sig till dem. Om du lider av ångest och depression och går igenom en jobbig fas är det väl inte att hantera som är den bästa strategin utan att undvika tills du har samlat krafter nog för att börja hantera.

Så hade jag gjort.

Svar på tråden pappan som inte kan gå vidare