• KlunsSmurfen

Bonus mamma, inte alltid lätt

Sommars skrev 2017-05-15 10:13:25 följande:

Tack för bra tankar och ord. Jag vet ju innerst inne att det är så men ibland kan känslorna svämma över och irritationen över att han tar mig då lätt som grejja med honom från morgon till kväll. Jag märker att han har mkt funderingar om det här med mamman. Varför är inte jag varannan vecka som de flesta andra osv? När är det läge att berätta hur situationen är?? Det är faktiskt både mamman o pappan i detta fall som har bestämt att det ska vara på det här viset med varannan helg. Känns som att han tror att det är pappa som bestämmer att han inte får åka till mamman mer än varannan helg. I själva verket är det hon som tycker att det räcker med varannan helg... Kan tillägga att denna person har ett jobb, andra barn med andra män och är till synes normal men saker som ni förstår en stor skruv i huvudet som väljer bort sitt eget barn för att kunna göta andra saker...

Barn är barn, de är inte alltid logiska. Det kan verka som att personen som alltid finns nära blir tagen för given men jag tror att barnet tar för givet att den ska vara nära och det är där trygghet och annat roligt finns. Svårt för en 8-åring att förstå hur värdefullt det är.

En förälder som sätter sej själv före klarar antagligen inte av mer ansvar än varannan helg men det är svårt att förklara det för en 8-åring.
  • KlunsSmurfen
    Sommars skrev 2017-06-07 21:24:58 följande:
    bra ord! tack! Hur ska man agera mot honom? Ska man säga ngt Hur situationen är eller ska man helt enkelt vara tyst och låta pappan o mamman sköta det???? Han frågar ju mig mkt... Jag är ju inte psykolog....
    Svårt att hitta en bra balans om man inte i förväg är medveten om hur grabben kommer att hantera det.

Tror att samtalskontakt bup eller liknande kan vara bra så att ni får råd.

Han avgudar sin mamma men verkar också vara lite splittrad med tanke på hans funderingar och det kan bli värre med tiden ju mer han förstår.
    Det verkar naturligt att värdesätta tid och saker från den som är mindre närvarande med högre men barn har också en tendens att ta på sej skulden om de märker eller misstänker att en förälder inte bryr sej. Tro att det blir en inre konflikt där man ser någons sämre sidor, tar på sej en del av skulden och samtidigt projicerar det och det dåliga hos mamman på boende föräldern man känner sej trygg med. Ibland är det bonusmamman som blir hatad. Det är nog många föräldrar i den situationen som får skit av barnet för att den andre föräldern inte kan visa intresse och ta ansvar.
Svar på tråden Bonus mamma, inte alltid lätt