• UndrandeSökare

Kromosomfel

Trådstartaren - Om ni vänder er till någon ivfklinik utomlands så kan ni få göra PGS, då odlar man embryona till dag 5 och gör biopsi (tar ut en cell från varje embryo och då kollar man upp vilka embryon som är normala kromosommässigt. De onormala slängs direkt (eftersom de bara blir minus eller missfall).

Vi har gjort det på kliniken AvaRiga.

Hör av dig om du har fler frågor.

• UndrandeSökare

Trådstartaren - Jo, AvaRiga gör också sperm dna fragmentationstest. Det är nämligen så är sperma kan se ok ut i mikroskåp med ändå ha dnafel, men det får man inte veta om man inte gör detta test (finns inte i Sverige). Om sperman har dnafel/och eller fragmentationsfel så blir det också fel på embryona och då kan resultatet bli att de inte kan fästa och du aldrig får plus. Så det kan vara det som drabbat er.

• UndrandeSökare

Hej ! Ja, Riga är inte så långt bort. Tar en timme med flyget från Arlanda. Annars kan man också ta båten, det är det billigaste alternativet speciellt om man vill boka resa med kort varsel. Det finns anslutningsbussar till och från många olika orter i Sverige till Värtahamnen där båtarna går ifrån.

Ja, plan B blir donation.

AvaRiga kan erbjuda både sperma och äggdonation. Dubbeldonation är tillåten där (till skillnad mot Sverige där man bara får välja ett alternativ).

• UndrandeSökare
    LMT skrev 2017-10-11 15:41:17 följande:

Min sambo har testat sitt DFI-värde två gånger på RMC i Malmö, så visst görs det ????

Varför 2 gånger? Hittades dnafel och fragmentationsfel hos honom?

Jag ringde Malmö, men se sa att inte gör det, så däför reste vi till AvaRiga. Fick provsvaret inom ett dygn.
  • UndrandeSökare
    LMT skrev 2017-10-11 16:17:41 följande:

Ja han hade 39% första gången, därför gjorde man ett andra och då fick han 37% alltså ingen markant förbättring tyvärr :(. Vad fick din man gör resultat?

Vi gjorde testet bara en gång, 30% vi ordinerades direkt spermadonation. Vi valde dubbeldonation för att öka chanserna (olagligt i Sverige, man används utomlands). Dessutom valde vi PGS.

Hur har ni gjort/ ska göra?
  • UndrandeSökare

LMT- Dubbeldonation (både ägg och spermier) och PGS eftersom vi ville öka alla våra chanser att få så många friska embryon som möjligt eftersom jag redan varit i Aten på immunutredning och fått konstaterat att jag både har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som ger missfall. Haft 6 missfall nu. Så ville utesluta alla dåliga embryon och veta att om det inte gick, så skulle det enbart bero på mitt immunförsvar. Uteslutningsmetoden helt enkelt.

• UndrandeSökare

LMT- PGS= PreeGeneticScreening.

På dag 5 (blastos) gör man biopsi på alla embryon, man tar ut en cell från varje embryo och kromosomtestar dessa.

Man får då veta vilka som är normala kromosommäsdigt och de onormala kastas direkt och endast de normala sparas. Detta eftersom de onormala ändå bara blir minus eller missfall.

Så det är en ursållningsmetod så man slipper få missfall pgr av felaktiga embryon. Man kan direkt få ett eller två normala insatta.

Detta kan man göra som extra tillval på utländska kliniker, tex AvaRiga. Finns inte i Sverige.

• UndrandeSökare

LMT- Hittades några dnafel vid era 2 spermatest?

Min sambo hade både dnafel och fragmentationsfel på spermierna och då blir sperman utdömd direkt.

Sen är jag 40+ men har bra amh, men läkaren sa att när man är över 40 så är minst 85% av äggen dåliga/felaktiga kromosommässigt så därav dubbeldonation.

PGS pgr av alla mina tidigare missfall och immunproblem.

• UndrandeSökare

LMT- Ring RMC och begär ut testresultatet på papper, så kan du läsa själv. Läkarna säger ibland "det ser bra ut" men det säger inget om fakta. Bättre att läsa själv med egna ögon se hur många procent av spermahuvudena som är defekta, hur många procent av mellandelen och hur många procent av svansen....

(Det är det som är morfologi).

• UndrandeSökare

LMT- 37% och 39% var fragmenteringen eller hur?

Jag har pratat med en läkare i Grekland som sa att vid ca 15% försöker de förbättra resultatet med lång dos antibiotika, över 30% så använder de inte den mannens sperma, den håller för dålig kvalitet(för hög del fragmentering).

Svar på tråden Kromosomfel