Inlägg från: Gryntroll |Visa alla inlägg
  • Gryntroll

Vegetariska vardagsrätter

Har kört fast och vill gärna ha hjälp med goda vegetariska rätter (lacto-ovo).

Helst snabba "middag-på- 30-min-rätter" och utan "substitut" produkter. Men vore toppen med tips även på helgmat.

Så, vad har ni för vegetariska favoriter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-13 09:52
    Perfrkt med så mycket lättlagat veg! Egentligen är det ju inte så komplicerat, men jag kör fast i samma rätter och har inte "improvisations-skills" ännu vad gäller goda och mättande kombinationer i veg.världen.

Utökar frågan ... Några spännande tips till grillen?

Vi grillar mycket zucchini, paprika, aubergine, lök, majs, blomkål, potrabello och halloumi. Det mesta endast m olja och salt/peppar.

Vad har ni till era veg.grilllmiddagar?
  • Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter
  • Gryntroll
    BuoBä skrev 2017-05-12 16:08:25 följande:

DN hade en receptserie för några år sen där vi hittat många nya favoriter, bland annat Bolognesen på belugalinser:

mobil.dn.se/mat-dryck/har-ar-alla-veckomenyer/

Eftersom temat var "ät mindre kött" så är inte alla recept vegetariska, men de flesta. Bäst att påpeka innan nån petimeter ska kommentera på det...

Åh så perfekt!
    Tusen tack (y)
  • Gryntroll
    gnipökåms skrev 2017-05-12 17:59:13 följande:

kan rekommendera mera vego kokböckerna, som verkligen fokuserar på just vardagsmat till skillnad ifrån många böcker, min familj har verkligen använt böckerna flitigt.

skulle kunna skriva av några recept ikväll om det intresserar.

Toppen, ska kolla in böckerna!

Men gärna recept redan i tråden också
  • Gryntroll
    Hmlan skrev 2017-05-12 18:08:54 följande:

1. Lök, zucchini, tomat, ev. vitkål eller annat man gillar steks lätt, på med krossade tomater som det får koka i, kryddor och bönor och servera till spaghetti. Om detta kokas i gjutjärnsgryta/-panna får man massa järn på köpet (gjutjärn ska gärna komma i kontakt med något syrligt som tomater för att avge järn)

2. Spenat, vitlök, lite sötpotatis i tärningar och gröna linser med vatten som blir lite grytaktigt, gärna någon indisk kryddblandning eller typ gurkmeja, spiskummin, lite chili är gott. Tillsammans med ris. (www.google.se/amp/s/nillaskitchen.com/2016/10/05/indisk-linsgryta-med-spenat-och-sotpotatis-durranaan/amp/)

3. Blomkål, lök, potatis, kikärter i kokosmjölk med indiska kryddor typ spiskummin, gurkmeja, ingefära, kanel. Tillsammans med ris och koriander om man gillar det. Tror denna rätt heter Aloo Gobi om du vill hitta recept!

4. Linssoppa. Jag brukar köra lite olika rotfrukter, lök och ev. potatis med röda linser och sen mixa med kryddor. Men det är även gott med krossade/passerade tomater som bas med lite rödvinsvinäger och lagerblad så smakar det mer vuxet haha. Går att variera linssoppa på många sätt.

5. Blomkål/broccoli, kikärter, zucchini/paprika i Imat eller grädde med curry, till ris.

6. Spenat och fetaost med lite vitlök och creme fraiche mellan två tortillabröd som steks på bägge sidor och skärs upp i pizzabitar, går superfort och är godast lite kallt/som snacks tycker jag (gillar inte varm feta).

7. Cannelloni fylld med ricotta och spenat med tomatsås på.

8. Brukar baka pizza, det tar liiite längre tid men är mysigt att göra tillsammans, degen tar 30 min och sedan kokas passerade tomater med vitlök och kryddor under den tiden. Toppingen är det man rensar ur kylen på min favorit är med zucchini, tomat, champinjoner, lök och fryst majs.

9. Lite längre tid här med, men lasagne med spenat och paprika i tomatsås, varvat med bechamelsås och mozzarella - fruktansvärt gott. Godare än "vanlig" lasagne, t o m för köttätare.

10. Butternut pumpa, zucchini, morötter och ev. palsternacka och kålrot kokas som stora bitar i vatten, krydda med spiskummin, paprikakrydda, lite chili, salt, peppar, kanel och ev. saffran och kanske russin. På med kikärter på slutet när grönsakerna är mjuka och servera till couscous som du kokat av grönsaksvattnet. Det ska inte vara så mycket av vattnet/såsen på tallriken sedan. Det är Marockos nationalrätt!

11. Riktig latmat är färsk, fylld pasta som finns i kyldisken (tortelloni), tillrammans med Barillas Ricotta- eller Pecorinosås och kanske riven parmesan på. Ifall man inte orkar laga mat.

12. Soppa igen! Sparrissoppa, potatis- och purjolökssoppa, broccoli- och blomkålssoppa, spenatsoppa med ägghalvor, rödbetssoppa (borsjtj, godare än det låter), grönsakssoppa av det som finns i kylen.

7-10 tar lite längre tid eller innebär mer jobb men ville skriva dem ändå. Resten slänger man bara ihop på ett kick, det är sånt vi äter när vi inte orkar eller har tid att laga mat, men som ändå är gott, nyttigt och "riktigt".

Jösses - tack!

Tror på rak arm att 3 och 10 kommer gå hem här hemma. Men även de andra ska helt klart testas.
  • Gryntroll
    Carambolan skrev 2017-05-12 19:05:50 följande:

Här är en favorit hos mig: www.koket.se/vegetarisk-halloumi-hot-potgryta

Lite pillrigare än 30 minuter men funkar toppen att frysa in. Jag brukar göra storkok av själva grytan och frysan in i middagsportioner och sen bara pimpa med halloumi (dubbelt mot receptet) och broccoli vid servering.

Det var en del att hacka men tror det är smart att göra som du tipsar om, "grytbasen" i storkok och sedan komplettera. Perfekt!
  • Gryntroll
    modsey skrev 2017-05-12 18:12:00 följande:

Vi kör runt mellan lite olika men dessa återkommer ofta

-vegetarisk risotto, med sparris eller svamp.

-vegetarisk pasta med soltorkade tomater, haloumi, oliver, kronärtskockor etc i

-vegetarisk lasagne med västerbottenost och zucchini

-Tacos, river och steker rödbetor och kryddar som färs

-tomatsoppa, nässelsoppa, champinjonsoppa, fransk löksoppa

-omelett i ugn med kantarellstuvning

-rotsaksgratäng med stekta brytbönor eller en bit halloumi

Men så bra med tacos-variation. Vi har fastnat i halloumi-tacos... (eller pumph, men vill ju som sagt helst hitta rätter utan substituten)
  • Gryntroll
    ostpaj skrev 2017-05-13 07:36:50 följande:

Broccolipaj!

Någon gång testade vi vegetariska hamburgare (frysta, hälsas kök). Det var en succé!

Jag brukar använda quornfileer som kyckling; steka,curry grädde/kokosmjölk och broccoli. Ris till.

Quornfärssås gör jag också ganska mycket och är populärt här.

Snabb lunch till 4-åringen brukar bli att jag steker sojakorv. Hon tycker jättemycket om dem och kallade dem för "mjuk korv". :D

Ja det är väldigt smidigt med substituten och de funkar absolut bra. Vi har fastnat lite väl mycket i det enligt min åsikt, därav vardagsrecept utan den typen av ingredienser.
  • Gryntroll

Och några spännande tips till grillen?

Vi grillar mycket zucchini, paprika, aubergine, lök, majs, blomkål, potrabello och halloumi. Det mesta endast m olja och salt/peppar.

Vad har ni till era veg.grillmiddagar?

• Gryntroll
    MammaBella skrev 2017-05-13 11:42:47 följande:

En supergod rätt som vi gjorde när jag växte upp var s.k. vegwraps.

Hacka goa grönsaker, te.x. lök, tomat, paprika, majs. Grönsaker med mycket vätska bör man hacka och steka, t.ex. svamp och zucchini.

Blanda allt med lagrad riven ost, keso och kryddor efter smak. Jag brukar ta sambal olec, vitlök peppar.

Lägg blandningen i tortillabröd och rulla ihop. Pensla med något typ av fett.

Tillaga i ugn på 225g tills de fått fin färg. Supermumsigt!

Det där lät supergott - ska definitivt testas, tror det blir poppis!
  • Gryntroll

Wow, FL kan verkligen vara en bra insperationskälla. Tack för alla tips, bara till att börja laga

• Gryntroll

Blev ICAs recept på daahl till middag idag. Vi vuxna vill absolut laga den fler gånger, barnen var dock svårflirtade med denna rätt...

• Gryntroll

Sitter nu och googlar efter bästa receptet på någon form av "nuggets". Det finns ju en uppsjö av olika bönbiffar/puckar osv men vilken är godast, håller ihop, ger ett bra tuggmotstånd och får krispig yta?

• Gryntroll

Tycker fortfarande att det är svårt att få ihop spontan lagandet av vardagsmat som är vegetarisk, halkar alltför ofta dit på falafel eller ost (halloumi, feta, mozzarella eller nu senaste jag fastnade för - paner). Mao är fortfarnde alldeles för ovan i veg-matlagning.

Så nu har jag beställt veg-kasse för 3 dagar middagar i veckan, med första leveransen på måndag. Jag hoppas på inspiration och nya kombinationer

• Gryntroll
    freja231 skrev 2017-09-09 18:05:01 följande:
    Den här bönchilin har blivit en favorit här hemma. Jag brukar ha i en billig stout som vi brukar ha hemma och det blir så himla gott! Att använda rökt paprikapulver är också viktigt för smaken, tycker jag. Och så brukar jag skippa paprikan också för jag är inte så värst förtjust i paprika.

Lätt att laga mycket av och frysa in eller äta som matlåda i några dagar. På så vis ser jag det som en bra vardagsrätt trots att chilin ska koka ett tag (jag brukar låta den koka i 40 minuter). 

Jag brukar äta den med creme fraiche (eller, jag väljer havrefraiche för jag äter inte mjölkprodukter). Ibland äter jag den med spaghettipumpa, ibland med bakad sötpotatis, ibland med spiraliserad squash och ibland med nachochips.
    Lagade chilin till middag idag - galet god!
    Mycket smak och mustig, mums. Vi hade bröd, creme fraich och tomat/koriander sallad till. Åh kommer definitivt göras igen. (y)
  • Gryntroll

Åh det ska testas!

Nu närmar sig ju en annan utmaning - JULMAT
    Vad har ni för veg. julfavoriter?

• Gryntroll
    Octavia skrev 2017-10-12 21:32:03 följande:
    Vegansill!
    Vi provade auberginesill till midsommar och njae...
    Däremot tyckte vi att det funkade att byta anchovis och sill mot kapris i gubbröra och i currysill-röra, så det får det nog bli även till jul.
  • Gryntroll
    BuoBä skrev 2017-10-13 12:01:36 följande:
    Jansson med kryddpeppar istället för ansjovis. Ca en tesked till ca 1 kg potatis brukar jag ta.

Marinerad Oumph istället för revben.

Vi äter fågel, så julköttbullarna gör vi på kalkonfärs.

Sallad på grönkål. Har gjort nån variant med apelsiner och nån med granatäpple.

Sen brukar vi ha ugnsomelett med svampstuvning på jul. Inte så traditionellt, men gott.
    Åh Janssons med kryddpeppar lät intressant. Har sett med kapris och oliver, men kryddpeppar låter mer juligt... Är det vanlig malen/grovmalen kryddpeppar och inget för att ersätta sältan från ansjovis (det är så det stavas ja )?
  • Gryntroll
    ostpaj skrev 2017-10-27 03:49:55 följande:

Häromdagen stekte jag lök och Quorfärs, hade i en påse tacokrydda, majs, olika sorters bönor och kokt, avsvalnat ris. Kanske inget speciellt, men ungarna älskar det! Med lite gräddfil på. Gjorde ganska mycket, blir bara godare när det stått ett tag. Tänkte köpa vitkål, strimla, steka och lägga till.

Kan tänka mig att det var poppis.

Jag har fått upp ögonen för de färdig kokta linserna på tetrapack och har gjort likanande med dem istället för färs. Även det var poppis och det trots att just linser i vanliga fall går hem lite si så där hos barnen.

Så nu blir de färdiga linserna mitt substitut för färs i det mesta
Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter