Vegetariska vardagsrätter
1. Lök, zucchini, tomat, ev. vitkål eller annat man gillar steks lätt, på med krossade tomater som det får koka i, kryddor och bönor och servera till spaghetti. Om detta kokas i gjutjärnsgryta/-panna får man massa järn på köpet (gjutjärn ska gärna komma i kontakt med något syrligt som tomater för att avge järn)
2. Spenat, vitlök, lite sötpotatis i tärningar och gröna linser med vatten som blir lite grytaktigt, gärna någon indisk kryddblandning eller typ gurkmeja, spiskummin, lite chili är gott. Tillsammans med ris. (www.google.se/amp/s/nillaskitchen.com/2016/10/05/indisk-linsgryta-med-spenat-och-sotpotatis-durranaan/amp/)
3. Blomkål, lök, potatis, kikärter i kokosmjölk med indiska kryddor typ spiskummin, gurkmeja, ingefära, kanel. Tillsammans med ris och koriander om man gillar det. Tror denna rätt heter Aloo Gobi om du vill hitta recept!
4. Linssoppa. Jag brukar köra lite olika rotfrukter, lök och ev. potatis med röda linser och sen mixa med kryddor. Men det är även gott med krossade/passerade tomater som bas med lite rödvinsvinäger och lagerblad så smakar det mer vuxet haha. Går att variera linssoppa på många sätt.
5. Blomkål/broccoli, kikärter, zucchini/paprika i Imat eller grädde med curry, till ris.
6. Spenat och fetaost med lite vitlök och creme fraiche mellan två tortillabröd som steks på bägge sidor och skärs upp i pizzabitar, går superfort och är godast lite kallt/som snacks tycker jag (gillar inte varm feta).
7. Cannelloni fylld med ricotta och spenat med tomatsås på.
8. Brukar baka pizza, det tar liiite längre tid men är mysigt att göra tillsammans, degen tar 30 min och sedan kokas passerade tomater med vitlök och kryddor under den tiden. Toppingen är det man rensar ur kylen på min favorit är med zucchini, tomat, champinjoner, lök och fryst majs.
9. Lite längre tid här med, men lasagne med spenat och paprika i tomatsås, varvat med bechamelsås och mozzarella - fruktansvärt gott. Godare än "vanlig" lasagne, t o m för köttätare.
10. Butternut pumpa, zucchini, morötter och ev. palsternacka och kålrot kokas som stora bitar i vatten, krydda med spiskummin, paprikakrydda, lite chili, salt, peppar, kanel och ev. saffran och kanske russin. På med kikärter på slutet när grönsakerna är mjuka och servera till couscous som du kokat av grönsaksvattnet. Det ska inte vara så mycket av vattnet/såsen på tallriken sedan. Det är Marockos nationalrätt!
11. Riktig latmat är färsk, fylld pasta som finns i kyldisken (tortelloni), tillrammans med Barillas Ricotta- eller Pecorinosås och kanske riven parmesan på. Ifall man inte orkar laga mat.
12. Soppa igen! Sparrissoppa, potatis- och purjolökssoppa, broccoli- och blomkålssoppa, spenatsoppa med ägghalvor, rödbetssoppa (borsjtj, godare än det låter), grönsakssoppa av det som finns i kylen.
7-10 tar lite längre tid eller innebär mer jobb men ville skriva dem ändå. Resten slänger man bara ihop på ett kick, det är sånt vi äter när vi inte orkar eller har tid att laga mat, men som ändå är gott, nyttigt och "riktigt".