• anonym39

Jag vill ha egen vårdnad. Hur kan jag göra det smidigt?

Hej!

Jag är gravid och barnet kommer om ca två månader.
    Tyvärr är pappan inte mycket att ha, vi lever inte tillsammans och han har aggressionsproblematik. Jag är rädd för hans aggression och jag tassar på tå för att undvika hans utbrott. Vi har svåra samarbetsproblem.
    Jag kommer vilja ha egen vårdnad.
    Jag är orolig att han ska gå i taket när jag inte vill skriva på papper om gemensam vårdnad.
    Jag skulle vilja att han kan ta ut sin föräldrapenning, så han inte reagerar över det... Och att jag sen kan ha egen vårdnad.
    Sen ska han få träffa barnet regelbundet.
    Jag vill att allt detta ska ske så smidigt som möjligt.
    Hur ska jag göra för att detta ska ske smidigt?

Tacksam för era tips och hjälp!

/Orolig gravid

• Svar på tråden Jag vill ha egen vårdnad. Hur kan jag göra det smidigt?
  • Annelie 76

Du kan inte ta ifrån honom vårdnaden efter han fått den. Han kan avsäga sig den eller bli av med den i domstol men har du en gång skrivit på så är den där.
    Antingen behåller du hela vårdnaden själv och får hela föräldraledigheten eller så delar du vårdnad och föräldraledighet. Du kan inte både ha kakan och äta den.

• Linnis92

Fast hon kan ju välja egen vårdnad, få alla dagar och sen skicka över dagar till pappan.

Annelie 76 skrev 2017-05-12 11:11:03 följande:

Du kan inte ta ifrån honom vårdnaden efter han fått den. Han kan avsäga sig den eller bli av med den i domstol men har du en gång skrivit på så är den där.

Antingen behåller du hela vårdnaden själv och får hela föräldraledigheten eller så delar du vårdnad och föräldraledighet. Du kan inte både ha kakan och äta den.

• Fjäril kär

Om han inte är att lita på och har aggressionsproblem är det verkligen INTE lämpligt att han är föräldraledig och tar hand om barn. No way!

• Joo3221414

Men varför skulle du ge bort halva föräldraledigheten?! Bor du hemma hos mamma och pappa och behöver inge pengar? Eller har du tänkt låta pappan vara med ungen medans du åker på jobb när barnet är för litet för förskolan?

Skriv helt enkelt inte under papper om faderskap och vårdnad.

• VourinVour
    Fjäril kär skrev 2017-05-12 11:39:31 följande:
    Om han inte är att lita på och har aggressionsproblem är det verkligen INTE lämpligt att han är föräldraledig och tar hand om barn. No way!
    Varför göra barn med en sådan man i första taget? Varför inte "No way" där?

Självfallet ska pappa ha vårdnaden om sitt barn.
  • anonym39

Tack!

Min högsta önskan är en stabil och harmonisk grund för barnet, utan konflikt.  Därför vill jag inte neka honom umgänge (så länge han inte är aggressiv) och jag vill ha en stabil grund (Jag har vårdnad, på grund av hans stora samarbetssvårigheter och hans konfliktbenägenhet).

Alltså, jag vill ha ensam vårdnad för att undvika konflikter och aggression. För att slippa att han får utbrott över minsta lilla, allt, för en stabil grund för barnet.
    Jag vill att han ska ha umgängesrätt med barnet för att barnet och pappan har naturligt rätt till sin relation.

• Linnis92
    anonym39 skrev 2017-05-12 12:04:24 följande:

Tack!

Min högsta önskan är en stabil och harmonisk grund för barnet, utan konflikt.  Därför vill jag inte neka honom umgänge (så länge han inte är aggressiv) och jag vill ha en stabil grund (Jag har vårdnad, på grund av hans stora samarbetssvårigheter och hans konfliktbenägenhet).

Alltså, jag vill ha ensam vårdnad för att undvika konflikter och aggression. För att slippa att han får utbrott över minsta lilla, allt, för en stabil grund för barnet.

Jag vill att han ska ha umgängesrätt med barnet för att barnet och pappan har naturligt rätt till sin relation.

Jo fast umgänge har han ändå även fast han inte har vårdnaden. Jag tycker inte du ska skriva över dagar på någon med sådan problematik. Han kan träffa barnet endå.
  • Fjäril kär

Du har automatiskt ensam vårdnad vid barnets födelse eftersom ni inte är gifta.

När faderskapet ska fastställas har det inget att göra med vårdnaden. Vägrar du skriva på gemensam vårdnad så kan han inte tvinga dig. Han måste då stämma dig för att få den.

Umgängesrätt har han ändå utan vårdnad. Han kan även få föräldradagar utan vårdnad.

• Lia4

Varför gör man såhär? Skaffar barn med någon man inte ens kan tänka sig dela vårdnad med. Vem mår bra av en sådan situation? Du? Han? Barnet?

• Queennr1

Fast att ta hand om en 6 månaders bebis hela dagarna medans du jobbar är lite mer än umgänge liksom, om du har sån tilltro att han med de problemen med agressionsproblematik skulle klara det på ett tryggt sätt så förstår jag heller inte varför han inte skulle kunna ha den juridiska vårdnaden? Hur menar du?

• Annelie 76

Vårdnad och umgänge är två olika saker. Umgänge är att umgås med barnet och det kan man göra hur mycket som helst utan vårdnad.
    Vårdnad handlar om vem som får bestämma saker som förskola, skola, läkare osv. Med ensam vårdnad kan du också flytta med barnet utan att pappan kan säga nånting.

• MadHatter

Kan man ta ut föräldralediget (förutom de tio "pappadagarna" för ett barn man inte har vårdnad för? (Tf dvs vab vet jag att man får men "vanlig")

• Queennr1
    MadHatter skrev 2017-05-13 08:39:56 följande:

Kan man ta ut föräldralediget (förutom de tio "pappadagarna" för ett barn man inte har vårdnad för? (Tf dvs vab vet jag att man får men "vanlig")

Ja vårdnadshavaren kan skriva över sina dagar.
  • MadHatter
    Queennr1 skrev 2017-05-13 08:41:19 följande:

Ja vårdnadshavaren kan skriva över sina dagar.

Bara till en biologisk förälder eller till vem som helst?

Bär blev det så?
  • MadHatter
    MadHatter skrev 2017-05-13 08:43:21 följande:

Bara till en biologisk förälder eller till vem som helst?

Bär blev det så?

Kan genom snabb googling svara på min egen fråga (ifall nån annan är nyfiken):

Du kan få föräldrapenning

om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och

har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern

är eller har varit gift med föräldern

är eller har varit registrerad partner med föräldern

om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete

om du är försäkrad i Sverige.
Svar på tråden Jag vill ha egen vårdnad. Hur kan jag göra det smidigt?