• Seven Costanza

Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?

Ni som arbetar eller arbetade deltid (kontorstider) när ni hade barn på ca 1-2 år som skulle börja förskola, hur lade ni upp barnets vistelsetid över veckan och vad funkade bäst för ert barn? En eller flera helt lediga dagar och övriga längre, eller att gå varje dag men kortare dagar? Kan ju bero mycket på huruvida man har en till förälder som kan lämna och hämta så skriv gärna hur ni båda lade upp det i så fall och huruvida ert barn sedan tidigare varit van att vara med andra än föräldrarna i några timmar. Vårt barn kommer vara 19 eller 20 månader vid inskolning och har aldrig haft barnvakt så jag tänker mycket på hur övergången ska bli så smidig som möjligt - "övade" ni i förväg med att lämna barnet med t ex far- eller morföräldrar?

Jag hade i första hand tänkt arbeta 65% och ha barnet hemma en heldag, en halvdag och en fjärdedels dag och fylla upp resten med FP, men min chef får inte ihop schemat på 65% utan nu diskuterar vi alternativen 60%, 67,5% eller 70% och jag funderar då på vilket upplägg på fsk som blir bäst för barnet så att jag kan ta det i beaktning för hur många procent jag vill jobba. Två dagar i veckan kommer barnet gå ca 9-15 och hämtas av pappan, för de dagarna jobbar jag heldagar oavsett procentsats så det är övriga tre dagars upplägg jag funderar på. Naturligtvis är alla barn olika men det vore ändå intressant att höra vad som funkat bra för andra barn i liknande ålder.

• Svar på tråden Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?
  • Seven Costanza

Och självklart kan även ni som jobbat heltid men ändå lyckats pussla med korta dagar och/eller lediga dagar svara .

• Seven Costanza
    Neiti75 skrev 2017-05-12 00:54:17 följande:

Jobbar heltid (skiftgång fm/em).

Lämnar 10 och hämtar 15.30/16.30

Har du alltid haft det så? Funkar det bra för barnet?
  • Seven Costanza

På förskolan där vårt barn ska gå kommer det vara tolv barn på tre pedagoger så hyfsat liten grupp, men har ändå lite ångest inför omställningen för honom från att ha mig hemma heltid till att vara ifrån oss föräldrar så mycket.

• Seven Costanza
    Lena skrev 2017-05-12 06:06:34 följande:

Vi valde en ledig dag och fyra kortare dagar.

Ok tack. Hur många procent jobbade ni då och hur korta var de korta dagarna? Var alla dagar samma längd? Funkade det bra från start?
  • MadHatter

Jag valde att variera dagarnas längd för att få några korta dagar och några längre då jag upplevde att de funkade bäst för mitt barn.

Hon gick som (drygt var 20 månader) 1 1/2-åring till 3-åring ungefär så här

3 dagar/ vecka 7.45- 13.15

2 dagar per vecka 7.45 - 16.15

Sen med viss variation och någon längre dag emellanåt beroende på behov på jobbet. Och då förstås nån kortare dag/ledig dag nån annan gång som kompensation.

75%, förskola i princip granne med jobb. Ensamstående.

• Alexi

Vi har alltid båda två jobbat 87 procent. Men vi har lång resväg så barnens tider har varit 7.30-15.30 ungefär.

Vilket har varit för länge för vår yngsta som aldrig varit en dagiskille.

Men, det är ju en väsentlig skillnad så länge de sover middag. Nog viktigare att dra ner tiderna sen.

Dessutom upplever jag att lämna tidigt kan vara betydligt lugnare för barnet, än att komma vid 09 när det är full aktivitet.

• Orkide

Jag tycker att yngre barn generellt sett klarar sig ganska bra i förskola mellan 08 - 15.30. Det är ofta bra med personaltäthet då också. Någonting brukar hända runt 15.30 och de börjar bli trötta o ska sitta i knä.

En reflektion från en som jobbar i förskola där barnen sover en gång efter lunch.

• Margaux

Vi hade våra små korta dagar i starten. Helt i början 09,30 till 15,30 så sov de 1-1,5h vid lunch. Då var de runt året.
    Efter ca 6 mnd bad förskolan att vi skulle komma till samlingsstund kl 09 för att barnen skulle få med sig den.
    Nu går de som är kvar 08.45-16,30.

Svar på tråden Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?