Inlägg från: LunaL |Visa alla inlägg
  • LunaL

Tullavgift Arlanda- icke EU

Hej, jag ska ta med mina katter från Nya Zeeland till Sverige. De är bokade och allt är klart, men jag får inga riktiga svar på vad tullavgift/ skatt/ moms etc är när jag hämtar upp dem på Arlanda?

De är vanliga "bondkatter" alltså ingen speciell sort,

Är det någon some vet vad avgifterna ligger på vid impirtering av katter från ett icke- EU land?

:)

• Svar på tråden Tullavgift Arlanda- icke EU
  • LunaL

Ok, tack!

Har pratat med tullen- igen- och tydligen är det en del pappersarbete att fylla i? "Försäkran för flyttsakstullfrihet" och"enhetsdokument" som jag måste fylla i innan- annars måste jag betala skatt och moms sade dem?

• LunaL
    BuoBä skrev 2017-05-12 11:55:42 följande:

Ja det är en del papper. Flyger du samtidigt som katterna? Det är tydligen andra regler om katterna kommer själva mer än 5 dagar före eller efter dig.

Ja jag flyger 2 sagar innan, så det räknas som att resa tillsammans( ingen veterinär check behövs)
  • LunaL
    Praktisk59 skrev 2017-05-13 21:20:30 följande:

Har katterna pass och vaksin

De är vaccinerade ja, men inget EU pass eftersom de inte är från EU
  • LunaL
    Aniiee skrev 2017-05-14 05:15:43 följande:

Djur som förs in till sverige från nya zeeland SKA ha:

*ID-märkning i form av chip, eller väl läslig tatuering från senast 2011

*Giltig rabies-vaccination

*Djurägarförsäkran för sällskapsdjur (blankett E9.204, återfinns hos jordbruksverket)

*Veterinärintyg och/eller djurpass (veterinärintyget finns också hos jordbruksverket, blankett E9.207) Veterinärförsäkran får inte vara mer än 10 dagar gammalt vid utresan.

När du lämnar in katten/katterna hos flyget ska de ha med sig veterinärintyget, djurägarförsäkran och kopia på din biljett, Katternas dokument kollas och snabb hälsokoll görs vid entry point innan de släpps till dig.

Och, nej, sällskapsdjur förtullas inte. Om djuren av någon anledning kräver karatän (till exempel för säkerhets skull om djuret/n blivit dåliga i magen) så kan man få betala för karantänen.

har rest så mycket med mina hundar att jag kan det här utantill snart =P

Lycka till, TS.

Tack Anniiee, har organiserat allt det :), blev lite orolig, pratade med någon ovetande på tullen som sa att jag måste skatta + moms, men jag vet att jag inte behöver det!

Vad har det kostat för dig att hämta ut dina hundar? Vid Cargo alltså ( om du flugit långt)?

Kostar det något alls i tullen?
  • LunaL
    Aniiee skrev 2017-05-14 21:20:06 följande:

kostar ingenting i tullen alls, om de inte hamnar i karantän.

Ok tack :), de sa att det är avgift på 1275 kr när jag hämtar dem på cargo ( djur får inte flyga i kabinen härifrån) har du rest utom EU med dina hundar? Har du betalat när du hämtat Ut dem i så fall?
Svar på tråden Tullavgift Arlanda- icke EU