Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??
Så du menar att ett barn som har bott i ÅTTA år i annan familj helt plötsligt flytta hem? Det är absolut INTE för barnets bästa kan jag säga.....
Så du menar att ett barn som har bott i ÅTTA år i annan familj helt plötsligt flytta hem? Det är absolut INTE för barnets bästa kan jag säga.....
Socialnämnden har möjlighet att fatta ett beslut om att hålla vistelseorten hemligt mot er enligt 14§ lvu. Det är en bestämmelse som ska användas mycket restrektivt exempelvis om det finns en hotbild från föräldrarna gentemot barnet eller föräldrarna hotar att avbryta vården etc.
Om ett sådant beslut har fattats så ska ni ha fått hem det tillsammans med besvärshänvisning.
Om §14 beslut inte tagits har soc inte någon rätt att undanhålla er information om vars sonen befinner sig, oavsett om han vårdas enligt lvu eller sol.
Ehh,.... nä, det "klassas" det inte som.
Är du seriös?
Du behöver läsa in dig socialtjänstlagarna innan du uttalar dig.
Fast både socialtjänstlagen och lagen om vård av unga (LVU) går före Brottsbalken. En ung person som är omhändertagen enligt LVU döms så gott som alltid till vård inom socialtjänsten och inte till andra påföljder tex.
Det är nog du som ska läsa på och inte vi som arbetar inom socialtjänsten
Och det är precis det jag skriver, att det finns reglerat i LVU.
Lite dom banorna jag var inne på, undrar dock vad familjehemmet kan ha gjort för att det blivit en placering på hemlig ort. Och vidare hur nära TS och familjehemmets relation varit, då ingen av dom vet vars pojken är.