• gruvan

Mellannamn/andranamn till Ville

Vi ville ha släktnamn som andranamn till våra barn. Första sonen fick sambons morfars och när andra sonen föddes kände vi inte heller att det fanns något mer fint/passande kvar från någon av våra sidor. Vi tänkte då mer utanför släkten men ändå närstående och han fick då min gudfars namn som andranamn. Mina gudföräldrar räknar vi som en del av vår närmsta familj.

• gruvan
    Nixe skrev 2017-05-11 10:07:58 följande:

Björn är redan taget tyvärr. Ja, det kan man ju göra. Dock har min mamma sitt tilltalsnamn som andra i ordningen och hon har hela sitt liv fått rätta i klasslistor osv för att hennes egentliga mellannamn sätts som förnamn. Det händer även nu i pensionsålder. Dessutom heter min bror som sagt Erik i förstanamn så det känns lite väl nära. Önskar man hade en massa klassiska namn i släkten, det hade ju underlättat.

Fast så behöver det inte bli om andranamnet är först. Min äldsta son har tre förnamn varav det i mitten är tilltalsnamn, för att namnföljden lät bäst så helt enkelt. Det är ytterst sällan som han blir kallad för det första andranamnet istället för sitt tilltalsnamn. Alla listor på förskola mm är rätt och det beror väl på att det är vi föräldrar som fyller i alla blanketter med namn. Däremot blir jag själv alltid kallad för mitt andranamn hos tandläkaren trots att jag har tilltalsnamnet först, har aldrig fattat varför.
Svar på tråden Mellannamn/andranamn till Ville