• Amanda84

Lugna kvällsaktiviteter för kvällstrött 3-åring

Hej! Jag behöver tips på lugna kvällsaktiviteter för en kvällstrött 3-åring.

Vår son går på dagis som max 3 dagar varannan vecka och 0-2 dagar varannan vecka. Dagarna är inte långa, men han blir otroligt trött efter att ha varit där och kvällarna blir kaotiska för både honom och oss.

Tröttheten kommer redan vid 17-tiden när vi sitter och äter. Klockan 18 kunde vi tidigare få honom att titta på Bolibompa, men det vill han inte längre. Nu hoppar och studsar han, springer runt och skriker, klättrar precis överallt; allt för att inte somna. Allt blir till en kamp: toalettbesök, tandborstning, tvätta händerna. Han blir arg och ledsen för minsta lilla motgång, och han kan inte komma igång med någon lek. Sätter man sig och målar med honom så kan han börja kasta med penslarna eller skriker för att det blir fel. Vi skulle helt enkelt behöva en ny nedvarvningsrutin som han kan uppskatta, nu när han inte vill titta på tv längre.

Klockan 18.45 lägger vi honom, men han är inte på långa vägar redo att somna, så vi brukar läsa i ungefär en timme och då är han lugn. Vi har provat att lägga honom tidigare i sängen och tidigarelägga läsningen, men det funkar inte, utan han hoppar runt och studsar i sängen då.

Jag har provat att ta med honom ut kring 18-tiden men inte heller det funkar, eftersom han anser att han är för trött för att gå. För det första så vill han inte gå ut då. Han skriker och vägrar klä på sig, han kastar grejer omkring sig och när vi väl är ute så vill han bara sitta på sin pappas axlar och min man orkar inte bära honom så i en halvtimme. Någon gång har vi också provat att bara köra en sväng med bilen, men då somnar han nästan direkt och sedan vaknar han när man bär in honom igen och då är det omöjligt att få honom att somna i vettig tid sedan.

Hade han somnat tidigare på kvällen, så hade det inte varit något problem för oss, eftersom han uppenbarligen behöver det, men han somnar bara inte så tidigt, hur mycket vi än försöker.

Det ska tilläggas att han inte är så här hela tiden från att vi hämtar honom klockan 14 eller 15, utan tröttheten sätter in först vid 17 eller möjligen till 17:30.

• Svar på tråden Lugna kvällsaktiviteter för kvällstrött 3-åring
  • Anonym (.)

Kan han somna i vagn? Då kanske han kan ligga kvar i den ett par timmar och sedan inte vakna när ni flyttar honom till sängen?

• JennyThe

Han kanske behöver vila middag eller en power nap under dagen? Ett övertrött barn är i regel svårare att lägga och det kan ha svårare att sova djupt på natten. Kan hända att han då är vaken lite senare på kvällen såklart men säkert på bättre humör.

• nnnnnnnn

Bada i ljummet vatten, lite skum och/eller lite roliga badleksaker. Brukar få en lugnande effekt.
    Om det är en badvägrare som inte gillar att duscha heller, så kanske barnet kan få leka med saker i vasken eller handfatet, ljummet vatten och leksaker som ska "badas". Brukar vara lugnande och mina har kunnat leka med vatten i timmar...

• Amanda84
    JennyThe skrev 2017-05-10 21:35:15 följande:

Han kanske behöver vila middag eller en power nap under dagen? Ett övertrött barn är i regel svårare att lägga och det kan ha svårare att sova djupt på natten. Kan hända att han då är vaken lite senare på kvällen såklart men säkert på bättre humör.

Han sover redan nu 1-2 timmar per dag!
  • Amanda84
    nnnnnnnn skrev 2017-05-10 21:39:34 följande:

Bada i ljummet vatten, lite skum och/eller lite roliga badleksaker. Brukar få en lugnande effekt.
    Om det är en badvägrare som inte gillar att duscha heller, så kanske barnet kan få leka med saker i vasken eller handfatet, ljummet vatten och leksaker som ska "badas". Brukar vara lugnande och mina har kunnat leka med vatten i timmar...

Tack för tipset! Vi brukar annars låta honom bada tidigare under dagen, men vi kan absolut prova att sätta honom i badet efter kvällsmaten istället.
  • Amanda84
    Anonym (.) skrev 2017-05-10 20:52:59 följande:

Kan han somna i vagn? Då kanske han kan ligga kvar i den ett par timmar och sedan inte vakna när ni flyttar honom till sängen?

Han har inte kunnat somna i vagnen under det senaste halvåret, men en idé kan kanske vara att gå ut med honom i vagnen, bara för att ta en promenad, så att vi slipper allt trött-skrik-orkar-inte-göra-någonting. Vi använder i stort sett inte vagnen längre, men det kan absolut vara värt att prova. Han är ju ändå för trött för att gå.
  • Ruter
    Amanda84 skrev 2017-05-10 22:26:41 följande:

Han sover redan nu 1-2 timmar per dag!

Det ör inte att som är problemet då? Att han sover middag och har överskottsenergi? Sonen var precis likadan vid 2-2,5 år, jättesvår att lägga tog en 1-2 timmar, va så uppe i varv. Tills vi kom och tänka på att han kanske sov för mycket och tog bort vilan hemma först. Dom dagarna sommade han på 5 min men problem kvarstod de dagarna han var på förskolan p och vilade där. Så tog även bort den vilan efter två veckor och sedan dess går det så smidigt att lägga han. Läser en bok ca 10 min, säger godnatt och startar cdbok och går ut ur rummet, tar ca 5-10 min så sover han
  • Amanda84
    Ruter skrev 2017-05-10 22:45:44 följande:
    Det ör inte att som är problemet då? Att han sover middag och har överskottsenergi? Sonen var precis likadan vid 2-2,5 år, jättesvår att lägga tog en 1-2 timmar, va så uppe i varv. Tills vi kom och tänka på att han kanske sov för mycket och tog bort vilan hemma först. Dom dagarna sommade han på 5 min men problem kvarstod de dagarna han var på förskolan p och vilade där. Så tog även bort den vilan efter två veckor och sedan dess går det så smidigt att lägga han. Läser en bok ca 10 min, säger godnatt och startar cdbok och går ut ur rummet, tar ca 5-10 min så sover han

Nej, tyvärr. Vi har experimenterat med att ta bort sovstunden. Det blir likadant då, fast om möjligt ännu värre. Sover han ingenting alls på dagis så är han supertrött direkt när vi hämtar honom klockan 14 och efter att ha speedat runt ett tag så lägger han sig på golvet kring 16-tiden och somnar nästan där, samt tjatar om att få lov och gå och lägga sig. Nattningen går oftast lite bättre, men han vill gå och lägga sig klockan 16 och det funkar bara inte.

Överskottsenergi har han inte heller vid 17-tiden. Det blir ingen skillnad om vi är hemma och tar det lugnt mellan 14 och 17 eller om vi är ute och springer och rör oss i naturen. Han blir lika trött i alla fall efter 17.

Dessutom så är han inte på det här viset när han har sina lediga dagar. Då kan han lätt sätta sig och pula med något/spela spel med oss/gå ut på lekplatsen en stund efter kvällsmaten. Det är nästan bara under dagisdagarna det blir så här under kvällarna.

• JennyThe

Kan det vara något annat som står på? Att han blir stressad o inte mår bra på förskolan? Tycker han om att vara där?

• legomum

Mina 3.5 åringar brukar titta på tv och dricka välling ur mugg innan (tandborstning och ) sänggåendet 19.00. De sover inget alls längre på dagen.

Ev att vi blivit sena med allt och då har vi lekt  med bilar /magneter/smålego osv. Läsa kan vi inte göra alls på kvällen det har vi varit tvungna att lägga andra tiden under dagen.
    Men sedan så lyssnar vi på sagocd (just nu Bamse) och då brukar de ligga stilla och lyssna ungefär två sekunder sedan sover de.
    För storebror fungerade sagocd också däremot så somnade han inte lika lätt.

När de fortfarande sov dagtid (1½ till 2 timmar) så var de helt uppåt väggarna somnade aldrig förrän till 21. När vi tog bort vilan så var det en övergångsperiod som var hemskt jobbig för barnen tills de sov längre nattetid och kroppen vant sig.
    Så gör vi iaf kanske något  fungerar för er.

Svar på tråden Lugna kvällsaktiviteter för kvällstrött 3-åring