Lugna kvällsaktiviteter för kvällstrött 3-åring
Hej! Jag behöver tips på lugna kvällsaktiviteter för en kvällstrött 3-åring.
Vår son går på dagis som max 3 dagar varannan vecka och 0-2 dagar varannan vecka. Dagarna är inte långa, men han blir otroligt trött efter att ha varit där och kvällarna blir kaotiska för både honom och oss.
Tröttheten kommer redan vid 17-tiden när vi sitter och äter. Klockan 18 kunde vi tidigare få honom att titta på Bolibompa, men det vill han inte längre. Nu hoppar och studsar han, springer runt och skriker, klättrar precis överallt; allt för att inte somna. Allt blir till en kamp: toalettbesök, tandborstning, tvätta händerna. Han blir arg och ledsen för minsta lilla motgång, och han kan inte komma igång med någon lek. Sätter man sig och målar med honom så kan han börja kasta med penslarna eller skriker för att det blir fel. Vi skulle helt enkelt behöva en ny nedvarvningsrutin som han kan uppskatta, nu när han inte vill titta på tv längre.
Klockan 18.45 lägger vi honom, men han är inte på långa vägar redo att somna, så vi brukar läsa i ungefär en timme och då är han lugn. Vi har provat att lägga honom tidigare i sängen och tidigarelägga läsningen, men det funkar inte, utan han hoppar runt och studsar i sängen då.
Jag har provat att ta med honom ut kring 18-tiden men inte heller det funkar, eftersom han anser att han är för trött för att gå. För det första så vill han inte gå ut då. Han skriker och vägrar klä på sig, han kastar grejer omkring sig och när vi väl är ute så vill han bara sitta på sin pappas axlar och min man orkar inte bära honom så i en halvtimme. Någon gång har vi också provat att bara köra en sväng med bilen, men då somnar han nästan direkt och sedan vaknar han när man bär in honom igen och då är det omöjligt att få honom att somna i vettig tid sedan.
Hade han somnat tidigare på kvällen, så hade det inte varit något problem för oss, eftersom han uppenbarligen behöver det, men han somnar bara inte så tidigt, hur mycket vi än försöker.
Det ska tilläggas att han inte är så här hela tiden från att vi hämtar honom klockan 14 eller 15, utan tröttheten sätter in först vid 17 eller möjligen till 17:30.