• Zora

Bf januari 2018 & stannar på fl

Hej!
    Jag tittar in här lite försiktigt. Har fått ett svaaagt svaaagt extra streck både idag och igår. Vågar inte riktigt ropa hej än.. Men om det nu verkligen är positivt så blir detta 3:e barnet med BF 21 jan.

Återkommer förhoppningsvis om några dagar.

• Zora

Nä hörni, jag tog ett till test nyss och det är faktiskt lite lite starkare än det imorse. Så jag hänger på här :)

Två barn sedan tidigare som är 4 år resp. 1 år och 9 mån. Det här blir alltså nr.3 (om allt går vägen)

Är bara i v.4 (3+4 eller 3+5 beroende på app) så allt kan ju hända, men BF är iallafall 21/1 även om bebis kommer att komma ca 7-10 dagar tidigare pga kejsarsnitt.

• Zora
    Villhaenbebbe skrev 2017-05-12 19:31:36 följande:
    Väntar också nr 3 nu och är i 3+5! Kul att det är så lika :) mina barn är dock mycket mindre än dina, en fyllde 2 år i mars och den andra blir 1 år nu i maj, så vi kommer ha tätt mellan alla!
    Vad kul! Ja då har ni riktigt tätt! Jag som oroar mig för hur jag ska klara av tre med det åldersspannet vi har :)
  • Zora
    annonymm skrev 2017-05-12 20:53:23 följande:

BF lista

Ber om ursäkt om jag missat någon!

annonymm BF 1/1-18

akma82 BF 1/1 -18

Sabiinan BF 1/1-18

Madden­19 BF 17/1-18

Mammandde BF 1/1-18

Norris BF 4/1-18

Knattenjansson BF 5/1-18

Granisen BF 6/1-18

Ehedman BF 9/1-18

elisar BF 12/1-18

NLVK BF 15/1-18

Pulvermos BF 20/1-18

Zora BF 21/1
  • Zora

När ska man ringa mödravården? Har ju två barn sedan innan men minns inte när jag ringde med dom. Är ju bara i v.5 (ca v 4+1) men kanske borde ringa direkt ändå??

• Zora
    mii87 skrev 2017-05-14 19:56:12 följande:
    Funderar också kring detta! Kommer ej ihåg när jag skrev in mig förra gången. Känns tidigt, är i v. 6 .(5+0)
    Ja jag känner också att det känns tidigt, men dom kanske vill veta tidigt? Varför minns jag inte hur jag gjorde senast? :p
  • Zora
    Hopefully skrev 2017-05-22 13:23:55 följande:

Vilken typ av kosttillskott tar ni? Jag har ätit Apotekets Gravid-kosttillskott 2tab/dag och då får man 500ug folsyra men också andra mineraler. Nu undrar jag om jag ska ta endast folsyra.

Jag äter samma som dig och har gjort så de två senaste graviditeterna. Det räcker om inte BM säger något annat
  • Zora
    Maliin90 skrev 2017-05-26 20:22:18 följande:

Hej!

Jag är förvirrad. Jag har en väldigt lång och oregelbunden menscykel. Senaste två gångerna har de legat på 55 dagar och 32 dagar. Den här cykeln räknade P-Tracker ut att det skulle vara 43 dagar. På bim plussade jag VÄLDIGT starkt och dagen efter fick jag "gravid 2-3". Hade troligtvis äl runt 5-7 maj.

Enligt mensens första på appen preglife är jag i vecka 6+6 idag men enligt äl borde det vara typ två veckor mindre.

Förra graviditeten blev jag framåtflyttad (alltså bebis var två veckor för liten vid rul) två veckor och är stensäker på att det kommer ske igen och det vill jag verkligen inte, mådde såå dåligt över att behöva göra om två veckor jag redan hade gått igenom liksom. Preglife utgår ju bara från senaste mensens första dag och jag vill inte ens gå in och läsa om nuvarande veckan då jag inte tycker att det borde stämma.

Kan man prata med bm om det och utgå ifrån nått annat än senaste mensens första dag? Har inskrivning 19 juni och kommer då vara i vecka 11 typ fast egentligen mindre..

Nu blev det ett långt inlägg, men tycker verkligen att detta är superjobbigt. Nån som är i typ samma situation?

Första gången jag var gravid så var BM benhård på sin "snurra" trots att jag inte har standard 28 dagars cykel.. men prova att prata med din BM om hon räknar åt skogen. Vill hon inte lyssna så brukar ett tidigt UL (om du tex gör KUB) vara mer korrekt än BM, så gör du ett sådant har du ett hyfsat svart på vitt vilken vecka du är i.

I annat fall hade jag låtit BM hållas och sedan utgått från Äl själv, dvs lägg in i den/de appar du har när du hade Äl, så ser du iallafall den troligt korrekta veckan, oavsett vad BM säger.

Om Preglife inte kan räkna på annat sätt än senaste mens alt. Förlossningsdatum, så ta en annan graviditetsuträknare där du kan ange Äl-dag (tex den här på familjeliv) kolla vad du får för förlossningsdatum och lägg in det i Preglife :)
  • Zora

Alltså, nu blev jag faktiskt lite orolig. Hade ett digitalt test med veckoindikator kvar och tog det imorse. Det visade gravid 2-3 och det ska ju betyda att befruktningen skedde fr 2-3 v sedan, dvs ca 8-16/5 och jag ska då vara i ca v 4-5 enligt CB.

Nu är det så att jag vet att min Äl var runt 1-2/5 och jag ska enl. BM vara i v 7 (6+1) borde det då inte visat 3+ vid det här laget?

Första gången jag testade var på Äl +13, dvs typ vid BIM eller dagen innan och då fick jag 1-2

• Zora
    Ruffsan skrev 2017-05-30 08:54:37 följande:
    Det kan vara att hcg är lägre än det borde, men kan lika gärna vara så att testet visar fel. Har läst om många som råkat ut för det och blivit oroliga. Testet är inte hundraprocentigt, och det är ju ett ganska stort spann när man kollar hcg-tabeller för olika veckor.
    Hoppas att det är så... var så säker på att det skulle bli 3+ nu.. med förra barnet fick jag det i samma vecka
  • Zora
    Ellebje skrev 2017-05-30 09:03:06 följande:
    Det kan ju vara precis i dagarna som det är påväg att byta, så var det för mig iaf. Väntade några dagar och sen testade jag med morgonurin och fick 3+. Tror att det är som mest felmarginal på just 2-3 veckor(!)

Men förstår verkligen din oro! Jag blev så arg på mig själv att jag ens testade med det där jäkla testet. Tror det bara skapar mer oro. . men det är lättare sagt än gjort. Man vill ju så gärna att det ska stå ett fint 3+.

Tror inte att det är ngn fara. Hade jag varit du hade jag antingen väntat några dagar, ocj sen testat igen. Eller bokat in tid för vul!
    Jag har verkligen väntat med det där testet, just för att det inte ska vara för tidigt.. tänkte att 6+2 borde ju varit med god marginal... Skulle egentligen inte testat mer, men det låg ju bara där och skräpade...

Bara för det var jag tvungen att beställa ett nytt test. Ska vänta någon ytterligare vecka innan jag tar det. Sedan ska jag på VUL inför fosterdiagnostik i mitten av juni så får jag fortfarande inte 3+ vid nästa test så får jag ju svart på vitt då iallafall..
  • Zora
    mickipicki skrev 2017-05-30 09:44:05 följande:

Vä bröst ömmar knappt och hö bröst pyttelite. Inget illamående. Panik.

Jag har heller inga ömma bröst och inget illamående, ingen svullen mage, ingenting!!! Förutom lite ont i svanken och i bland i magen. Är i v.7 (6+2)
  • Zora
    Ellebje skrev 2017-05-30 10:21:09 följande:

åh, men fy va jobbigt! Lider med dig! Det är en galet jobbig oro.

Men du ska se att det säkert hinner slå om till nästa gång!

Ja jag hoppas det. Har inte varit ett dugg orolig, förrän nu.... blää
  • Zora
    mickipicki skrev 2017-05-30 13:38:54 följande:
    Kan du inte beställa sån där blodprov som några hade gjort istället?
    Jo det kan jag säkert göra.. men eftersom jag ändå ska göra VUL om några veckor så känns det onödigt.. får försöka att tänka positivt och att testet kan visa fel
  • Zora

Ååååh... imorse kom det brunt på pappret när jag torkade mig och nu när jag var på toa nyss var det också brunt!

Jämfört med de två tidigare graviditeterna så är den här annorlunda. Jag mår inte illa, har ingen uppsvälld mage, inga ömma bröst.. tog ju ett digitalt test för en vecka sedan som visade 2-3, jag trodde ju då att det skulle visat 3+ eftersom det var 4 v sedan Äl.... nu är jag supernervös att det har gått åt skogen :(

Enda jag känner av är ont i svank och mage, typ växtvärk/mensvärk. Har känt det sedan jag fick första plusset.

• Zora
    Tino skrev 2017-06-05 10:26:07 följande:
    Nej! Vad tråkigt. Har du ont också? Det behöver verkligen inte vara kört men jag förstår att du är orolig. Vilken vecka är du i? Jag hade en ganska stor blödning i vecka 6 cirka den avtog. Hade samtidigt ont. Håller tummarna för dig!
    Jag har ont "som vanligt" dvs molande i mage och ibland i svanken. Är i v 8 (7+1). Känns inte bra det här.

Tänkte ta ett nytt CB digital lite senare. Tror ni att det visar rätt även om man inte använder morgonurin?
  • Zora

Gjorde ett test nu. Kunde inte vänta till imorgon och det var kanske dumt. Hade iof hållit mig 3 h, men testet visade 2-3. Precis som för en vecka sedan (då var det iof morgonurin) Det borde ju vid det här laget definitivt visa 3+ (är i v.8) men det kanske krävs morgonurin?

Är väl bara att vänta och se antar jag..

• Zora
    Nube skrev 2017-06-05 13:10:23 följande:
    Hej, jag har tagit CB digitalt tre gånger. Första gången mitt på dagen och det visade 2-3, sedan två dagar efteråt på morgonurin och det visade 2-3 igen. Sedan efter en vecka på eftermiddagen och fick då 3+. Men det står någonstans att när hcg är väldigt högt som det borde vara för dig på v8 kan testet visa fel. Jag tog även blodprov efter det tredje testet som visade hcg på cirka 2600 och det behövs mer är 2000 för att få 3+. Men det var någon annan här som testade och fick 2-3 men blodprovet visade hcg på över 4000. Så det kan vara förklaringen. Har du möjlighet att ta blodprov istället?
    Jag ska på VUL av annan anledning om ca en vecka, så jag avvaktar till dess och hoppas att det inte kommer nåt mer... hade iof varit skönt att veta så fort som möjligt..

Ja de där testerna är väl inte helt tillförlitliga och hade jag inte haft de här bruna flytningarna hade jag inte brytt mig så mycket. Men iom att det kommer brunt i samband med att testet inte visar 3+ och att jag inte har särskilt mycket symptom, mer än molvärk, det gör mig lite orolig.
  • Zora

Ni får gärna plocka bort mig från BF listan, jag fick MA i v.8 i början av juni. Kan dock säga att jag blev gravid igen direkt utan mens emellan, så har precis fått plus :)

Svar på tråden Bf januari 2018 & stannar på fl