• preggo02

Bf januari 2018 & stannar på fl

Hoppar in här jag med!

6+0 idag, BF 2 jan.. tiden går så himla sakta nu alltså!

Har en son på 2,5 år och minns att jag då tyckte att dessa 12 veckor kändes som en evighet!

Någon som har barn sen innan?

• preggo02

Komatröttheten har verkligen slagit in, somnar så fort jag sätter mig ner! Även illamåendet har kickat in.

Ringde för inskrivning och ska dit den 30/5. Funderar på att boka in vul privat. Kan inte släppa tanken på ma, har ett par-tre vänner som varit med om det. Vet att risken är liten men skulle ändå kännas bra att få se hjärtat slå och kanske kunna slappna av lite!

• preggo02
    Candysweet skrev 2017-05-17 14:56:07 följande:

Har någon lust att lugna en nojig donna?

Har inte känt så mycket tecken runt magen dom sista dagarna, mest lite illamående som smyger på då och då, trög mage och en jävulsk trötthet. Är i vecka 5+1. Vet att symptomen kan komma och gå men lite orolig blir jag... kan man känna om graviditeten avstannat? Hade MF 2012...

så är väldigt nojig. Har inte ont eller liknande. Ska på inskrivning på tisdag och har precis mailat och frågat om ett vul går att ordna samtidigt...

Mina symtom var nästintill borta under v6(5+) men kom tillbaka med full kraft (och mer därtill) i vecka 7. Försök njuta av de "lindriga" dagarna. Oavsett så kan man inte göra något annat än att vänta, lika bra att njuta :)
  • preggo02

Så lättad! Var på ett tidigt ultraljud idag och där syntes tydligt ett tickande hjärta!<3 nu ska jag slappna av och njuta! Det som händer, det händer! 8+4 idag

Har ju tänkt att något är på tok eftersom jag mår såå mycket bättre än med första barnet. Har ju många av de klassiska symtomen men tycker ändå det känns uthärdligt och ok jämfört med sist!

Vill någon skriva in mig i BF-listan? BF 5/1-18

• preggo02

Fick i lördags fm en mindre blödning. Märkte det när jag kissat. Mörkrött, nästan svart, samt bruna flytningar.. gick från att ha tänkt att allt är prima till att det är kört. Kom inget mer efter det så jag försökte lugna mig. Men oron finns kvar. Ringde KK på efm men inget svar, det är lätt kaotiskt med personalbrist. Har ingen större smärta så jag försöker att tänka att det är "heeelt normalt" men svårt att släppa. Aldrig haft blödning under grav innan.

Vi har tänkt berätta för alla våra nära vänner på midsommar när vi träffas. Går då in i 12+0, men nu börjar jag tveka. Vill inte berätta utan att ha sett hjärtat slå. Var på ul o mättes då till 8+4 o allt såg bra ut...

kan man ringa KK nu flera dagar efteråt eller måste jag gå privat? Att gå privat här nere går på ca 800kr så jag drar mig för det, har redan lagt det en gång..

• preggo02
    KristallS skrev 2017-06-20 13:14:49 följande:

Förstår dig och det är precis så jag tänker, meeeeen. Jag vill inte bli för töntig heller och vara allt för nojjig.

Blir galen på dessa tankar. Hade ju velat ha lite fräscha ben på midsommar men vill ju såklart inte riskera fostrets hälsa.

Jag har kört med både BUS, nagellack, smink, färgat håret, hudlotion, schampoo, balsam etc. Tror med andra ord inte att det är någon fara! :)
  • preggo02
    sigge1235 skrev 2017-07-10 11:08:58 följande:

Ni som är runt v. 11-15 här, badar ni nu under sommaren? Verkar finnas olika bud om man ska eller inte.

Jag badar i både sjö/hav/pool/bubbelpool, himmelriket för mina onda fogar! Enligt min BM så ska man bara undvika det om man kanske har en pågående uvi(pga bakterierna som kan göra det värre) alt om vattnet gått..

Förra grav solade jag också, var försiktig i början i rädsla för pigmentfläckar men fick inga alls. Nu har solen knappt visat sig här i södra Sverige så känner mig rätt lugn :P
  • preggo02

Jag har gått upp ca 1-2kg, fått en liten pyttekula, är i v21. Det var likadant med första barnet, gick upp totalt 9kg då, magen började inte synas ordentligt förrän efter v30 o viktökning skedde ungefär samtidigt. Första barnet var tillväxthämmat så nu får jag gå på spec.mvc för extrakoller.

Har bara köpt lite kläder, har det mesta kvar från storebror. Ska skaffa en ny vagn dock, någon som har erfarenhet av Britax Go Next?

• preggo02

Nu är barnvagnen beställd!!

Babyland hade 15% rabatt på allt från Britax så kom undan lite billigare :) det blev en Britax Go Next.

Vad har ni andra tänkt köpa för vagn?

• preggo02
    maaslev skrev 2017-08-25 16:22:12 följande:

Tack för tipset!

Jag funderar på Britax Smile 2. Vad fick dig att just välja Go Next? Bara nyfiken

Har flera vänner som varit supernöjda med den så går mest på rekommendationer :)

Tycker den känns både smidig och rejäl samtidigt. Bra lastutrymme undertill! Gillar att man kan ha sittdelen åt båda hållen och med sittdelen blir den relativt liten ihopfälld.
  • preggo02
    KiaTia skrev 2017-08-27 18:36:40 följande:

Men jag läste på nätet att simning inte var bra för foglossningen eftersom man rör benen i olika riktningar hur man än simmar? Hur simmar du?

Har svår foglossning nu och i förra graviditeten, testat det mesta! Simning är superbra träning, dock ska man undvika bröstsim då den utåtgående rörelsen med benen belastar fel vid fogarna. Crawl eller ryggsim fungerar bra utan att belasta!
  • preggo02

Har själv motsatt problem, första barnet var tillväxthämmat på ca -30% vid födseln i v 38+3 så därför får jag nu gå på tillväxtultraljud. Visade sig att även detta barn är tillväxthämmat, -22% nu i v24+3. Flödeskontrollen såg bra ut så varken jag eller läkarna är särskilt oroade, antagligen "får jag bara små barn" utan spec. anledning.

Men det är klart att tankarna på hur utvecklingen kommer gå finns där, kommer det sluta med kejsarsnitt eller igångsättning ex.. första barnet är fortfarande lite liten i jämförelse med jämnåriga men är fullt frisk.

Kommer gå på tillväxtkontroller varannan vecka fram till BF.

• preggo02
    thee skrev 2017-09-19 20:33:32 följande:

Hur märkte ni det med första barnet? Och var det en vanlig födsel eller blev du igångsatt tidigare? Hur går en flödeskontroll till? Förlåt för många frågor, du får svara om du vill. :) Hoppas er lilla hinner växa till sig lite till innan det är dags. :)
    Det var BM som skrev en remiss till TUL runt v 32 då hon tyckte att mitt SF-mått var väldigt litet, minns inte exakt hur litet. Hela grav så kommenterade folk att jag hade en sååå liten mage men jag tänkte aldrig att något var fel utan mest att det var skönt. Tyckte att BM var lite pjoskig och säkert överdrev så det blev en liten chock vid första TULet de gjorde, då låg barnet på ca -20%. 

Sista tre veckorna slutade barnet växa nästintill helt så då blev jag igångsatt i 38+2 med cytotec. Jag hade även svår foglossning vilket också gjorde att jag blev igångsatt.

På flödeskontrollen så gör de ultraljud på navelsträngen och moderkakan samt lyssnar så att flödet både till och från fungerar som det ska. Efter det gör de ett "vanligt" ultraljud där de mäter lårbenen, buken och huvudet för att räkna ut tillväxten. De kollar också hjärtat och en del organ för att se så att bebisen mår bra. Brukar även få göra CTG, tror det är för att kolla bebisens hjärta. 
  • preggo02
    Maliin90 skrev 2017-09-20 16:35:12 följande:

Hur liten var din första bebis när hen föddes? Min son vägde 2955gram och var 50cm lång när han föddes v.38+3 och det var ingen som påpekade storleken på honom. Men när jag sen var på återbesök till barnmorskan så nämnde hon i förbifarten "Du ska ju inte ha större barn än så". Dum som man är så frågade jag inte vad hon menade med det. Så det är något jag har funderat mycket på men glömde fråga barnmorskan när vi var dit i måndags. Ska inte dit förrän 17 oktober igen i vecka 26.

Första barnet vägde 2300g o var 47cm.

Jag är inte helt säker men tror att 500g plus/minus från 3500g som är genomsnitt ses som helt normalt :)
  • preggo02
    amandahyytiainen skrev 2017-10-18 19:45:25 följande:

Någon mer än jag som har obeskrivlig foglossning i blygdbenet och ryggen? Eller någon som har haft? Finns det någonting som lindrar smärtan?

Jag har svårt att gå, stå, stödja på vardera ben, ta mig ur sitt- och liggläge samt att klä på mig och böja kroppen och är i vecka 27, ser helst inte att jag behöver stå ut med detta i lite mindre än 13 veckor till...

Är det bara bältet från barnmorskan och akupunktur som funkar någorlunda? Borde jag försöka sjukskriva då jag har ett fysiskt krävande jobb?

Känner igen det alltför väl! Varit sjukskriven på heltid båda graviditeter från ca v 20-22. Jobbar på kontor m höj/sänkbart skrivbord men det enda som funkar är ryggläge. Rekommenderar tens, funkar lite på fogarna bak. Annars är det bara vila som hjälpt mig.
  • preggo02
    Skogsprinsessan skrev 2017-11-19 23:19:54 följande:

Ligger inlagd på lasarettet... Vattnet har börjat sippra ut i vecka 31+2 och jag får inte lämna sängen förutom toabesök... Här får vi nog fira jul och nyår! Å bebis blir nog född 2017 istället för -18... Är dock på bästa stället man kan va i detta läge så jag försöker slappna av så gott jag kan och hoppas att bebis stannar på insidan ett tag till!

Inte alls roligt, men skönt att du känner dig trygg med vården och att de tar hand om dig! Det betyder så mycket! Vilken v är du i nu? Visst brukar de väl sätta igång förlossningen efter en viss vecka pga infektionsrisken?

Här blir det nog också bebis under 2017 istället, bebis är tillväxthämmad m -30% på senaste kontrollen. Allt ser bra ut m flöde etc så de avvaktar än så länge. Ny kontroll idag, lite nervöst.. Frågan är hur liten bebis kan bli innan de sätter igång/KS trots att allt annat ser bra ut..
Svar på tråden Bf januari 2018 & stannar på fl