• Palåki

HJÄLP TILL NUDELKRYDDA!

Hej allesammans! Nu är det såhär att jag studerar, och vill leva så billigt som möjligt, har någon tips på hur man kan göra egen nudelkrydda? Alltså en egen version av den man får med när man köper?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden HJÄLP TILL NUDELKRYDDA!
  • Anonym (Gott)

Jag tar, grillkrydda + aromsalt (smaksatt salt) + lite chilikrydda. Jag är inte student men tycker det är gott med nudlar!

• Anonym (Tja)

Det är väl i princip bara buljong. Köp buljong i pulverform. Blanda ev lite annat t.ex. Curry

• nnnnnnnn

Om du vill leva billigt så är inte nudlar det bästa. Men om du gillar det så mycket så är det klart bättre att köpa storpack av naturella nudlar och tillsätta lite buljongpulver + ev lite andra kryddor tex vitlökspulver, citronpeppar eller vad du gillar.

Rostade rotsaker är mer mättande och oftast väldigt billigt. Lite potatis + morötter + det som är billigt av tex vitkål, rödbetor, palsternacka, rotselleri, fänkål osv. Spraya eller ringla lite olja + örtkryddor över (eller lägg allt i en skål med lite olja + salt och örtkrydda och rör runt) In i ugnen på 225 °C i 20-30 min.
    Är det billiga rotsaker så kör stora mängder och frys in. Bara steka på lite när det tinat så är det gott igen.

Vegosoppor är också billiga tex morotsoppa, ärtsoppa, tomatsoppa helst med linser så den blir lite matigare.

• Anonym (Sofia)

Har du testat vegeta? Det är (grönsaks)buljong i pulverform. Knorr har även buljongpulver i olika smaker. Och så finns det ju buljongtärningar.

• Palåki

Tack för tipsen allihopa! Har dock inte testat vegeta men det låter som nånting jag borde pröva faktiskt :)

• klyban

Vanlig buljong fungerar bra.
    Och vill man göra det billigt, så gör man sin egen buljong.
    Och vill man få det lite mer smakrikt, så har man alltid msg att ta till, om man nu vill detta.
    Eller så tar man msg rika råvaror som an inkluderar i nudlar eller buljongkok.

Du sa inget om detta, men bara antar du köper stora förpackningar med nudlar.
    Då nudlar är rätt dyrt i dessa mindre förpackningar.

• kallebakom

vad för fel på färdiga 85grams nudlar med kryddpåse ???? dom asbilliga ju,blir dyrare helt klart med nudlar+kryddor+buljongtärning

• nnnnnnnn
    kallebakom skrev 2017-05-10 11:13:38 följande:
    vad för fel på färdiga 85grams nudlar med kryddpåse ???? dom asbilliga ju,blir dyrare helt klart med nudlar+kryddor+buljongtärning
    De är inte alls asbilliga!
    Här kostar de oftast 5-7 kr/paket och då är det som sagt 85 gram = 60 - 80 kr/kg.
    Jämför med vanlig pasta som kostar 10 - 15 kr/kg.
    Eller nudlar i storpack för ca 40 kr/kg.

Några smulor buljong på kostar inte många ören.

Men hur gott är det? Och nyttigt? Det bör man ju fundera på!
  • kallebakom
    nnnnnnnn skrev 2017-05-10 11:34:39 följande:
    De är inte alls asbilliga!
    Här kostar de oftast 5-7 kr/paket och då är det som sagt 85 gram = 60 - 80 kr/kg.
    Jämför med vanlig pasta som kostar 10 - 15 kr/kg.
    Eller nudlar i storpack för ca 40 kr/kg.

Några smulor buljong på kostar inte många ören.

Men hur gott är det? Och nyttigt? Det bör man ju fundera på!
    vad ???? jag ger 10kr för 5st nudlar 85gram ,jag tycker 2kr st för 85gram med kryddpåse i är ASBILLIGT !!! såklart finns dyrare men dom är helt ok !!!
  • nnnnnnnn
    kallebakom skrev 2017-05-10 12:20:51 följande:
    vad ???? jag ger 10kr för 5st nudlar 85gram ,jag tycker 2kr st för 85gram med kryddpåse i är ASBILLIGT !!! såklart finns dyrare men dom är helt ok !!!
    DÅ är det asbilligt!
    Det håller jag med om.
  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2017-05-10 12:26:01 följande:
    DÅ är det asbilligt!
    Det håller jag med om.
    Eller... det är iallafall billigare än här.

24 kr/kg är inte det billigaste man kan äta direkt, men det är ju helt klart i lägsta prisklassen...
  • Anonym (Kryddgalning)

Jag hittade en grupp på facebook där en gör egna kryddblandningar och säljer. Köpte lite av honom förra året och har fortfarande kvar en del. Smakar mycket och underbart så man behöver inte använda så mycket samt att det är fritt från massa tillsatser.

Så vill du kolla så sök efter chilisalt from hell

Svar på tråden HJÄLP TILL NUDELKRYDDA!