• Cannelle

3-åring alltid lös i magen

Vår lilla tjej har precis fyllt 3 år och är alltid lös i magen. Vi har gjort väldigt många test (järn, gluten, laktos och en massa annat) och allting visar att det inte är något medicinskt fel. 

Vår doktor har skrivit ut zink och probiotika men hon blir inte bättre. 

N
    ågon annan i liknande situation? 

• Svar på tråden 3-åring alltid lös i magen
  • Vickan I

När du skriver laktos, menar du då att ni helt uteslutit mjölkprotein och inte bara laktosen?

• nnnnnnnn

Säger som Vickan - testa att ta bort all mjölkprotein i 2 veckor.

Testa gärna SPC-Flakes med, det har hjälpt vårt barn. Hyfsat pris på apotea.

• Cannelle
    Vickan I skrev 2017-05-06 23:00:36 följande:

När du skriver laktos, menar du då att ni helt uteslutit mjölkprotein och inte bara laktosen?

Nej har inte testat att utesluta någonting, lämnat en hel rad blodprov som inte visade på något fel. Vad är det för skillnad på laktos och mjölkprotein? Kanske dum fråga men detta är en ny värld för mig.... 

Stort tack för era svar!
  • Schack73

Vår barnläkare sa att testen inte är pålitliga och alltid visar rätt resultat.

Laktos är mjölksockret, mjölkprotein är typ byggstenarna i alla mjölkprodukter.

Testa att utesluta allt mjölkprotein i 2-3 veckor skulle jag säga. Mjölk, yoghurt, smör, ost, vissa kryddor mm. Läs på alla innehållsförteckningar innan ni ger barnet. Äter ni ute, kolla att maten inte är stekt i smör t ex. McDonalds är bra på det viset, de har en tydlig lista över alla ingredienser.

• vinterbebis12

Ett av mina barn hade samma och det visade sig vara förstoppning. Diarré är ett tecken på förstoppning vilket vår barnläkare missade.

• Cannelle
    Schack73 skrev 2017-05-06 23:54:30 följande:

Vår barnläkare sa att testen inte är pålitliga och alltid visar rätt resultat.

Laktos är mjölksockret, mjölkprotein är typ byggstenarna i alla mjölkprodukter.

Testa att utesluta allt mjölkprotein i 2-3 veckor skulle jag säga. Mjölk, yoghurt, smör, ost, vissa kryddor mm. Läs på alla innehållsförteckningar innan ni ger barnet. Äter ni ute, kolla att maten inte är stekt i smör t ex. McDonalds är bra på det viset, de har en tydlig lista över alla ingredienser.

Ok, jag ska testa det, är bara rädd att hon inte ska fa i sig tillräckligt med kalcium. Stort tack! 
  • nnnnnnnn

Byt:

Smörgåsmargarin mot mjölkfritt
    Mjölk i glas mot havremjölk (inte ekologisk, den innehåller inte kalcium)
    Youghurt mot havregurth eller kvarg på soja tex alpro go
    Steksmör mot flytande kockens val
    Matlagningsgrädde eller creme fraische i mat - mot iMat (1 liter svart förpackning) red om det är för rinnigt (men inte med maizena färdig redning utan använd maizena majsmjöl eller vetemjöl)
    Se upp med sådant som är färdigt, läs, läs, läs...

Snabba tips för en lättare vardag dvs mjölkfria och lättätna:

Scans falukorv
    pasta
    ris
    potatis och alla rotsaker/grönsaker såklart!
    Felix köttsoppa på bruk
    findus fiskpinnar
    Scans köttbullar (ej frysta)
    Scans frysta hamburgare
    alla bröd från korvbrödsbagaren
    all wienerkorv

Sen massor av hemlagat tex olika soppor (tomat, ärt, morots,  grönsaks osv.) bara ersätt ev. grädde med iMat.

Lycka till!

Undvik sötsaker dessa veckor, fikabröd är hopplöst...

Svar på tråden 3-åring alltid lös i magen