Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

SkogsstjärnN skrev 2017-09-11 13:51:09 följande:

Så, då har vi kikat in i magen. Han är precis perfekt normalstor om man räknar ut snittet. Stort huvud och mindre mage/ben, diffar 10% och de var inget konstigt (vet det var någon som fått kommentarer om det på rul). Var samma med storasystern. Har för högt tryck i kärlen till livmodern och som förväntat högt blodtryck (150/100 jämfört med 100/60 vid inskrivningen) så jag blir sjukskriven för havandeskapsföegiftning till förlossningen. Moderkakan sitter över kejsarsnittsärret men de ser inte ut som att den växt fast i livmodern men de kommer fortsätta kontrollera det. Två veckor till nästa kontroll.

Jippiejay. De är iaf jättebra och ärliga och informativa till skillnad från förra sjukhuset där de sa att allt var bra men ändå skickade mig på tusen extrakontroller. Nu vet vi iaf vad som avviker och vad det innebär. Känns jätteskönt.

Vad skönt! Men en fundering, moderkakan är ju alltid fastväxt i livmodern, är ju så det funkar. Eller menar du om den växt igenom?
  • Nykär15
    Jsv17 skrev 2017-09-12 10:55:50 följande:

Vi får med ett britax babyskydd i vårt barnvagspaket. Britax römer, den med deras extra sido-kollisions-teknik.

Kommer inte ihåg modell nummer eller så nu Eftersom vi köpt en britax smile så passar den att klicka på chassit utan extra adapter så hade nog blivit en sån ändå.

Vi har köpt MaxiCosi cabriofix, hår fästa på vår Emmaljunga.
  • Nykär15
    SaraW8305 skrev 2017-09-15 07:04:34 följande:

Hur rör sej era små i magen? Jag har moderkakan i framvägg, och jag känner bebisen på ett annat sätt sen 2 dar tillbaka, liksom dovare sparkar. Har hon flyttat sej tro? Eller ja de har hon för sparkarna är på andra ställen :) är min 3e grav men har glömt sånt här.. jagvä inte orolig på de viset, för jag känner henne varje dag flera ggr men på ett annat sätt.. är de vanligt.. hmm töntig fråga kanske... kraaam

MOderkakan flyttar ju med när magen/livmodern växer, så ofta är den mer uppe på toppen framåt dessa veckor än hur det satt på RUL. 

Jag har med framvägg, men märker att den inte täcker över naveln längre då jag får väldigt tydliga rörelser där, känns som huden är jättetunn och ibland känns det som den krafsar från insidan, väldigt läskigt även om jag njuter av varje rörelse! Får mycket sparkar på höger sida i navelhöjd så verkar vara en favoritplats. Men jag tror den rullar runt tätt mycket fortfarande då jag även får på andra ställen. Mycket aktiv dagtid nu och brukar väcka mig strax före kl ringer på morgonen vid 6 med morgongympa. Mysigt med den stunden för oss själva! Hjärta 

Är v 27+5 idag och ska på UL om två veckor, längtar!

• Nykär15
    princess77 skrev 2017-09-18 07:14:31 följande:

Igår var vi på Gekås Skulle bara köpa lite grann men det blev en massa babysaker i allafall. Så mycket fint! Nu längtar jag mer och mer för varje dag. Bebisen heter numera lilla E eftersom vi nästan har bestämt namn.

Vad roligt! Ska dit i början oktober :)

Vi tapetserade i litens rum igår och idag blir det liggande panel på en vägg med! Längtar något otroligt! 82 dgr kvar idag till BF. Ska med jobba ca 10 veckor till, känns segt som tusan...tycker alla borde ha rätt till grav.penning...
  • Nykär15
    Familia skrev 2017-09-20 14:15:50 följande:

Har börjat fundera på hur man ska klä barnet i vagnen och vad man ska ha i vagnen.

Bor i Skåne så kommer kanske inte bli jättekallt.

Har åkpåse som jag tänkte ha i. Men hur ska man då klä bebisen?

Känns som att jag vill klä henne så att jag kan lyfta upp henne ur vagnen om det behövs utan att hon då fryser.

Min son är född i juli så har inte riktigt erfarenhet av en nyfödd i kylan.

Köpt en tunnare fleeceoverall som vi kommer ha i åkpåsen, går öppna dubbelt fram om det blir för varmt. Behövs ju inte tjock overall OCH åkpåse. Går ju komplettera med filt med om det är riktigt kallt, men då är man kanske inte ute lika långa stunder heller. Köpte overall på HM :)
  • Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-09-22 12:14:22 följande:

TUL nr.2 avklarat. Lillebror har tappat 12% på tio dagar så det var ju inte så bra men inte förvånande då jag mår piss och skit och blodtrycket har stigit ytterligare. Jay. Ska till läkaren på måndag och se vad vi kan göra åt det. Gissar att jag får öka dosen blodtrycksmedecin ett snäpp. Och vila ännu mer.

Vi fick iaf kika med 3D! Jag har inte riktigt förstått vad alla pratar om men det var ju skithäftigt. Han ser inte alls ut som sina systrar vilket vi antagit eftersom de är extreeemt lika. Nu längtar man ju ännu mer <3.

Skönt ni har kontroller och att du får träffa läkare och planera med framåt för att han kanske kan växa på sig lite mer.

Vi ska på TUL nästa torsdag, kommer med se i 3D. Har ju annan pappa denna gången så ska bli roligt se hur liten blir, mina två tidigare är mer syskonlika men inte jättelika, en kille o en tjej så skiljer kanske lite därför med. Längtar!
  • Nykär15
    Ebbalisa skrev 2017-09-22 19:52:01 följande:

Jag har ju gått upp utöver själva graviditeten åxå.. kanske trycker det på mer då...ser ingen annan rimlig förklaring annars om det verkar vara tidigt i graviditeten (v28 strax 29) :( hur sjutton lyckas ni andra som är så smala å fina att hålla er vikt? Jag ser ju ut (å känner mig) som en stor flodhäst.

Jag är lång och smal men går alltid upp mycket, redan upp 18 kg...men känner mig konstigt nog varken fet eller plufsig, tror det beror på att jag är lång. Slutar väl runt 25 upp men det oroar mig inte nämnvärt. Har ju gått ner det två ggr innan. Går upp som mest i början då jag mår illa så fort jag inte äter lite, även väldigt selektivt vad jag KAN äta...så det får vara så. Sover som bäst på rygg och kunnat sova så ända fram till de fötts innan utan att ha ont av det, tror man är olika byggd.
  • Nykär15
    laetitia81 skrev 2017-09-28 09:20:17 följande:

I tisdags var jag hos bm för extra mätning av magen, lillan hade förmodligen vänt sig nu för sf-måttet var plötsligt 3 cm större. det var så lugnande att höra.

Sen fick jag svar på urinodling samtidigt och var tydligen gbs-positiv denna graviditeten också, men det är ju tydligen väldigt vanligt. Nån annan här som vet med sig att dom är det?

Bm tog nåt extra blodprov också för att kolla eventuell blodgruppsimmunisering, nåt nytt om man har flera barn tydligen. Det hade jag inte hört talas om innan.

Sen var vi på tillväxtultraljud med 3d igår och det var så häftigt att få se lilla tjejen, som fortfarande var en tjej nu med. <3 hon låg tydligen väldigt långt ner i bäckenet redan och var lite liten för tiden. 11% mindre ungefär men annars såg allt bra ut. ska se om jag kan lägga in en bild sen. Kan verkligen rekommendera att göra 3d, till er som inte gjort det, det är sån häftig upplevelse! Och ultraljudsbm på Carlanderska var jättebra.

Låter som för mig, magen hade växt ikapp igår och var nu på normalkurvan. Jag ska be henne kolla gbs nästa besök då det är något som oroar mig. Fick med lämna blodgruppering igen. Blodtrycket var 115/50 så lågt o bra.

Vi var på 3D idag på Carlanderska, jättebra bm och hon var bra på att säga till när vi skulle titta bort så vi inte såg könet :) Vår var lite svår att fota, gömde mest ansiktet med armar och navelsträng. Men ändå nöjd med bilderna <3

Vikten var jättebra, bara 3% mindre och alla organ såg bra ut. Så skönt med en extra koll!!

• Nykär15
    laetitia81 skrev 2017-09-29 09:29:37 följande:

Så fina bilder! Tycker nog det ser ut som en liten tjej men det kan ju vara vilket som. skönt att allt såg bra ut. Det är verkligen bra med en extra koll tycker jag med.

Lite orolig blir jag av gbs bakterierna, men mest pga att sist med pojken hann dom inte sätta droppet i tid på förlossningen och då måste dom ha barnet kvar på bb för observation. Risken är ju rätt stor att det inte hinner sitta tillräckligt länge denna gången heller.

Ja vi får se, inte säkert jag har gbs, men vill kunna utesluta den oron isf, så hoppas bm vill ta provet. Är det urinprov eller hur tas det?

ska bli så spännande se vad som kikar ut :)
  • Nykär15
    princess77 skrev 2017-09-29 11:25:19 följande:

Ja just det! Alla julklappar och sånt kanske man skulle ta tag i nu snart så att man har allt klart innan man blir för stor och tung eller om bebis får för sig att komma för tidigt.

Amningskupor och bröstpump håller jag med om. Helt plötsligt rinner mjölken till och det kan vara skönt att pumpa lite så att pappan kan ta nån matning.

Vi ska handla alla julklappar nästa vecka på Gekås, börjar redan bli trött, så skönt få det klart i god tid!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL