Inlägg från: Ebbalisa |Visa alla inlägg
  • Ebbalisa

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Var på cellprovtagning nr 2 idag då första testet visade förhöjda värden. Det kollades med mikroskop o läkaren sa att om livmodern ser avvikande ut så kommer jag även ta ett par flikar...och det måste det ju ha gjort eftersom hon valde att göra det :( svar om 3-4 veckor. Det kändes lite obehagligt och som en menssmärta när hon tig en bit. Ush. Hoppas svaret inte är dåligt, är tillräckligt orolig ändå eftersom det är nr 1 för mig och man snart är 40. Det som däremot var positivt var att hon gjorde ett VUL utan att jag visste det så jag fick se ett litet liv med ett tickande hjärta! 3 cm 9 veckor och 6 dagar :) det kommer alltid något positivt med negativt eller hur är det man säger?

• Ebbalisa
    Nykär15 skrev 2017-05-18 10:01:12 följande:

UL och provtagning för NIPT gjort, hörde hjärtat med min doppler i morse så var mycket lugnare inför ul idag.

Otroligt livlig krabat som var svår få på bild. 3,84 cm lång vilket motsvarade 10+5, men jag är 10+1 idag så fortsätter nog räkna det så. Det är inte lätt mäta exakt som hon sa såhär tidigt. Men allt såg perfekt ut enligt henne och liten utvecklades bra. Så gulligt se armar och ben vifta <3

Vad roligt!! :) när kommer testresultaten?
  • Ebbalisa
    princess77 skrev 2017-05-22 19:47:23 följande:

Är jättenervös för Kub pga min ålder,är 39 år.

Sist vi gjorde Kub var jag 32 så jag förstår att siffrorna kan bli längre pga åldern.

10+2 idag.

Jag fyller 40 i höst. Var å lämnade blodprov inför KUB den 9 juni igår (är nu i 10+4). Är åxå orolig, vill helst göra NIPT men det kan man inte göra här i Nyköping. För att få göra NIPT så måste man ha fått "sannolikhet" på KUB. Funderar ändå på att göra det privat någonstans.
  • Ebbalisa

Kände mig jättekonstig igår kväll, febrig och förkyld. Tog en påse frenadol spanskt läkemedel med bl.a. Paracetamol toppenbra mot feber å förkylning.

Får liksom en magknip som hugger till och nästan viker mig dubbel, det avtar lika fort. Går till toan, kändes mer som jag behövde gå på toaletten och vädra, kände mig lite "gasig". Inge konstigare än så, går å lägger mig igen.

Efter en stund blir jag kissnödig, sätter mig på sängkanten en stund innan jag vandrar till toaletten igen för att kissa. Kommer tillbaka till sängen och ser blod efter där jag suttit på sängkanten! Rusar tillbaka till toaletten för att kolla spår från mitt toalettbesök men ser inget såklart efter det jag spolat. Tar papper å torkar mig och ser färskt blod i pappret och även lite som koagulerat blod.
    Klockan är mycket så det finns ingen att ringa och inget annat att göra än att vänta till morgondagen. Har inte blodat under natten och det som jag ev kunde se nu på morgonen var mer som brunaktig flytning. Känner mig konstigt nog inte orolig direkt. Men ska såklart ringa barnmorskan.

Jag gjorde cellprovtagning precis innan jag blev gravid. Fick svar att jag hade förhöjda värden (då var jag gravid). Blev kallad till nytt cellprov som jag gjorde i onsdags förra veckan. Dom tog några "flikar" från livmodern. Hon sa att det kan komma som en mensliknande blödning efter det att "sårskorpan" på livmodern lossnar.

Så kanske det var det som visade sig igår? Men så många dagar efteråt?
    En annan tanke var om frenadolet var orsaken... men det är säkert ingen fara..

• Ebbalisa
    Decemberbarn97 skrev 2017-06-01 18:19:05 följande:

Nu hoppar jag in!

20 år gammal väntar första barnet med bf 20december! :) v.11+0 idag, har sen v.6 mått väldigt illa till och från under dagarna, börjar bli bättre nu:)

Oj oj oj.. jag kommer ihåg när jag var 20 å råkade bli oplanerat gravid. Hade alla gravidsymptom redan från dag 1, trodde jag bara var sjuk, hade aldrig trott att jag var med barn, jag var ju bara barnet själv tyckte jag då. Men till slut gick ljuset upp att jag faktiskt var gravid.. hade inga möjligheter eller planer att bli gravid i den åldern, så valde att göra abort, tror det var i vecka 6 eller 9. Ibland funderar man på hur det hade blivit om jag valt att behålla barnet... idag 20 år senare känner jag att det nästan är för sent att ha barn, hade egentligen ställt in mig på att det var för sent för mig..tankarna går, kommer jag palla, är det verkligen värt att ge upp min tid så här sent i livet, jag är för gammal, vad kommer folk tycka egentligen osv.. tänk så livet kan bli..

Grattis till dig! :)
  • Ebbalisa
    Ebbalisa skrev 2017-06-01 18:55:34 följande:
    Oj oj oj.. jag kommer ihåg när jag var 20 å råkade bli oplanerat gravid. Hade alla gravidsymptom redan från dag 1, trodde jag bara var sjuk, hade aldrig trott att jag var med barn, jag var ju bara barnet själv tyckte jag då. Men till slut gick ljuset upp att jag faktiskt var gravid.. hade inga möjligheter eller planer att bli gravid i den åldern, så valde att göra abort, tror det var i vecka 6 eller 9. Ibland funderar man på hur det hade blivit om jag valt att behålla barnet... idag 20 år senare känner jag att det nästan är för sent att ha barn, hade egentligen ställt in mig på att det var för sent för mig..tankarna går, kommer jag palla, är det verkligen värt att ge upp min tid så här sent i livet, jag är för gammal, vad kommer folk tycka egentligen osv.. tänk så livet kan bli..

Grattis till dig! :)
    Det jag glömde skriva var att den här gången har jag inte haft ett enda gravidsymptom (förutom otroligt ömma bröst) :)
  • Ebbalisa
    SkogsstjärnN skrev 2017-06-05 14:45:30 följande:

Vi kommer ta reda på kön. Att inte göra det blir ett jätteprojekt då man går på ultraljud varannan vecka efter vecka 24. Ska man inte titta på skärmen då? :P

Jag har alltid tänkt att vi bara får flickor så det blir spännande se om jag har rätt. Där i början trodde jag att dethär var en pojke men nu lutar jag åt flicka ändå. Med förra så stämde nubb-teorin så känns som att jag kommer tro mig veta säkert efter kub.

Vad är nubb-teori? :)
  • Ebbalisa

Gjorde NIPT ultraljud igår hos MammaMia på Karlavägen, vilket livligt litet pyre som rörde sig där! Armar o ben som viftade, fick inga bra foton alls. Ingen linslus direkt-precis som sin mamma. :) allt såg fint ut tyckte bm. 6,3 cm och vecka 12+4 (igår) förväntad nedkomst 15 dec. Nu är det 16 långa dagar till vi får svar på blodprovet.. visste ni att man även kan få svar på kön via blodprovet på NIPT? Som ikke inskriven på MammaMia och privat kostade NIPT 6200kr.

• Ebbalisa
    Nykär15 skrev 2017-06-08 13:36:10 följande:
    Vi tackade nej till att få veta könet på NIPT ;)

Vi fick svar på 9 dagar, gjorde privat i Göteborg, kostade 6.700 kr, gjorde det utökade. Det vanliga kostade 3800 kr

Hoppas ni får svar snabbare!
    Jag fick en webblänk där jag kan gå in å se svaret men är det ett "dåligt svar" sa bm att hon kontaktar mig istället. Jag vill absolut veta kön så jag kan planera :) alla är olika.

Barnmorskan såg att min moderkaka låg i framvägg men det var fullt normalt, men jag kommer inte kunna känna av pyret å alla rörelser förrän senare i graviditeten eftersom den fungerar som en stötdämpare.
  • Ebbalisa

Kubtest avklarat idag! 1 på 8000 så det var låg sannolikhet för oss. Känns bra. Nu väntar vi bara på svar från NIPT för att vara helt 100 men det ser lovande ut hittills. Det var full aktivitet i pyret på ultraljudet även idag, sprattlade och viftade med armarna, smackade tom med munnen. :) vi tog en liten film med mobilen så nu kan jag kika lite varje dag för att verkligen förstå att det är på riktigt!

• Ebbalisa
    laetitia81 skrev 2017-06-15 19:12:43 följande:
    Det där känner jag igen då jag också haft problem med synen på min kropp, men mer åt ett överdrivet tränande och att jag måste ha världens kontroll över kroppen, än vanliga ätstörningar. Jag väntar ändå mitt femte barn och jag vänjer mig aldrig. Jag kan tycka jag ser fin ut, men jag vill helst vara liten. Jag får en känsla av att inte kunna hålla reda på min kropp. Lite svårt att förklara.. som att min kropp inte är min. Så du är inte ensam om att ha sådana känslor.
    Jag ska säga att jag mår jättedåligt över hur min kropp ser ut...kan väl inte direkt säga att jag blivit klassad med ätstörning men jo det har hänt att jag haft perioder i mitt liv när jag satt fingrar i halsen och späkt mig. Sedan dess har träningen tagit över och jag har haft jättesvårt att ha normalt förhållande till mat, jag är en "allt eller inget"-person och har hellre haft nolltolerans på mat men nu känns det som jag inte har någon kontroll längre, allt bara växer och jag känner mig som en jävla valross redan nu och är bara i vecka 14! Större kommer jag att bli!! Vill knappt gå ut längre bland folk, önskar att det bara var över så snart som möjligt så jag kan börja med "mitt" liv igen.. jag ser inget vackert eller sexigt med graviditet, just nu känns det som en plåga, mitt i sommaren å allt..man kan ju inte gömma sig under massa kläder direkt.. blä säger jag .. har berättat för min bm som såg till att jag ska träffa en kurator o prata med om detta...
  • Ebbalisa

Håller på att bli galen nu känns det som, gjorde NIPT 7 juni och har ff inte fått svar! Tänk om dom missade lämna in mitt test, det skulle vara typiskt min otur..

• Ebbalisa
    Gurkan25 skrev 2017-07-01 19:47:54 följande:

Hej alla! Har RUL 25 juli och undrar om alla får veta kön? Vill väldigt gärna få veta!

Hur är ni? Vill ni ta reda på det eller vill ni ha en "överraskning" när barnet föds?:)

Fick äntligen svar på mitt KUBtest och där valde jag att se könet på barnet, det skulle tydligen vara 99% säkert.

Ska på RUL den 18 juli så kommer få det konstaterat då förhoppningsvis.
  • Ebbalisa

Fattar inte vad det är med mig, gråter hela tiden idag, känner mig fulast i världen, har sjukt mycket på jobbet, hinner inte träna, helt omotiverad till allt..och bara gråter. Är det graviddeprission?!

• Ebbalisa
    mrshudson75 skrev 2017-07-22 10:25:04 följande:
    Går faktiskt o oroar mig för samma sak. Tappen kändes minimal, mjuk o lite öppen för ett par v sen. Vet inte om det förändrats då jag inte vågar hålla på o pilla.

Jag har ju fött många barn, så det kan ju påverka. Med de sista två vet jag att var mjuk o öppen 1,5 cm en mån innan bf. Ändå gick jag över tiden 11 dagar med yngsta.

Jag är i Österrike o kommer nog ringa mvc om en extra koll när jag kommer hem.

Om jag var du skulle jag ringa på måndag o boka tid. Bättre m en koll för mycket än en för lite. <3
    Förstagångsföderska här. Är det vanligt att man "känner" på sin livmodertapp själv? Eller är det bara om man har flytningar som luktar konstigt som man ska göra det? ????
  • Ebbalisa

Har börjat fundera på vad man får ut i föräldrapenning, men är lite orolig för att det blir tight! Det blir ju mindre ju längre man vill vara ledig. Sen har mitt jobb någon konstig upptoppning i 6 månader som jag får ut resterande 6 månader av när jag kommer tillbaka till jobbet. Som en hållhake för att jag inte ska sluta/byta jobb under mammaledigheten. Men jag tycker att ersättning är lite?! Jag har aldrig varit i sån här situation förut, men kommer ni "gå runt" ekonomiskt eller kommer det vara tungrott? Tycker inte jag har dålig inkomst idag, men det är ju inte heller någon chefslön direkt.

• Ebbalisa

Ush nu har jag börjat få fruktansvärd halsbränna o sura uppstötningar. Urk mår inge bra.. läst att det är vanligt typ nu... någon mer som har o vad gör ni för att lindra? Vill typ inte äta någonting för det känns som det kommer upp.. blä

• Ebbalisa
    Sandrajog skrev 2017-09-01 06:31:49 följande:

Jag har inte varit ett dugg nervös inför förlossning osv innan. Men sen fick jag reda på att min helt underbara barnmorska ska sluta i slutet på september. Visst, jag vet att den nya barnmorskan säkert är lika bra.. men jag har fått ett sådant förtroende för den gamla. Så nu går jag runt och nojjar mig, säkert helt i onödan.

Har ni bra barnmorskor som ni känner förtroende för?

Trist att hon ska sluta när man gått så bra kontakt.

Jag har inget direkt förtroende för min, vi har väl inte direkt "klickat" men hon har inte gjort något fel. Hon är bara väldigt..hmm..svårt att förklara..tyst och väldigt försiktigt som person, nästan viskar när hon pratar..skulle man nysa skulle hon typ gå sönder..jag som 1a gångsföderska o lite äldre skulle behöva någon mer "pepp" som "hugger i" och som är lite mer robust som person... sånt är ju svårt.
  • Ebbalisa

Hade uppföljning och omtagning av cellprov idag då jag har cellförändringar. Blev en någorlunda tumult. Först fick jag se pyret vilket jag blev så glad för, den lille låg antagligen och sov och snuttade på handen. :)

Efter ett tag och stirrande i taket och "happy thoughts" för att förtränga obehagligheter som gynekologen höll på med i underlivet så började jag känna hur deras röster sakta försvann, kallsvetten och illamåendet kom. Jag håller på att svimma sa jag då, gynekologen var mitt i att ta ett prov från livmodern, kallade in en barnmorska som kom in och sa att jag såg väldigt blek ut...baddade på pannan och sa åt mig att andas, dom lyfte upp benen högt, kände bara hur det blev värre, sa att jag ville lägga mig på sidan istället. Så fort jag gjorde det kände jag hur allt kom tillbaka. På en kort stund kände jag mig helt återställd igen. Gynekologen sa att antagligen har magen växt så pass nu att när jag låg tippad bakåt i gynstolen så tryckte det på kroppspulsådern som stängde av tillförseln och därför svimmade jag nästan. Jag var inget orolig eller rädd innan besöket och jag slappnade verkligen av när hon tog proverna så jag kände nästan ingenting.

Nu blir det ingen mer uppföljning innan födseln men om de här proverna visar utslag så blir det operation av livmodern ca 8 veckor efter födseln. Håller tummarna att vi inte behöver det.

• Ebbalisa
    mrshudson75 skrev 2017-09-22 08:37:40 följande:
    Håller tummarna att du slipper operation! <3

Jag kan inte ligga på ryggen alls längre, är som hela blodflödet stannar upp. Så nu gäller bara att ligga på sidan uppallad med kuddar, tycker det inte borde komma så här tidigt :)
    Hur tänker du med "tidigt"? Jag har mycket lågt blodtryck generellt så kan tänka mig att jag kanske är mer "lättpåverkad". Det är mitt första så jag har inget att jämföra med. Såg att det kallas Vena Cava.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL