Inlägg från: mrshudson75 |Visa alla inlägg
  • mrshudson75

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

belletristik skrev 2017-11-04 10:04:18 följande:

som jag trodde! här har det kommit ut bitar och slem senaste tre dagarna. tog dock till igår kväll att koppla ihop det med slemproppen...

men ska man ringa eller inte, behövs en kontroll? eftersom det fortf är tidigt 34+4 idag -

intuitivt känns det som ingenting är på gång än och jag är så trött på läkarbesök ;p

har en ultraljudskoll på måndag och ett bm-besök på ons, lär ju kunna vänta till dess.. ?

Hoppas det gått bra idag. Är det bara smådelar som lossar så tror jag de inte avråder fr sex o ingen extrakoll lär behövas. Lossnar hela däremot så kan det vara bra med en koll :)
  • mrshudson75
    SkogsstjärnN skrev 2017-11-07 13:05:38 följande:

Varit in på ordinarie kontroll och tul+flödesmätning idag. Har sedan i torsdags tyckt att han var lite slö och inte reagerat och sparkat som han brukar. Men allt såg bra ut i fredags hos barnmorskan (trots högt blodtryck). Fick ligga i två timmar med ctg och de tyckte att han var alldeles för lugn, sen upp på ultraljudet som visade att flödet i navelaträngen gått bananas. Snudd på att de snittade mig direkt, fy fan. Nu är jag påväg till närmaste sjukhus med neo, fått första sprutan kortison och får inte äta så vet inte om det blir bebis idag eller närmsta dagarna.

Spännande.

Oj, ja jättespännande :)

Tur ni åkte in på koll. Vilken v är du i? Skriv hur det går o lycka till <3
  • mrshudson75
    Jsv17 skrev 2017-11-07 02:49:30 följande:

Här är det nu en månad kvar till BF, eller som jag säger upploppet plus eller minus ett par dagar beroende på vad bebis bestämmer sig för Vill inte haka upp mig på bf datumet för mycket så det blir jätte jobbigt att "gå över" om det skulle bli så. Jag har inte ens sagt datumet till nån runtomkring (bara närmaste familjen) utan ganska löst sagt "typ nån gång första veckorna i December" för jag vill heller inte bli bombarderad med "har det hänt nåt" smsen. Jag skulle nog bli jätteförvånad om han kom på bf, då det är det enda datumet jag typ räknat bort, för då kommer dom ju aldrig

Allt är i princip klart hemma, det är bara skötborden som ska ställas inordning, säng bäddas, kläder vikas in och lite inredningspyssel som ska fixas det hade jag tänkt roa mig med när jag går hem från jobbet i nästa vecka. I helgen packas BB väskan så vi är redo om han skulle bestämma sig för tidig entré, men det tror jag inte har känt redan från början att det blir bf+ för oss men är helt ok med det

Hur går det för er andra med förberedelser och hur känns det nu när det verkligen börjar närma sig för oss? Jag längtar såååå till jag får träffa min bebis <3

Här är allt klart o bara två v till bf. Känns helt overkligt. Jag brukar ju gå övet tiden men skulle inte ha ngt emot o föda nu. Lite lagom med krämpor.Brukar bli olidligt i slutet annars.

Pendlar verkligen mellan att känna mig orolig för hur det ska gå med en liten o att längta ihjäl mig :)
    belletristik skrev 2017-11-07 10:52:14 följande:

ja, det är mitt första barn/ första graviditet. jag tror nog inte att hela slemproppen släppt, bara delar. men hur stor kan hela vara i volym?

mina bröst är riktigt varma och kliar och läcker mjölk ifall man masserar dem. men detta är normalt va? haha, jag är lite chockad över hur mycket de förändrats vid det här laget.. karaktär, utseende, funktion, doft, känsla. allt :)

hur har ni det med hudbristningar? jag har knappt nån på magen (bara ett där baby sparkar / har sparkat som mest) men bägge bröst är helt lilarandiga av stretchmarks..

börjar även ha skarpa hugg i ländryggen och insida lår. morgonkräktes även för andra gången denna graviditet för några dagar sen...kanske är dags snart, kanske inte!

mitt besök igår för ul-koll gick bra. baby växt enligt kurva sen sist. men de rekommenderade

att vi ska kontakta sjukhuset vi har valt för att boka in en koll nångång nästkommande tre veckor..

jag längtar ihjäl mig nu, men hoppas det dröjer två veckor iaf. just nu bygger sambon en professionell hemmastudio (rum i rum) för sitt musicerande och han blir förhoppningsvis klar idag men vill också kunna vädra ur och städa i två veckor pga stenullen!! i övrigt är allt klart här förutom att packa sjukhusväskan.

har inte köpt badbalja heller. vet inte vilken variant som är bäst? en nyfödd badar man ju inte så ofta och kanske använder man handfatet/diskhon just i början?

När hela slemproppen går så märks det, den kan vara stor som en golfboll :) o ofta blodblandad. Men den brukar börja lösa upp sig de sista veckorna o då kan det komma bitar o slemmiga flytningar. Det brukar i varjefall betyda att kroppen börjar förbereda sig :)

Jag har massa bristningar eftet alla barn. Med första så kom det som en chock typ sista månaden. Sen har jag fått mer varje graviditet. Trots att jag smörjde de första för att motverka. Fast det gör mig inget. Har blivit en del av mig :) O de bleknar sen, så brukar inte synas så mycket.
    princess77 skrev 2017-11-07 14:12:14 följande:

Här är allt i princip klart nu. Har tvättat första kläderna och filtarna idag.

I helgen satte vi upp skötbordet.

Den enda som skall göras är att packa BB väskan och det tänkte jag göra Tors-fre eftersom vi skall köra 26 mil upp till vänner i Stockholm i helgen. Om något mot förmodan skulle hända 4 veckor för tidigt så vill jag ha med mig mina saker.

Annars skall jag till BM på kontroll och ultraljud nästa tisdag för att kolla om hon sitter i säte fortfarande (rätt säker på att hon fortfarande hör det) och då skall vi i så fall boka tid för sjukhusbesök och vändningsförsök.

Blir det planerat snitt så blir det förmodligen nångång dom första dagarna i december. Alltså ca 7-10 dagar innan BF

Tänk att så många bebbar här i tråden ligger i säte :| Små bråkstakar. Hoppas hon vänt sig nu. Annars brukar faktiskt snitt gå väldigt smidigt. Trots allt <3
  • mrshudson75

Har gått övet med alla (utom tvåan som föddes m akutsnitt i v 28) 2-17 dagar. Går väl över denna gång med men skulle vara väldigt skönt att föda lite tidigare, otålig som jag är :)

• mrshudson75

Jag har gått över tiden med de sex barn som fötts vaginalt. Jag har inte velat bli igångsatt pga risken att kroppen inte var riktigt mogen. Som mest har jag gått över 11 o 17 dagar. Med tjejen som föddes 17 dagar över gick jag o kollade flöde o vatten ett par extra gånger. Eftersom hon mådde bra så valde vi att avvakta igångsättning.

Alla förlossningar har startat m värkar o vattnet har gått vid första krystkänningen med alla utom de första två där bm tyvärr tog hål på hinnorna. Typiskt nog låg båda dessa barn i vidöppet läge o kunde inte rotera rätt eftet vattenavgången så där tog utdrivningskedet lite längre tid.

Två av mina barn har bajsat i fostervattnet men de har inte verkat direkt stressade o bm har båda gångerna bara sagt att det är normalt.

Om jag går över tiden denna gång så kommer jag be om täta extra ul. Ingångsättng får det bli bara om barnet verkar medtaget ell moderkakan inte vill längre.

Jag är jättenöjd med mina förlossningar, känner att jag nästan alltid blivit lyssnad på o respekterad i mina önskemål om tex lugn o ro o få ingrepp osv. Har skrivit ett långt förlosssningsbrev o hoppas de är bra här i Visby.

Jag är mest rädd för olika ingrepp o att personalen ska vara nervös.

Ang snitt så är det jättesvårt att ge råd tycker jag. En vaginal förlossng kan gå hur bra o smidigt som helst, o jag har svårt att tro att din tredje förlossng skulle bli väldigt utdragen. Gick ditt snitt bra? Gjorde du det pga jobbiga erfarenheter efter din första förlossng?

Jag känner ju en väldig rädsla för snitt då vårt andra barn föddes m akutsnitt i v 28 o bara levde i några dagar. För mig är ju snitt lika med känslan av livsfara, fast jag vet hur bra det brukar gå :/

Känn efter hur du känner ang vaginal förlossng. Kanske kan det bli en härlig o bra upplevelse? Tycker läkaren låter lite klumpig som sa att det kan bli akutsnitt :/ :) kram

• mrshudson75
    Jsv17 skrev 2017-11-12 23:35:32 följande:

Jag funderar väldigt mycket på hur min förlossning ska starta kust nu, och OM den ska starta av sig själv

Kunde vara intressant att höra från er som har barn innan hur era förlossningar drog igång?

Svarade dig ju ovan men kände att det blev så sakligt :)

Ville bara tillägga att det är så otroligt häftigt att föda barn. O även om det gör vansinnigt ont så är det en fantastiskt upplevelse.

Mitt bästa tips är att slappna av o följa med i värkarna.

O testa varmt bad. :) Barnmorskorna är oftast jätte gulliga o lyhörda <3
  • mrshudson75
    Nykär15 skrev 2017-11-13 10:39:19 följande:

Nu har bebisen vänt sig! Hoppas den ligger kvar nu!

Men så skönt :) Nu får bebisen ligga kvar så! :D
  • mrshudson75

Så skönt att flera små sätesbebisar verkar ha vänt sig nu! :)
    O härligt med fina ul.
    Här är bara sex dagar kvar, helt galet! Har ju haft sammandragningar så länge, men nu börjar det kännas som om de faktiskt öppnar upp.
    Har ju gått över tiden med alla, länge med,  men skulle vara så skönt att få föda några dagar tidigt denna sista gång. Känner mig fortfarande relativt lätt o rörlig. Kan vara utan de där extradagarna ha ha

För fösta ggn så känner jag faktiskt riktig längtan efter den här lilla, kan nästan känna hur hon ligger varm o nyfödd på bröstet o bökar, o den där villkorslösa kärleken eller beskyddarinstinkten som slår på.

Tycker ni inte hon får komma nu? :D

• mrshudson75
    Nykär15 skrev 2017-11-15 11:05:43 följande:

Åh vad nära!! Hoppas hon kikar ut riktigt snart! Så härlig målbild att ha henne bökandes på bröstet! 

Toklängtar här med, men har 24 dagar kvar idag så det kan ju dröja än....har duktigt med förvärkar men inga som gör nytta så bara att vänta. 

:) Ja, nästan första gången som jag faktiskt kunnat känna den den där riktiga glädjen över att det blir en bebis. På riktigt :D Har känts så overkligt hela tiden, o så långt bort. Nu kom bebisbubblan verkligen över mig, känner att jag egentligen bara skulle vilja dra mig undan hela världen o föda. allt annat blir så sekundärt o ointressant :)

Dagarna kommer gå snabbt nu, 24 dagar är ju jättekort. 23 idag då. O nu blir det väl vaginalt vad? Spännade :) <3
    Jennys Bageri skrev 2017-11-15 21:20:25 följande:
    Tack för inspirationen, det behövde jag känner jag. Det är en fin bild att se och känna. Jag har gått runt de senaste dagarna och oroat mig en massa men nu ska jag sluta med det. Bara tänka positivt och se fram emot mötet med vännen i magen. Vi har bestämt att gubben min ska vara hemma när det blir dags. Vi har ingen barnvakt så jag åker själv. De två senaste förlossningarna har jag känt att jag föder gärna själv men nu hade jag velat ha med mig honom. Aja,, ska peppa mig själv riktigt ordentligt nu istället!

Vad skönt att du inte känner dig så tung, men jag hoppas verkligen att du inte behöver gå över för det. Tänk vad nära det är nu, förstår att du längtar!! :)
    Jag har också gått o oroat mig, för ev snitt om hon ligger i säte, dumma barnmorskor o hur det ska gå med en bebis mitt i stöket här hemma :) Men just nu känner jag att jag är redo, nu är hon välkommen :)

Kommer också föda själv, maken är i thailand o kommer inte kunna komma hem förrän i månadsskiftet, o så länge tänker jag inte vänta på att få föda :P
    Men det känns bra faktiskt, har fött tre själv då vi som du inte hade barnvakt. På något sätt har jag kunnat gå in i mig själv ännu mer då o faktiskt tycket jag att bm varit mer uppmärksam på mina önskemål o liksom arbetat med mig, än då mannen varit med, även om han är super på sitt sätt. :)
  • mrshudson75

Jag har bara fyra dagar kvar men brukar gå rejält över tiden. Har sammandragningar hela tiden känns det som. I bland regelbundna o onda nån timme, sen försvinner de ha ha. Oregelbundna har jag dygnet runt.

Är min åttonde fullgångna grav men känner inte heller om det verkligen är på g :) Tvärtom faktiskt. Men första så var det ju solklart att det hade börjat när värkarna kom. Nu, o med de sista så känns det som veckor av latensfas typ :D

Är jätteberedd att gå minst en vecka över men är samtigt väldigt väldigt glad om hon vill komma NU :D

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL