Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jilo skrev 2017-06-28 12:20:15 följande:

Försvagad livmoder har jag aldrig hört talas om, vad innebär det? :(

Att livmodern kan brista vid förlossningen om den är för tunn, så om den bedöms för tunn blir det snitt (som jag hoppas slippa en gång till).

Första barnet är född med akutsnitt pga sätesbjudning, andra vaginalt. Försvagningen upptäcktes efter vårt sena MA då rester fastnat och det blev två operationer. Fick inget förbud bli gravid, men kräver lite extra uppsikt.
  • Nykär15
    Jilo skrev 2017-06-28 16:23:38 följande:

Det där låter ju jätteläskigt! :( Tur att dom håller koll på dig! Vill också helst slippa snitt, men blir det så blir det, huvudsaken är att de håller ordentlig koll på både oss och våra barn!

Ja så tänker jag med, det blir vad det blir även om jag hoppas på vaginalt :)
  • Nykär15
    laetitia81 skrev 2017-06-28 18:03:53 följande:

Är det just för att du gjort kejsarsnitt det blivit så? Jag har en släkting som haft liknande problem och hon har fått förbud att bli gravid nu efter tre snitt. Har bara hört talas om det i samband med snittade mammor.

Kan ha med snittet att göra, men även hos kvinnor som fått många barn eller ren otur. Jag har ju vart gravid efter snittet och fött vaginalt utan komplikationer, så hoppas på att det ska gå nu med. Men fick som sagt inget förbud, men vet inte hur det blir efter denna, men bara vi går hela vägen så är jag nöjd sen ändå :)
  • Nykär15

Min mage syns väl och har redan gått upp säkert 10 kg, så brukar det vara för mig tyvärr. Kroppen hamstrar! Men är smal normalt så syns tack o lov inte jättemycket, är även lång.

Vecka 16+2, nu kan även killen känna puffarna, jag har känt bäbisen sen v 13. Är väldigt mottaglig för att känna och har känt tidigt alla gånger. Har min doppler så kan lyssna på hjärtat så snart jag känner behov av det, det är skönt.

RUL om 13 dagar, längtar!!!

• Nykär15
    mrshudson75 skrev 2017-06-30 08:38:30 följande:
    Vilken lyx med buffar som känns utanpå. Här känns bara småbuffar långt ner fortfarande. Längtar så att de andra ska få känna. Blir ju mer på riktigt då

Jag drömmer så mycket mardrömmar. :-/ En variant på missfall ell konstiga avvikelser varje natt. Annars är jag eg inte så orolig, men känslan i drömmen dröjer sig kvar :|

Ja det är så mysigt, känns runt mitten mellan naveln och blygdbenet Glad

Jobbiga drömmar..men är väl så man hanterar jobbiga tankar, de kommer till en i drömmarna...

vasg skrev 2017-06-30 07:38:34 följande:
    Ååh, jag ska smita iväg och köpa en foppler idag tänkte jag :D

Gör det, är verkligen mysigt!

• Nykär15
    vasg skrev 2017-06-30 10:49:54 följande:
    Har velat ha en jättelängw men inte kommit iväg ixh köpt en, men nu har jag gjort det! Hämtade ut två babyboxar också :D

Härligt! Jag hämtade ut alla förra året tyvärr...så får inga nya, men de flesta grejer har hållbarhet så de är ok ändå. Den från Libero får jag ju ändå längre fram, dem meddelade jag när det hade hänt så de tog bort mig och att jag får en nu i stället. 

Har du lyssnat med dopplern ännu? VIktigt är att ha nån gelé, annars hörs det inte. Men går bra med vad som, har till och med tagit handspritsgele när jag inte haft nåt annat. Glidmedel funkar med. 

• Nykär15
    vasg skrev 2017-06-30 12:03:06 följande:
    Har hämtat den men väntar på att mannen ska komma hem. Enligt dem funkar både vatten och till och med matolja, haha. Lyssnade på mitt eget hjärta med bara vatten på och det gick jättebra. Men det kom med en liten tub gel så den använder jag sen när han kommer hem :)
    Vatten glider inte så bra och torkar fort, tycker själv det är lite smidigare med nån gele som håller sig på plats. Har du kollat några klipp på ex youtube så du hör skillnad mellan de olika ljuden? Moderkakan avger ett sus, din egen puls osv. Kan vara skönt veta vad som är vad Glad mysigt ni kommer ha det sen, vi älskar höra hjärtat på vårt Gryn Hjärta
  • Nykär15
    Treasures skrev 2017-06-30 12:57:44 följande:
    Har läst på om det nu. De innehåller bara 30 mg järn medan Niferex innehåller 100 mg. Följer nog BMs råd och testar Niferex först. Får försöka äta mkt fibrer och torkad frukt nu så magen inte stannar av.
    Jag äter med 100 mg/dag, har gjort hela tiden då jag hade låga värden och depåer efter blodbrist i höstas. Men jag äter Duroferon, min mage funkar helt ok med dem. Har även behövt äta dubbel dos med dem i höstas utan några större problem. Alla andra graviditeter har jag tagit bulkmedel för tarmarna, men denna gången har jag faktiskt klarat det bra utan hittills, hoppas det fortsätter så. 
  • Nykär15
    vasg skrev 2017-06-30 16:56:11 följande:

Jag tror vi lyckades höra hjärtat! Det var liite långsammare än man fått beskriver men tydligen går pulsen ner lite om bebis sover, så det kanske den gjorde :) Det var i alla fall inte mitt hjärtslag för det hörde vi också. Det var på en väldigt specifik punkt och bara om jag tryckte ner ganska hårt. Så häftigt!

Härligt! Vår ligger på ca 140 bpm när den sover och 155-160 när den är vaken. Har ju hört från v 10+0 och då låg det på 180 bpm.

I början lät det väldigt tyst, nu är det lätt att hitta och låter väldigt tydligt och högt.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL