Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

pollis skrev 2017-06-07 18:54:01 följande:

Nej blir bara erbjuden ett ultraljud, fick välja v 12 eller v 18. Valde först v 18, men kunde inte vänta så ändrade mig. Men jag kommer att betala för att göra ett privat ul i mitten av graviditeten är tanken :)

Välja? Det vid 18 får väl alla??
  • Nykär15
    pollis skrev 2017-06-07 19:57:19 följande:

Svarar er alla på samma gång:

Sist jag var gravid var det bara RUL i v 18 som gällde. Men denna gången sa hon såhär, att dom hade ändrat rutinerna och att man fick välja. Om jag missuppfattade henne blir jag glad, för då antar jag att jag får göra två.

Hon menade kanske att de ändrat rutinerna och att du kunde få göra ett i v 12 med?

Det som görs från 18-20 är just Rutinultraljud och det erbjuds alla.
  • Nykär15
    princess77 skrev 2017-06-08 08:07:06 följande:

Går in i vecka 14 idag och nu går inte ens dom stretchigaste jeansen att knäppa längre ;)

Dags att plocka fram mammajeansen.

Har även köpt två mammashorts så man kan vara bekväm när det är dags för semester nästa vecka. Mysigt att börja se gravid ut och inte bara svullen :)

Jag flyttade in i mina mammabyxor redan för två veckor sen och förra veckan köpte jag med några shorts och linnen, skönt att ha gravidkläder så det syns mer varför man gått upp än att försöka tränga in sig i för små kläder Glad Jag påbörjade v 14 igår Glad
  • Nykär15
    vasg skrev 2017-06-08 09:12:10 följande:
    Jag hinner inte kolla upp det förrän tidigast nästa vecka, för jag gifter mig i helgen så det är full rulle. Jag är rätt säker på att det bara blev någon lite reva eller så. Jag har inte ont, har inte fått någon mer blödning och allt såg ju bra ut för 9 dagar sedan. Jag avvaktar, skulle jag få en till blödning så kollar jag upp det, men annars så känner jag mig ändå rätt säker på att det inte är någon fara..<3

Hoppas allt är lugnt därinne, säkert bara pga torra slemhinnor och för att det var längesen ni hade sex. 

Hoppas ni får ett magiskt fint bröllop och att det inte kommer något mer blod som ska oroa er stora helg!

• Nykär15
    Ebbalisa skrev 2017-06-08 12:17:52 följande:

Gjorde NIPT ultraljud igår hos MammaMia på Karlavägen, vilket livligt litet pyre som rörde sig där! Armar o ben som viftade, fick inga bra foton alls. Ingen linslus direkt-precis som sin mamma. :) allt såg fint ut tyckte bm. 6,3 cm och vecka 12+4 (igår) förväntad nedkomst 15 dec. Nu är det 16 långa dagar till vi får svar på blodprovet.. visste ni att man även kan få svar på kön via blodprovet på NIPT? Som ikke inskriven på MammaMia och privat kostade NIPT 6200kr.

Vi tackade nej till att få veta könet på NIPT ;)

Vi fick svar på 9 dagar, gjorde privat i Göteborg, kostade 6.700 kr, gjorde det utökade. Det vanliga kostade 3800 kr

Hoppas ni får svar snabbare!
  • Nykär15
    Ebbalisa skrev 2017-06-08 17:17:13 följande:

Jag fick en webblänk där jag kan gå in å se svaret men är det ett "dåligt svar" sa bm att hon kontaktar mig istället. Jag vill absolut veta kön så jag kan planera :) alla är olika.

Barnmorskan såg att min moderkaka låg i framvägg men det var fullt normalt, men jag kommer inte kunna känna av pyret å alla rörelser förrän senare i graviditeten eftersom den fungerar som en stötdämpare.

Har med moderkakan i framvägg och hade med sonen med, men behöver inte alls betyda att du känner mindre o senare. Känner redan av vår lilla och sonen var mer livlig än dottern och kände han tidigt med, men tydligast mot sidorna där den inte satt.

Vår läkare ringde oavsett svar till oss, efter det skickade de hem underlagen. Det var skönt annars hade jag vart livrädd när telefonen ringde...kan iofs lova att pulsen var bra hög ändå innan hon meddelade svaret,..
  • Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-06-08 18:34:02 följande:

Jag har börjat känna fladder. Nån ordentligt bump också. Är i vecka tolv och kände tidigt med förra barnet också, då trodde jag inte på migsjälv ens:P.

Känner min dagligen <3 så mysigt! V 13+2 nu, alltid känt tidigt.
  • Nykär15
    Cutiemommy skrev 2017-06-10 11:44:49 följande:

Hur känner man? Vad är det man känner? FÖrsta barnet så vet inte riktigt

Känner mest när jag sitter, som små bubblor som petar ovanför blygdbenet, svårt förklara
  • Nykär15
    Samantha85 skrev 2017-06-11 15:41:25 följande:

Tycker med att jag känt bebis v.12(11+3). Om ni vill kan ni testa att dricka citronvatten och då kanske känner av rörelse. Ska göra tidig glukosbelastning imorgon.. känns inget kul men skönt att ha det gjort.. längtar så tills jag får göra ultraljud. Får inget förrän v.18-19 tyvärr.. avundsjuk på er Andra som fått möjlighet till det! Annars mår jag väldigt bra nu..fortfarande lite illamående ibland ..känslig för viss mat men vet aldrig vad.. så alltid lika spännande att upptäcka (eller inte,suck).

Så du känner med maten har jag med om jag inte tar tabletter, men mår riktigt dåligt av det...prova Postafen så kanske du får enklare att äta normalt? Stor lättnad tycker jag
  • Nykär15
    pollis skrev 2017-06-12 21:43:36 följande:

Imorgon ska vi på första ultraljudet, är då i v 12+2. Är så sjukt nervös, känns som det kommer va nåt som är fel. Är det nån annan som känt såhär utan uppenbar anledning?

Jag kände så förra gången, dagen innan KUB var jag ledsen och nere, min kille undrade vad jag var nervös för. Att den är död sa jag...nej nej sa han, såklart inte! Men det var den. Vet inte om jag nånstans visste eller kände det på mig...fruktansvärt var det. Men hade inte lyckats få in hjärtljuden med dopplern, men vet att de kan vara svåra att hitta. Kan vara så nu med, vissa dagar ligger den med ryggen neråt, då får jag ta en paus och kolla igen senare och då har jag hittat dem. Men denna gången har jag inte haft den nervösa känslan när det händer, kanske för att jag även kan känna hur den rör sig. 

Men du ska se att det går bra, är helt naturligt att vara nervös och orolig inför UL, jag har varit det varje gång nu utom det sista som jag gjorde på 12+2 faktiskt, för då hörde jag hjärtat slå bara 30 minuter innan vi kollade....

Vilken tid ska du dit?

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL