Inlägg från: jesspett |Visa alla inlägg
  • jesspett

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej på er!

Har hängt med och kollat lite här sen dess att pluset kom men valde först att avvakta med att skriva ngt till v 12 sen har det inte blivit av eftersom jag har två barn sen tidigare som tydligen tar upp all min tid ;) 

Har en 3,5 åring och en 1,5 åring och denna tredje lille pojke är beräknad den 14de dec. 

Har ett extra ul i v 32 då det var lite vätska runt njurbäckent på båda sidor hos lillen på rulet. Inget som verkar vara så oroande för någon men det ska kollas om det blivit mer eller mindre så man vet vid förlossningen. Någon som varit med eller hört om det tidigare?

• jesspett
    Jsv17 skrev 2017-09-20 22:42:53 följande:
    Hej, välkommen

Min kompis som har bf i Januari fick exakt samma, men det verkade inte bekymra bm nämnvärt där heller så brukar tydligen inte betyda ngt allvarligt. Men hon tyckte också det kändes lite oroväckande, typ varför behöver man hålla koll på det då?
    Ja, men lite så faktiskt! Men det verkar mest som att de vill veta om det ska bli en extrakoll på njurarna när bebisen är född.
    belletristik skrev 2017-09-21 07:11:58 följande:
    samma på min bebis, ska också följa upp. det är för att bebis kan födas med urinvägsinfektion, de behöver veta om det kan va det. i ovanliga fall görs en operation av urinvägsledaren efter födseln, om det fortfarande är vidgat o vätskesamlat i njurbäckenet. i de flesta fall ser allt bra ut, förklara dom för mig

Jo, det verkar inte vara jätteovanligt, hade det varit första barnet hade jag nog varit mer orolig än jag än vad jag är nu. Med två yrväder här hemma och då vi dessutom flyttat nyss så har det varit lite annat som har stulit uppmärksamheten från stackaren i magen! ;)
  • jesspett
    princess77 skrev 2017-10-07 14:33:21 följande:

Nånting jag hoppas på att få göra denna gången är att bada på förlossningen! Förra gången hade vattnet redan gått och då får man inte bada pga infektionsrisken.

Jag kommer ihåg att jag stod länge i duschen hemma innan vi åkte in och det gjorde så gott.

Sen vill jag försöka gå och stå mer än sist för att hjälpa bebisen neråt. Så spännade tjejer att vi har kommit så långt nu att vi pratar förlossning! Det är nära nu!

Vad märkligt att det är så olika på olika sjukhus! Med andra barnet så hade jag vattenavgång hemma men det var inga problem för att jag skulle få bada ändå. Däremot ville de inte kolla hur långt öppen jag var förrän ganska sent (vad öppen 8 cm när de kollade första gången) pga att vattnet gått.
  • jesspett

Har så smått börjat packa en bb-väska nu! "Bara" i v 31 men känns som att det är lika bra att ha lite koll på det hela! Lite kontrollfreak ;) Påbörjat förlossningbrevet också även om det inte blir så stora skillnader mot det som jag skrivit inför de två andras förlossningar =)

• jesspett

Ni som är trötta, jag håller med mrshudson75, jag var helt sänkt för ett par veckor sedan, sen fick jag gå upp på dubbla järntabletter vilket har hjälpt enormt mycket! Är nu helt tillbaka med orken med flytt, renovering och passningen av våra två andra barn! Fantastiskt skönt!

Ang. bb-väskan så har vi lånat ut en del bebiskläder till svägerskan som fick bebis i augusti men de har börjat komma tillbaka nu så snart ska nog det finnas med några hela klädset till lillen och inte bara kläder till mig! ;)

• jesspett
    princess77 skrev 2017-10-14 17:36:05 följande:

Vi är beräknade till 13 december men en fullmåne födsel den 3 dec låter bra

Jag fyller år den 9 dec så jag hoppas bara att hon hoppar över det datumet.

Inte kul att behöva dela födelsedag med mamma resten av livet

Haha vad roligt, jag är beräknad den 14de och fyller också år den 9de december ;)
  • jesspett
    princess77 skrev 2017-10-15 20:53:23 följande:
    Haha,va roligt! Då kanske vi får varsin födelsedagspresent

Jag kanske är löjlig men jag vill gärna att hon kommer 3-4 dagar innan min födelsdag. Fyller jämt och vill att hon kommer medans jag fortfarande är 39

chansen/risken är väl ganska stor ;) 

Hihi tja, du får hålla igång med julstök och julbak från första advent så löser det sig säkert! Just nu bör jag nog ta det lite lugnt med lövkrattandet, annars finns det nog risk att pojken kommer alldeles för tidigt ;)

• jesspett

Ska på ultraljud imorgonbitti för att kolla detta med vätskan kring bebisens njurbäcken. Har för mig att jag läst att om det fortfarande är vätska där så vill de inte att man går över tiden utan då blir man igångsatt på bf som sista datum vilket ju skulle vara skönt på sätt och vis. Veta att man slipper gå över liksom! Å andra sidan var första förlossningen en igångsättning pga överburenhet och den slutade i akut snitt efter 28 h då jag inte öppnades mer än 8 cm och han inte roterade ner. Själva kejsarsnittet hade jag inget emot men det var ganska tufft i många timmar innan det gjordes. Försökte få en eda efter 24 h men narkosläkaren lyckades inte få till det och ville inte göra fler än tre försök så det var bara att stå ut. 

Andra barnet föddes utan problem på "vanligt" vis tre dagar innan bf utan några märkligheter. =)

• jesspett

Allt såg fint ut på ultraljudet! Ingen vätska kvar kring njurbäckenet och så kollade hon fostervattenmängd (helt normalt) och tillväxten (drygt 2 kg, avvikelse från "normalkurvan" med -0,8% så hon sa att mer normalt än så kan det inte bli ;) ) så det känns väldigt bra!

• jesspett
    mrshudson75 skrev 2017-10-23 05:17:16 följande:

Här ligger jag vaken sen kl 3 typ med bökande bebis. Men, hon har vänt sig! :) En tydlig rumpa nu o hårda fötter i revbenen

Gud sån lättnad, även om hon säkert kan vända sig tillbaka i säte ha ha.

Nu får jag försöka sova en stund innan kl ringer o alla ska väckas <3

Härligt! Du får gå runt och spänna magmusklerna konstant så kanske hon får lite mindre plats för att snurra tillbaka! ;) 
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL