Inlägg från: gamlapappan |Visa alla inlägg
  • gamlapappan

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Senaste mens 16 mars.
    Idag 8+0
    Beräknad förlossning 20 december.

Jag tecknade gravidförsäkring hos TryggHansa igår. Den variant som är gratis. Jag var lite förvånad förra gången för jag trodde att vi som en konsekvens av att ha gravidförsäkring skulle få en hel hög erbjudanden om barnförsäkringar, men det uteblev helt!

Hustrun är rejält illamående, kräktes igår, har ont i magen, avskyr olika lukter och har mycket saliv som rinner och lite ont i sidan av ryggen. Hon stannade hemma från skolan idag.

Igår kväll, i sägen (samsovning), råkade vår lilla treåring sparka hustrun riktigt hårt i magen. Jag vet förstås att det nästan säkert är helt ofarligt, men det är klart att jag känner mig lite orolig ändå. Fick nästan panik när hustrun ringde mig när jag var på väg till jobbet imorse, men det var om något helt annat.

För att svara på en fråga ovan: Ja, jag är lätt överviktig .... hustrun också!

UL får vi nog inte förrän i slutet av juli eller början av augusti i vårt landsting.

Nej, vi har ännu inte skrivit in oss hos BM. Det känns som att vi väntar ett tag till, som att vi har en rolig hemlighet bara vi två, som vi kan bevara för oss själva ett litet tag till. Och så blir det så himla länge mellan inskrivningen och nästa besök hos BM om man går tidigt.

• gamlapappan
    gamlapappan skrev 2017-05-04 14:03:40 följande:

Idag 8+0

Jan menar 7+0
  • gamlapappan

Det här blir mitt femte, hustruns femte, vårt tredje gemensamma!

• gamlapappan
    Anonym (halv märkligt) skrev 2017-05-05 15:00:35 följande:

En fråga bara, tycker du inte själv det är lite skumt att hänga här med gravida mammor som diskuterar känningar och du diskuterar din fru?

Jag personligen tycker nog det känns lite halvt olustigt att prata om intima detaljer med en man i tråden...du är ju liksom inte gravid, det är ju din fru. Visst, det är NI som väntar barn, men att prata om hur hon mår och inte med henne blir lite konstigt för mig. 

Vet hon att du skriver här om hur hon mår och läser om andra gravidas känningar och mående? Jag hade inte uppskattat om min man hade gjort detsamma. 

Bara en fundering. Kan du inte skapa en tråd för blivande pappor i stället? Denna heter ju gravida dec-17. och du är ju faktiskt inte gravid.

Personligen upplever jag att det är lika mycket min angelägenhet med barnet vi väntar och att det är vi som är gravida, inte bara min fru. Trots allt är ju 50% av barnets DNA mitt.

Javisst jag tycker att det är synd att inte fler pappor är engagerade i tråden eller här på FL överhuvudtaget. Det känns faktiskt fel och tråkigt som jag upplever det. Det är som om barnen och familjen bara vore mammornas angelägenhet.

Vad tycker ni andra? Vore det inte bra om fler pappor engagerade sig på FL och för barn och familj överhuvudtaget?
  • gamlapappan
    Familia skrev 2017-05-05 15:43:09 följande:
    Jag anser att du nog har rätt i att fler pappor borde utnyttja forum osv.
    Däremot tycker jag nog ändå att du är i fel tråd.
    Här vill gärna vi som så att säga "är gravida" få tillfälle att prata med varandra.
    Så jag håller nog med om att du borde starta en ny tråd för blivande partners till gravida personer.
    Jag vet inte heller vad du själv går ut av denna tråden eftersom att du omöjligt kan relatera till det vi skriver här. Det borde ju isåfall vara din fru som går med.
    För mig låter det lite som att du/ni inte vill / låter era män vara delaktiga i graviditeten.

I vår familj är jag "läkaren" om ni förstå hur jag menar. I praktiken innebär det t.ex. vad gäller alla de graviditetssymptom som ni beskriver är det jag som försöker hitta en "lösning" på, något som hjälper och underlättar. När ni berättar om vad som hjälpt eller inte hjälpt så får jag tips på vad som kan hjälpa min fru som har samma besvär.

Jag delar resan fram mot förlossningen med samma engagemang, oro och glädje med min fru (och er).

jag känner igen mig i oron det innebär och glädjen att gå till ett UL.

Jag har fått tips om att det finns något som heter Doppler som man kan köpa och använda för hemmabruk.

Hur tror ni att det kommer att sluta om ni inte låter era män vara delaktiga i och engagerade i er gemensamma graviditet? Varför finns inte de i den här tråden? Berör inte graviditeten dem?
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL