Inlägg från: amia01 |Visa alla inlägg
  • amia01

Cykelhjälm - Vad gäller hos er?

Cykling i trädgården/på otrafikerade stigar får de göra utan hjälm, eftersom det inte går särskilt fort, och är mer lek än cykling. Hjälmkrav har vi när de cyklar i trick-banor/downhill eller på trafikerade vägar, eftersom det då oftast är i betydligt högre hastigheter och riskerna ökar med alla andra fordon. Ska de trixa eller cykla på vägen med kompisar, har vi hjälmar de kan låna.

Själv har jag aldrig hjälm, eftersom jag numera håller låg hastighet på små grusvägar, och har förstånd att hålla mig undan för de få bilar som eventuellt kan komma förbi

Hade dock alltid hjälm när jag cykeltränade tidigare= högre hastigheter och mer trafikerade vägar. Hjälmen har räddat livet på mig ett par gånger i de sammanhangen så jag vet hur mycket den är värd!

Å andra sidan har jag ramlat av cykeln fler gånger än jag kan räkna, och vet att det sällan är något att vara rädd för. De riktigt otäcka olyckorna jag varit med om handlar om hög hastighet, inblandning av bilar/lastbilar/gångtrafikanter eller att följderna av fallet blir stora pga hög ålder på cyklisten(äldre har sämre motorik, och faller oftast sämre).

Yngre personer, som cyklar i lugnt tempo, på en otrafikerad grusväg kommer väldigt sällan ha någon nytta av sin hjälm

Svar på tråden Cykelhjälm - Vad gäller hos er?