Inlägg från: Träskvatten |Visa alla inlägg
  • Träskvatten

Apelsinsaft är nyttig

Ewald01 skrev 2017-05-02 21:00:42 följande:
    Har nyligen sett en tysk film om detta. En forskare berättade om det.

Får se om jag hittar mer information om det på nätet.
    Ett tips.
    När du hittat filmen så leta reda på "forskaren" och viktigast - vad denne har för utbildning, om personen har något företag(det brukar de ha) och vad företaget i så fall saluför. Om personen har någon sponsor och vad de i så fall sysslar med.

Källkritik kallas det visst för

Kan nämna i sammanhanget att jag såg en film om homeopati. Personen var riktigt övertygande i sin argumentation om varför och hur homeopati fungerar. Det var så övertygande att man nästan skulle kunnat tro att personen forskat länge och väl i frågan. Sakframställningen var proppfull med vetenskapliga argument och varför ska man inte tro på något sådant?

Bara det att den här personen hade exakt samma argumentation som alla andra som försöker kränga konserverad gröt: man tar en massa olika vetenskapliga formuleri8ngar man tycker låter bra, man blandar ihop det till något som bara kan kallas för gallimatias och så hoppas man att man inte blir ifrågasatt, 
    Det som trots allt fick mig att gråta av skratt var att hon blandade in strängteorin . Enligt henne ska vibrationer från strängarna fortplanta sig till trumhinnan och på något sätt får det vatten att fungera som rena dundermedicinen.

Källkritik som sagt...
  • Träskvatten

exp

Ewald01 skrev 2017-05-02 21:22:27 följande:
    Visst.

Det var en doktor i kemi. 

Får se om jag hittar mer info om filmen.
    Det är just sådant man måste ifrågasätta. en doktor i kemi är troligast inte särskilt kunnig i hur levern och kroppen fungerar i stort.
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 21:32:29 följande:
    Nja, grejen är ju att det finns hur mycket som helst kring dessa ämnen som doktorn tog upp. 
    Så det är svårt att hitta filmen med dessa sökord eftersom det kommer upp hur många (seriösa) länkar som helst på det på tyska söksidor.

Det han sade är i princip att man borde ta upp respektive äta bitterämnen och att socker och alkohol är en stor belastning för levern och att man ska dricka apelsinjuice för att avlasta levern (och gå  ner i vikt).

Här en svensk länk kring bitterämnen:

kurera.se/darfor-hjaper-bitteramnen-magen/
    Jupp. Det ÄR svårt med källkritik, tack vare att det är så lönsamt med allt annat.
    Vad han säger anser jag i princip vara humbug tills man vet om han har en dold agenda eller ej.

Tror du själv på att man går ner i vikt av att dricka söta drycker? eller kan det vara så att man går ner mer om man byter ut juicen mot vanligt vatten? Nu antar jag att du vet att all juice innehåller mycket socker och det fastän det handlar om 100% ren fruktjuice utan någon som helst tillsats...

Du vet väl att ekollon är proppfulla med bitterämnen? Varför finns det inga dieter som går ut på att äta ekollon tror du?
  • Träskvatten
    'eEwald01 skrev 2017-05-02 22:16:12 följande:
    Jag tycker inte att det han sade är så konstigt.

Vill man gå ner i vikt får man ofta inte äta någonting. Men det fungerar kanske i ett till två dygn. Sen måste man ju äta ngt.

Isället för att äta frukt (apelsiner, äpplen, päron, vindruvor) kan du lika bra dricka ett glas appelsinjuice eller äpplejuice (om den nu innehåller 100 % frukt).

Men du ska förstås dra ner på övrig mat. 

Så att dricka apelsinjuice istället för annat verkar inte konstigt. Man kan ju inte enbart leva på vatten.
    Ta inte illa upp men du verkar ha missuppfattat principen bakom viktnedgång. Det handlar inte om allt eller inget, att svälta eller svulla utan om att ha en balanserad kost.
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:33:53 följande:
    Det man bör äta för att ta upp bitterämnen är kronärtskocka, maskrosblad, grönt te osv. .... 

Vill du ha bitterämnen är ekollon dha shit. Bara att kolla upp vilket som innehåller mest...
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:36:48 följande:
    jag lyckades gå ner i vikt, men bara när jag inte åt ngt (alls) eller lite.

Men det definitionen ligger ju på lite smile1.gif .

Jag fick t.ex. hoppa över lunchen eller kvällsmaten. Att inte äta ngt på kvällen under flera veckor är samma sak som "att inte äta ngt".
    Svälter du ställer kroppen in sig på att spara så mycket som möjligt då du rent biologiskt befinner dig i livsfara...
    Därför kommer du gå ner extremt långsamt om du äter ingenting...
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:54:39 följande:
    Så ur en viss perspektiv är det bättre att drcka ett glas tomatjuice än att äta en tomat. (se filmen och det doktorn säger).
    Ur ett visst perspektiv är det bättre att dricka matolja än att dricka motorolja. Det är alldeles sant bara för att jag säger det. 
  • Träskvatten
    Aniiee skrev 2017-05-02 23:34:22 följande:
    Måste bara kommentera:

Träskvatten har ju alldeles rätt här. Men mer kanske än ni anar. Om du tar ett d-vitaminpiller så är Träskvattens matolja till mycket mer hjälp för att kroppen ska ta upp det, än Ewalds tomatjuice, eftersom d-vit vill ha fettsällskap i magen, och tomatjuice... inte mycket fett....

Tack för att du försöker. Jag kan inte speciellt mycket om näringslära men ett visst hum har jag, och källkritiskt tänkande är jag riktigt bra på men utan dig och sådana som dig hotar medeltidens kunskapsnivå.
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 23:53:49 följande:
    Lite kort om vitaminer Cool

Finns ju fettlösliga vitaminer (vitaminerna A,E,D och K) och vattenlösliga vitamniner (B-vitaminer och C vitamin).

D-vitamin kan kroppen själv producera med hjälp av solljus.

Vitaminbrist är mycket ovanligt idag, Kanske kan det vara bra att äta D-vitamin tillskott i norra Sverige.
    Psssst
    Du försöker undervisa helt fel person. Lyd ett gott råd och lyssna på vad Aniiee säger. Hon kan sina saker och ligger ljusår före dig i kunskap i det här området.
  • Träskvatten
    Aniiee skrev 2017-05-03 00:24:22 följande:
    Tack. Mat och näringslära är det jag pysslat mest med under mitt yrkesverksamma liv, så jag hoppas att jag minns i alla fall hälften. 

Källkritik är jag också bra på, men för lat för. =P
    Det är så lite så, det är bara roligt att läsa i sådana här trådar du är med i då du kan dina saker. Glad
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-03 20:50:26 följande:
    Nja, jag är ju intresserad av att vad andra tycker om det eller om andra kan länka till andra studier osv.
    Jaså?

Kan du peka ut i vilket inlägg du har tagit till dig och reflekterat över det andra sagt i tråden?

Det kanske är jag som är blind men jag har bara sett att du argumenterat för den tyska knasingenjörens ovetenskapliga påståenden.
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-03 21:29:46 följande:
    Okej.

Så du tycker inte att det som doktorn säger stämmer vad jag förstår.

Nja, Aniiee håller ju med om vissa påståenden t.ex. om 

Det är nyttigare att dricka tomatjuice om det är lykopenet man vill åt, för då är skalet redan nedbrutet och det är lättare för kroppen att ta upp innehållet.

Det med lycopenet var bara ett exempel på att man enklare kommer åt nyttiga ämnen om man dricker fruktens juice istället för att äta frukten själv
    Jag frågade efter var du visat prov på att ta till dig vad andra säger. har du lust att bemöta den frågan nu istället för att ytterligare enkom argumentera för dina egna åsikter?
Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig