• gröna

Godaste skaldjurspastan?

Vad tycker ni att den ska innehålla?

Jag tänker mig räkor(självklart), musslor, grädde, vitlök(kanske, men definitivt någon slags lök i alla fall), vitt vin, persilja, ev. lite citronsaft eller skal..

Någon udda pastasort...

Vad har ni för ideer?  Kanske tomatsås istället för gräddsås?

Köper ni i bemannad disk eller i konservburkar eller fryst?

Hittade en "skaldjursmix"  i Coops frysdisk, den innehåll räkor, bläckfisk och två sorters musslor...  räknas verkligen bläckfisk som ett skaldjur?

• Svar på tråden Godaste skaldjurspastan?
  • Tow2Mater

Hos oss gör vi med vitlök, vitt matlagningsvin och massor av smör, ingen grädde. Förutom skaldjur lägger vi sen i vanlig lök,och  gul och grön zuccini.

• gröna
    Tow2Mater skrev 2017-05-01 02:26:24 följande:

Hos oss gör vi med vitlök, vitt matlagningsvin och massor av smör, ingen grädde. Förutom skaldjur lägger vi sen i vanlig lök,och  gul och grön zuccini.

mmm ja det lät gott... vilka skaldjur använder ni?
  • Tow2Mater
    gröna skrev 2017-05-01 15:45:19 följande:
    mmm ja det lät gott... vilka skaldjur använder ni?
    Brukar mest bli räkor, och musslor i skal.
  • Griseknoen35

Färskpasta. Brukar steka lök, pressad vitlök och saffran och sen hälla på vanlig ovispad grädde och sedan ha i lite potatismjöl för att få det lite krämigt. När det tjocknar brukar jag ha i räkor. Blir jättte gott med en baugette till. Brukar köpa färska räkor med skal (alltså inte frysta räkor).

• kvarnfot

Vi har varit på Sardinen många gånger och där har dom fantastiska skaldjurspastor.
    Den viktigaste grunden är söta tomater som får koka väldigt länge med pepparonshino och mycket vitlök. Sedan kan man kombinera räkor (EJ burk), muslor, bläckfisk samt havskräfta som man vill.

• gröna
    Griseknoen35 skrev 2017-05-01 22:57:02 följande:

Färskpasta. Brukar steka lök, pressad vitlök och saffran och sen hälla på vanlig ovispad grädde och sedan ha i lite potatismjöl för att få det lite krämigt. När det tjocknar brukar jag ha i räkor. Blir jättte gott med en baugette till. Brukar köpa färska räkor med skal (alltså inte frysta räkor).

Tack, saffran!

Kul med bidrag om ovanliga inslag!

• gröna
    kvarnfot skrev 2017-05-02 08:32:01 följande:

Vi har varit på Sardinen många gånger och där har dom fantastiska skaldjurspastor.
    Den viktigaste grunden är söta tomater som får koka väldigt länge med pepparonshino och mycket vitlök. Sedan kan man kombinera räkor (EJ burk), muslor, bläckfisk samt havskräfta som man vill.

pepparonshino hm det måste jag kolla upp vad det är...
  • kvarnfot
    gröna skrev 2017-05-02 11:07:23 följande:
    pepparonshino hm det måste jag kolla upp vad det är...
    Det är lite som vanlig röd chili fast med en lite godare och distinkt smak. Brukar köpa med mej det från Italien, men det borde ju finnas hos någon välsorterad affär.
  • gröna
    Lena skrev 2017-04-29 23:38:37 följande:

Det här var en favorit hos mig detgarsomtaget.blogspot.se/2017/04/citrontagliatelle-med-pilgrimsmusslor.html

Tack så jättemycket för det tipset!

Hittade inga pilgrimsmusslor i någon affär så jag fick ta kammusslor istället.

Det blev i alla fall väldigt uppskattat, underbart fin citronsmak...när jag provsmakade blev jag rädd att såsen skulle upplevas som lite sur, så jag hade i ett par knivsuddar honung.

Det här drack vi till: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chilcas-669702
    Jättegott vin tyckte jag som smakade lite kryddigt. Tyvärr tyckte mitt sällskap att vinet smakade för lite till den här rätten, så det var väl det enda som blev lite misslyckat... jag är nog inte alltid så bra på att välja viner och veta vad som passar...
  • kvarnfot
    gröna skrev 2017-05-03 12:26:06 följande:
    Tack så jättemycket för det tipset!

Hittade inga pilgrimsmusslor i någon affär så jag fick ta kammusslor istället.

Det blev i alla fall väldigt uppskattat, underbart fin citronsmak...när jag provsmakade blev jag rädd att såsen skulle upplevas som lite sur, så jag hade i ett par knivsuddar honung.

Det här drack vi till: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chilcas-669702
    Jättegott vin tyckte jag som smakade lite kryddigt. Tyvärr tyckte mitt sällskap att vinet smakade för lite till den här rätten, så det var väl det enda som blev lite misslyckat... jag är nog inte alltid så bra på att välja viner och veta vad som passar...
    Personligen gillar jag Italienska rödviner till alla våra pastor. Men alla gillar ju inte det.
  • gröna
    kvarnfot skrev 2017-05-03 13:01:08 följande:
    Personligen gillar jag Italienska rödviner till alla våra pastor. Men alla gillar ju inte det.
    Hos mig uppskattas det i alla fall. Men till just skaldjur tänkte jag att vitt vin passar bäst. Fast jag kan ju prova rött till det någon gång också :)
Svar på tråden Godaste skaldjurspastan?