Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-19 14:24:32 följande:

Har för länge sedan tappat intresse eftersom det är som att tala med en vägg, men iaf:

Förstod du inte poängen med studien jag gav dig? Jag visade att BRÅ inte gör någon skillnad på begreppen grov/organiserad brottslighet, vilket innebär (om man inte redan förstått det) att i deras rapport angående just den grova/organiserade brottsligheten från hösten 2016 görs ingen skillnad (det ser man också snabbt vid ett besök på deras hemsida att de fortfarande inte gör). Vad polisen nu FÖRSÖKER definiera på sitt håll har inte haft någon impact på den lägesframställningen.

Men som sagt: det begrep man också genom att läsa den. De grupper som beskrevs är de grupper som står för den grova/organiserade brottsligheten. Förortsbaserade gäng, etniska nätverk och klanbaserade nätverk. Hade man läst den rapporten hade man även sett en beskrivning av vad de ägnar sig åt; aktiviter helt i enlighet med polisens definition i det citerade stycket ovan.

Precis som jag sagt hela tiden. Och du har FORTFARANDE inte förklarat hur t ex HA och södertäljemaffian inte är att anse som grov organiserad brottslighet, eller kunnat ge exempel på grupper du anser ägnar sig åt sådan. Ej heller har du på något sätt tagit till dig att "grov organiserad brottslighet" användes synonymt med "organiserade kriminella aktörer" och "grovt gängkriminella".

Jag inser varför, förstås. Men anledningen till att du ändå fortsätter tjafsa är outgrundlig.

Den rapporten du talar om är 6 år gammal. Den rapporten jag talar om är rykande färsk, från i år, 2017.

Hela den rapporten går ut på att skilja ut just den grova organiserade brottsligheten så man kan beskriva och sedan motarbeta just den. Rapporten heter ju till och med "Myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017" och ägnar ett helt kapitel åt att definiera, nyansera och problematisera gränsdragningar mellan organiserad brottslighet i största allmänhet och grov organiserad brottslighet - inte att tala om att det inte är någon skillnad.

Du gör ett argumentationsfel som i sin resulterar i att du tror att du har bevisat att aktörerna bakom välfärdsbedrägerierna som klassas som grov organiserad brottslighet är synonymt med gruppen invandrare som begår brott på ett mer eller mindre organiserat sätt. Varenda street punk som har något löst samröre med en annan street punk sysslar inte nödvändigtvis med grov organiserad brottslighet.

Rapporten beskriver en fiktiv person "Gobson" för att beskriva vilken typ av kriminell aktör satsningen kan fokusera på -  en kriminell aktör inom grov organiserad brottslighet som till skillnad från organiserad brottslighet i största allmänhet påverkar den fria företagsamheten, det demokratiska beslutsfattandet (inklusive rättsprocessen) och allmänhetens fysiska säkerhet. När aktörerna påverkar alla tre sfärer (samtidigt) är de att betrakta som särskilt samhällsfarliga och att de ägnar sig åt grov organiserad brottslighet.

Av någon outgrundlig anledning vill du inte att den här distinktionen ska finnas. Men den gör det.

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-20 02:59:53 följande:

Du lägger ner alltså. Klokt.

Ja, din verklighetsuppfattning slirar på alla håll och kanter.
  • nihka

Jo, kriget började snart, strax efter april 2017 när tråden startade och levde jämte TS.

Kan inte stanna utan jag måste ila tillbaka till skyddsrummet

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 15:38:25 följande:
    Ja, bor du i något av Sveriges cirka 200 utanförskapsområden ska du nog göra det.

Verklighetsförnekarna var inte ens roliga för 10 år sedan (och ni är dessutom anledningen till att det blivit så illa).
    Kan du säga det högre? Du hörs så dåligt över kulsprutorna.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-19 15:47:58 följande:

På sätt och vis pågår redan ett lågintensivt krig i Sverige. När folk skjuts ihjäl så pass frekvent, människor dödas av handgranater samtidigt som polis och annan myndighetspersonal regelbundet attackeras så befinner man sig i ett krigsliknande tillstånd.

I Sverige har vi aldrig tidigare i modern tid haft så många mord på offentlig plats som idag. Vi måste tillbaka till stormaktstiden, när Sverige befann sig i krig, för att hitta en tidsepok när folk dödades så pass frekvent ute i samhället.

Sedan finns vänsterextremister som vill göra sig lustiga över att vi allihop skulle behöva ta skydd i skyddsrum. De förlitar sig på en falsk bild av hur de flesta krig fungerar, att det handlar om ett ständigt bombande och skjutande. Så är det inte. I större delen av ett land som befinner sig i krig pågår vardagen som vanligt.

På många håll i Syrien t.ex så fortgår livet som vanligt för de allra flesta. I Ukraina märks kriget inte av annat än i Donbass, och inte ens där tar befolkningen skydd i skyddsrum.

Skulle inte du ta skydd skyddsrum under pågående krig. Är det något högerextremistiskt?
  • nihka
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 16:01:01 följande:
    Visst är det så. En del kommentarer här är skrämmande, eller tyder snarare på en skrämmande oförmåga hos vissa att erkänna verkligheten som jag verkligen inte hoppas är representativ.

Granatattacker och skjutningar är vardagsmat, poliser och polishus attackeras av gängkriminella och statsministern ojar sig i medierna om att kalla in militären.
    Jepp. Kriget är här. Snart blir du tvångsinkallad av millitären.Skrämmande att du sitter här och beklagar dig istället för att förbereda dig för strid.
  • nihka
    KillBill skrev 2018-01-23 23:26:23 följande:
    När jag läser dina inlägg tycker jag att du sprider en felaktig och extrem bild av samhällsutvecklingen och det låter på dig som att samhället i princip har kollapsat. Det är ju inte sant.
    Dags att sätta upp taggtråd runt tomten och skaffa sandsäckar. Är det egoistiskt av mig att behålla bilen? Röda korset kanske behöver den bättre?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 00:18:06 följande:
    Det är i alla fall hög tid att ordna med sin beredskap för ett läge där inget kan tillföras hushållet utifrån genom de kanaler vi är vana vid.
    Som egentillverkning av foliehattar.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 00:54:19 följande:
    Om du tycker att du behöver en foliehatt för att överleva, ja... Skrattande
    Eftersom vi inte har någt krig eller krigshot i Sverige finns det jag behöver för att överleva och mer därtill.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 01:10:57 följande:
    Du är naiv som tror du är garanterad förvarning om ett hot.
    Poängen med krisberedskap är att förbereda sig för en framtid du inte kan förutsäga. Saker kan hända, lägen kan ändras, innan man hunnit säga flaskhals.

Har du försäkringar?

Använder du säkerhetsbälte?

Skulle du åka bort och campa i några veckor utan regnkläder, ombyte och varma kläder, plånbok (med pengar, leg och betal-/bankomatkort), telefon e.t.c?
    Du är tjatig som försöker förvandla varenda tråd till en försvarstråd.

Det finns inget krig och vi behöver inte låtsas som det finns det.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 01:10:57 följande:
    Du är naiv som tror du är garanterad förvarning om ett hot.
    Poängen med krisberedskap är att förbereda sig för en framtid du inte kan förutsäga. Saker kan hända, lägen kan ändras, innan man hunnit säga flaskhals.

Har du försäkringar?

Använder du säkerhetsbälte?

Skulle du åka bort och campa i några veckor utan regnkläder, ombyte och varma kläder, plånbok (med pengar, leg och betal-/bankomatkort), telefon e.t.c?
    Du är tjatig som försöker förvandla varenda tråd till en försvarstråd.

Det finns inget krig och vi behöver inte låtsas som det finns det.
  • nihka
    nattuw skrev 2018-01-25 21:12:45 följande:

Om det inte finns något krig varifrån kommer då flyktingar?

Standardlösningen för somliga, låtsas inte om problemet så finns det inte.

Du har missuppfattat vsd flyktingsr är. Flyktingsr flyr FRÅN krig till länder där det råder fred , som Sverige.
  • nihka
    viktorjohan skrev 2018-01-29 08:43:39 följande:

Ett starkt försvar höjer tröskeleffekten för ett eventuellt angrepp på Sverige. Ett ryskt angrepp på baltstaterna liknande det i Ukraina förutsätter förmodligen att Gotland inte behärskas och utnyttjas av motståndaren som flyg/robotbas. Alltså kan man med fog påstå att svensk försvarsförmåga sannolikt är stabiliserande i vår del av Europa.

Med det sagt så har vi kanske ännu större utmaningar, än de militära, att försvara oss mot cyberattacker, desinformation, påverkansoperationer och annan subversiv verksamhet.

Vi är på väg mot att det finns mer falsk information än pålitlig.
  • nihka
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-29 19:18:11 följande:
    Desinformation är väl ingen ny företeelse iofs.

Et tu Brute.
    Sant, men mängden är lite ny. Sociala medier tar mer och mer tar mediers plats.
  • nihka
    viktorjohan skrev 2018-01-29 20:46:40 följande:
    Ja, det är ju det jag menar. Falsk information som sprids systematiskt med ett visst syfte av en given avsändare är ett verkligt hot numera. Svenskar, svenska myndigheter och media är mer än lovligt naiva ibland.
    Naiva vet jag inte, men dagens situation kräver mer källkritisk förmåga av oss än tidigare och det verkar de flesta medvetna om tycker jag, exempelvis så lägger skolan mer och mer vikt vid källkritik. Statens medieråd och medie- och informationskunnighet (MIK):

https://statensmedierad.se/larommedier/kallkritikvemvadvarfor/kallkritikenutmaning.422.html
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?