Kommer det bli krig i Sverige snart?
Har för länge sedan tappat intresse eftersom det är som att tala med en vägg, men iaf:
Förstod du inte poängen med studien jag gav dig? Jag visade att BRÅ inte gör någon skillnad på begreppen grov/organiserad brottslighet, vilket innebär (om man inte redan förstått det) att i deras rapport angående just den grova/organiserade brottsligheten från hösten 2016 görs ingen skillnad (det ser man också snabbt vid ett besök på deras hemsida att de fortfarande inte gör). Vad polisen nu FÖRSÖKER definiera på sitt håll har inte haft någon impact på den lägesframställningen.
Men som sagt: det begrep man också genom att läsa den. De grupper som beskrevs är de grupper som står för den grova/organiserade brottsligheten. Förortsbaserade gäng, etniska nätverk och klanbaserade nätverk. Hade man läst den rapporten hade man även sett en beskrivning av vad de ägnar sig åt; aktiviter helt i enlighet med polisens definition i det citerade stycket ovan.
Precis som jag sagt hela tiden. Och du har FORTFARANDE inte förklarat hur t ex HA och södertäljemaffian inte är att anse som grov organiserad brottslighet, eller kunnat ge exempel på grupper du anser ägnar sig åt sådan. Ej heller har du på något sätt tagit till dig att "grov organiserad brottslighet" användes synonymt med "organiserade kriminella aktörer" och "grovt gängkriminella".
Jag inser varför, förstås. Men anledningen till att du ändå fortsätter tjafsa är outgrundlig.
Hela den rapporten går ut på att skilja ut just den grova organiserade brottsligheten så man kan beskriva och sedan motarbeta just den. Rapporten heter ju till och med "Myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017" och ägnar ett helt kapitel åt att definiera, nyansera och problematisera gränsdragningar mellan organiserad brottslighet i största allmänhet och grov organiserad brottslighet - inte att tala om att det inte är någon skillnad.
Du gör ett argumentationsfel som i sin resulterar i att du tror att du har bevisat att aktörerna bakom välfärdsbedrägerierna som klassas som grov organiserad brottslighet är synonymt med gruppen invandrare som begår brott på ett mer eller mindre organiserat sätt. Varenda street punk som har något löst samröre med en annan street punk sysslar inte nödvändigtvis med grov organiserad brottslighet.
Rapporten beskriver en fiktiv person "Gobson" för att beskriva vilken typ av kriminell aktör satsningen kan fokusera på - en kriminell aktör inom grov organiserad brottslighet som till skillnad från organiserad brottslighet i största allmänhet påverkar den fria företagsamheten, det demokratiska beslutsfattandet (inklusive rättsprocessen) och allmänhetens fysiska säkerhet. När aktörerna påverkar alla tre sfärer (samtidigt) är de att betrakta som särskilt samhällsfarliga och att de ägnar sig åt grov organiserad brottslighet.
Av någon outgrundlig anledning vill du inte att den här distinktionen ska finnas. Men den gör det.
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf