Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 09:27:04 följande:

Fortfarande inte släppt sargen ser jag. Futiliteten i den här diskussionen har varit uppenbar sen länge (googla "core beliefs and fact-resistance" och ta en lång funderare över ditt uppträdande), jag fortsätter enbart för att det kanske finns någon annan som läser.

Du fortsätter tjata om definitionen på grov organiserad brottslighet. Fattar du verkligen inte att det är helt irrelevant?

BRÅ har listat de kriminella nätverken aktiva i Sverige. Om du inte håller med om att MC-gäng och andra ligor och klaner med internationella förgreningar som ägnar sig åt t ex människosmuggling, trafficking eller beskyddarverksamhet är att betrakta som grov organiserad brotttslighet, så får du lämna exempel på grupper du anser gör det.

Så vilka är de nu, de grovt organiserade kriminella som inte stod med i BRÅs rapport? Du påstår ju att de finns så då vet du vilka de är (passa på att skicka källan till BRÅ och Ekobrottsmyndigheten också, du sitter uppenbarligen på information de missat).

Det finns ingen anledning att bli sur över att dina inlägg försvinner. Ta det som en lärdom istället och gå vidare.

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 12:41:23 följande:
    Eh? Mina inlägg försvinner inte, även om jag förstår att du önskar det. Jobbigt att bli överbevisad.

Jag har belagt mina påståenden. Du har inte belagt dina. Du kan inte, för du har inga fakta som stödjer dina åsikter, och du är ointresserad av att ta till dig hur världen faktiskt ser ut.

Det är en plågsam process, jag förstår det. Sök på core beliefs och faktaresistens så hittar du tröst. Ni är många i samma båt (även om allt fler lärt sig simma på sistone).
    Jodå. *poff, poff, poff, poof.*

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden. Jag upprepar. Det är den som påstår något som har bevisbördan, inte den som ifrågasätter påståenden.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-14 21:40:51 följande:
    Att påstå att någon har fel är också att påstå något.
    Jag har egentligen inte påstått att någon har fel utan att de inte har belägg för sina påståenden. Och tills de kan visa belägg har jag sagt att jag utgår från att de har fel.
  • nihka

Världens fredligaste land är *tada* Island.

Sverige ligger på 14.e plats följt av Australien (15), Tyskland (16) och Norge (17). Finland innehar elfte plats och Danmark andraplats. Kanada nöp åttondeplatsen och ligger långt mycket bättre till än grannen USA (103).

Syrien ligger sist (163). 

http://visionofhumanity.org/indexes/global-peace-index/

• nihka
    Cafe Solo skrev 2017-05-15 10:10:21 följande:

Historiskt sätt har världen aldrig varit fredligare än nu. Väpnade konflikter är färre än någonsin. ETA och IRA har slutat med våld. Bader Meinhof och RAF finns inte kvar. Kriget på Balkan är över. Det pågår inga regelrätta krig mellan länder för närvarande. Bortsett från Kongo, Mellanöstern, Ukraina och några oroshärdar i Asien är det lugna gatan. För första gången i världshistorien råder det fred samtidigt i Europa, Nord- och Latinamerika. Sant att IS fortfarande ställer till problem, men jämfört med tidigare årtionden är det ändå lugnare. Sedan att folk känner sig oroade är en annan sak. Själv är jag rädd för spindlar.

Jo, det är riktigt på sitt sätt, men när man tar med fler parametrar än krig så finns det de som säger annorlunda. Det verkar vara främst terrorism och sådant som vapenförsäljning och flyktingströmmar som drar mer hur fredligt man betraktar olika länder och världen i stort:

"
    Global Peace Index 2016

The 2016 Global Peace Index (GPI) shows the world became less peaceful in the last year, reinforcing the underlying trend of declining peace over the last decade."

http://visionofhumanity.org/indexes/global-peace-index/
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-15 11:03:41 följande:
    Jag har belägg. 
    Utmärkt!. Då kan du äntligen posta dem. Visa att den grova organiserande brottsligheten och välfärdsbedrägerierna härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn".

Tänk på att skilja på organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet - där den senare omfattar just v
    älfärdsbedrägerierna.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-15 20:49:37 följande:
    Det är gjort. Se tillbaka en sida
    Nej, du har inte belagt dina påståenden. Eller så är det ett av de bortplockade inläggen?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-16 07:07:31 följande:
    Invandrare - i form av grupper baserade på förort, etnicitet eller klan - dominerar den organiserade brottsligheten. Det är belagt.

Du påstår att de INTE dominerar den organiserade brottsligheten. Visa då vilka som enligt din mening gör det!
    Nej, jag frågar om dina belägg för att den grova organiserande brottsligheten - en del av den organiserade brottsligheten som bedöms vara grov och som är kopplad till internationella nätverk, och välfärdsbedrägerierna, som i sin tur hör till den grova organiserade brottsligheten härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn". Du har inte visat några belägg för det.

Tills du har belagt dina påstående utgår jag från att du har fel. Det är den som påstår något som har bevisbördan inte den som ifrågasätter påståendet.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-16 13:26:22 följande:
    Dels gör BRÅ ingen skillnad på grov och organiserad brottslighet, eftersom inga vedertagna definitioner finns och eftersom det är SAMMA grupper som står för hela spektrat.

Dels användes den grova organiserade brottsligheten du klamrar dig fast vid, från Expressens ledare, som en synonym till organiserade grovt kriminella aktörer och grovt gängkriminella.

Allt detta har du fått förklarat för dig så många gånger att alla som läser vid det här laget förstår att felet är på användarsidan (förutom den där fancluben du pratar om att du har, förstås. Heja dig!).

Nu var det din tur. Du skulle precis förklara hur de av BRÅ fastställda grupperna inte är att betrakta som det du kallar grovt organiserade kriminella. Och så skulle du komma med några exempel på de extremt hemliga nätverk med internationella förgreningar (så hemliga tydligen att varken polisen, Ekobrottsmyndigheten eller BRÅ känner till dem!!) som faktiskt är det.

Den som underkänner ett framlagt bevis har att visa på vilka grunder underkännandet görs. Det enda du presterade stärkte min argumentation, inte din, och det räcker tyvärr inte med "jag förstår inte vad det står" eller "jag vill inte att det ska vara så". Du måste prestera något som talar för din sak. Begriper du verkligen inte det?
    Jo, det görs skillnad på organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet och du har presenterats med en hel myndighetsrapport i ämnet.

Tänkte du sluta låtsas snart eller?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-17 12:05:15 följande:
    .....

För ett par år sedan 
    Närmare bestämt 2011. Den rapporten du talar om är 6 år gammal. Den rapporten jag talar om är rykande färsk, från i år, 2017.

Hela den rapporten går ut på att skilja ut just den grova organiserade brottsligheten så man kan beskriva och sedan motarbeta just den. Rapporten heter ju till och med "Myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017" och ägnar ett helt kapitel åt att definiera, nyansera och problematisera gränsdragningar mellan organiserad brottslighet i största allmänhet och grov organiserad brottslighet - inte att tala om att det inte är någon skillnad.

Du gör ett argumentationsfel som i sin resulterar i att du tror att du har bevisat att aktörerna bakom välfärdsbedrägerierna som klassas som grov organiserad brottslighet är synonymt med gruppen invandrare som begår brott på ett mer eller mindre organiserat sätt. Varenda street punk som har något löst samröre med en annan street punk sysslar inte nödvändigtvis med grov organiserad brottslighet.

Rapporten beskriver en fiktiv person "Gobson" för att beskriva vilken typ av kriminell aktör satsningen kan fokusera på -  en kriminell aktör inom grov organiserad brottslighet som till skillnad från organiserad brottslighet i största allmänhet påverkar den fria företagsamheten, det demokratiska beslutsfattandet (inklusive rättsprocessen) och allmänhetens fysiska säkerhet. När aktörerna påverkar alla tre sfärer (samtidigt) är de att betrakta som särskilt samhällsfarliga och att de ägnar sig åt grov organiserad brottslighet.

Av någon outgrundlig anledning vill du inte att den här distinktionen ska finnas. Men den gör det.

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf

Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?