Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 09:28:51 följande:
    Jag delade distinktionen "FDFMGA" gjorde mellan södertäljemaffian - som vederbörande anser tillhöra den grova organiserade brottsligheten (tänka sig va!) - och random knarkare på tunnelbanan.

I övrigt bara trams, inte värt ett svar.
    Ja, du gjorde en distinktion mellan grov organiserad brottslighet och (löst) organiserad brottslighet som inte är grov - precis som polismyndigheten och BRÅ gör.

I övrigt, kommer jag fortsätta anmäla alla personangrepp oavsett hur tramsigt du tycker det är att man inte får hålla på att halka in på person hela tiden. Säg inte att jag inte först har har bett dig snällt länge och väl. Du har dig själv att skylla.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 10:05:59 följande:
    Då svarar jag på det här inlägget igen, så får du också en påminnelse på vad du ursprungligen skrev.

Det utbildas tillräckligt många sjuksköterskor, men den svårt och inkompetent toppstyrda landstingsverksamheten har inte gett dem en dräglig arbetsmiljö eller ersättning. Därför slutar de. Det föreligger ingen BRIST på sköterskor, men alas, de är ju inte livegna. Verkligen synd.

Det är INTE dags att ersätta sjuksköterskorna med undersköterskor eller vårdbiträden. Det är inte patientsäkert att göra så.
    Du får ställa dig utanför de här sjukhusen och gasta om att de gör fel:

http://www.expressen.se/gt/vardbitraden-infors-igen-for-att-klara-personalkrisen/
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 11:15:29 följande:
    Jag har inte gjort några personangrepp. Vafan pratar du om.

Du har däremot genomgående haft en totalt vidrig attityd men jag förstår att det beror på att du saknar argument, så jag låter det bero.

Kom med dina källor nu eller lämna tråden.
    Listan på saker som det ska låtsas om växer.

Det är inte jag som får inlägg bortplockade.

Jag väntar fortfarande på en källa till dina påståenden. Jag upprepar: bevisbördan ligger på dig.

Vilka diktatorfasoner! Jag svarar med att du får naturligtvis får vara kvar i tråden så länge du vill.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 11:26:52 följande:
    De gör fel, det är patientosäkert. De gör det för att de är tvungna, pga vårdkrisen, inte för att det är rätt eller bra.
    Ja, precis de gör fel. Alla gör fel. Alla har fel. Jag har fel. Jag gör fel. Nu-sjukvården har fel och gör fel. Det är bara du som har rätt och gör rätt. -:D

Snart kan iaf fler dela på ansvaret att tömma pottor och byta blöjor även om du motsätter dig.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 11:42:41 följande:
    "A bedside care workforce with a greater proportion of professional nurses is associated with better outcomes for patients and nurses. Reducing nursing skill mix by adding nursing associates and other categories of assistive nursing personnel without professional nurse qualifications may contribute to preventable deaths, erode quality and safety of hospital care and contribute to hospital nurse shortages."(Aiken, L et al. 2016) Länk: qualitysafety.bmj.com/content/early/2016/11/03/bmjqs-2016-005567

"Nurse staffing cuts to save money might adversely affect patient outcomes. An increased emphasis on bachelor's education for nurses could reduce preventable hospital deaths." (Aiken, L et al. 2014) Länk: thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)62631-8/abstrac
    Citera gärna den del som talar om att patientsäkerheten hotas av att det är ett vårdbiträde och inte en legitimerad sjuksköterska som tömmer pottan.

Det handlar inte om att plocka bort sjuksköterskor utan att plocka in fler yrkesgrupper så den legitimerade och kvalificerade personalen får syssla mer med sådana uppgifter som är underställda deras legitimation och motsvarar deras kvalifikationer. Sedan kanske det alena inte räcker, men det är en bra start. Kanske kan den här typen av avlastning locka tillbaka fler av de sjuksköterskor som gett sig iväg.

Du vet ju bara inte när det är dags att ge sig. Oavsett så har en strategi som du sa inte finns redan beslutats om och rullat igång.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-12 11:27:54 följande:
    Har det något val? Vad var skälet till att vårdbiträden avskaffades?
    Att allmänt höja kompetensen inom vården var väl tanken. Fast man tog inte bort de okvalificerade arbetsuppgifterna. Resursslöseri tyckte jag redan när det begav sig. Samma sak att plocka bort sjukgymnastbiträden. Exempelvis vid gångträning där man behövde vara två personer, en som går med patienten och en som går tätt bakom med en rullstol, fick man lösa det med två legitimerade sjukgymnaster.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 09:25:22 följande:
    Visa var jag påstått att "alla invandrare som är knutna till ett gäng sysslar med grov organiserad brottslighet".

Nej just det. Det har jag inte sagt.

Vad jag DÄREMOT har sagt, och visat (visat betyder alltså att man har en källa), är att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

Jag har också visat att det är "den grova organiserade brottsligheten"/"grovt gängkriminella"/"organiserade grovt kriminella aktörer" som står för de signifikanta välfärdsbedrägerierna.

Till slut har jag visat att den organiserade brottsligheten i Sverige i huvudsak består av förortsbaserade gäng, etniska ligor och klaner. MC-gängen finns kvar, men nyrekryteringen sker via förortsgängen.

Samtidigt har du först påstått att folk med utländsk bakgrund inte är en majoritet av de gängkriminella. Utan källa.

Du har sedan påstått att de 76% av de gängkriminella som visst hade utländsk bakgrund iaf inte ägnar sig åt organiserad eller grov organiserad brottslighet. Utan källa.

Nu påstår du att det finns en tydlig distinktion mellan grov organiserad brottslighet och organiserad brottslighet. Källan du lämnar beskriver, citat: "Att avgöra var gränsen går mellan organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är svårt. Det finns inte vedertagna definitioner att förhålla sig till."

Jag har belagt mina påståenden. Du ska belägga dina nu.
    Nu får du bestämma dig. Antingen har du sagt att det finns en distinktion mellan "organiserad brottslighet" och "grov organiserad brottslighet" eller inte.

För du kan inte BÅDE påstå att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund och att det är denna grupp som sysslar med välfärdsbrott (som ju enligt källa hör till den grovt organiserade brottsligheten) OCH att alla invandrare som är knutna till ett kriminellt gäng inte sysslar med grov brottslighet. Eller hade du tänkt dig att det inom den grova organiserade brottsligheten finns en kriminalitet som inte är så grov utan att det finns någon distinktion mellan de två? Eller att vissa gängkriminella inte är kriminella?

Angående svårt att definiera så är "svårt" är inte detsamma som icke-existerade. Det finns både gråzoner och överlappningar mellan grov och inte grov brottslighet - både den organiserade och den icke-organiserade. Hur samhällsfarlig en viss typ av kriminalitet är hjälper till att definiera den som grov eller inte. Står i de delar av rapporten jag länkade till och som du verkar ha hoppat över att läsa eller bortser från.

Om det hjälper, tänk i termer av förtal och grovt förtal eller påhopp och grova påhopp där du sysslat med den mildare varianten här i tråden - för jag skulle inte klassa den som samhällsfarlig. Bara pinsam.

• nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 12:24:21 följande:
    Förstod du inte artiklarna? Jag tänker inte översätta dem åt dig, där går gränsen.

Du jobbar inte och har aldrig jobbat inom vården hör jag.

Det gör jag, och jag vet hur sköterskornas arbetsuppgifter ser ut. Häpnar faktiskt över att man kan vara så okunnig och samtidigt så nedlåtande som ditt ovanstående inlägg visar.

Och sluta lägga ord i munnen på mig. Vill du att jag länkar till en sida som ger lite retoriska tips? Do's and dont do's?
    Det går inte så bra för dig. Personangrepp. Grandiosa tankar om din förmåga att avgöra vad okända människor på nätet jobbar med och inte har jobbat med. En massa påståenden utan belägg, hänvisningar till irrelevant fakta. The list goes on.

Det finns inget nedlåtande i att se positivt till att att NU-sjukvården satsar på att ta in personalkategorier som ska avlasta legitimerad personal från mindre kvalificerade arbetsuppgifter.

Vilket språk är "Do's and dont do's? Det liknar lite engelskans Do's and don'ts, men jag kan ha associerat helt fel.

Iaf så är risken för att det ska bli (inbördes)krig i Sverige väldigt liten.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 13:06:37 följande:
    Citera de inlägg du klassar som förtal och påhopp.
    Det är emot forumreglerna att citera bortplockade inlägg.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 13:39:11 följande:
    Nu har du alldeles rört till det där uppe.

Jag har ingenstans sagt att alla dessa 76% sysslar med organiserad brottslighet. Jag har däremot påpekat det orimliga i att du påstår att ingen av dem gör det.

1. 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

2. Välfärdsbedrägerierna begås av kriminella grupper, av en viss ledarskribent benämnda "grov organiserad brottslighet" likväl som/synonymt med "grova gängkriminella" och "organiserade grovt kriminella aktörer".

3. BRÅ har i en rapport visat vilka grupper i Sverige som är att betrakta som "grov/organiserad brottslighet/gängkriminella/organiserade grovt kriminella aktörer".

Påstående 1, 2 och 3 är alla sanna och alla fristående från varandra. Det räcker egentligen med 2 och 3 för min poäng, men 1 var intressant att ta med eftersom du hävdade att det inte förhåll sig så. Det gör det alltså.

Ur detta kan man iaf förstå att de grupper som BRÅ visat står för den organiserade brottsligheten också är de som står för välfärdsbedrägerierna. Gillar man anekdotisk bevisföring kan man roa sig med att läsa om syrianska södertäljemaffian (klanbaserat nätverk enligt BRÅs definition) som stod för det största assistansbedrägeriet i svensk historia.

Hur som helst. Köper man inte att förortsgängen, de etniska grupperna eller de klanbaserade nätverken domineras av folk med utländsk bakgrund (Jönssonligan did it!) så måste man på ett övertygande sätt kunna argumentera för den saken, samtidigt som man på ett tillfredställande sätt förhåller sig till hur 76% av den totala gängkriminaliteten då kan bedrivs just av folk med utländsk bakgrund.

Vill man ägna sig åt sådana förklaringar ska man också ta i beaktande att regeringen främsta åtgärd för att stoppa de kriminella grupper som ägnar sig åt välfärdsbedrägerier är skärpa kontrollen av Migrationsverket och utfärdarna av identitetshandlingar.

Tjafset om grov eller inte organiserad brottslighet är totalt ovidkommande. Du hakade upp dig på en synonym av flera. Varken BRÅ, polisen eller Ekobrottsmyndigheten gör någon skillnad, de använder begreppen lite hipp som happ.

I texten du länkade (som alltså egentligen är ointressant för diskussionen) framgår också att inga fasta definitioner finns, och att samma grupp över tid kan flyta mellan de vaga gränser man försökt sätta upp.
    Hela rapporten går ut på att skilja ut just den grova organiserade brottsligheten så man kan beskriva och sedan motarbeta just den. Rapporten heter ju till och med "Myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017" och ägnar ett helt kapitel åt att definiera, nyansera och problematisera gränsdragningar - inte att tala om att de inte finns.

Du gör ett argumentationsfel som i sin resulterar i att du tror att du har bevisat att aktörerna bakom välfärdsbedrägerierna som klassas som grov organiserad brottslighet är synonymt med gruppen invandrare som begår brott på ett mer eller mindre organiserat sätt.

Rapporten beskriver en fiktiv person "Gobson" för att beskriva vilken typ av kriminell aktör satsningen kan fokusera på -  en kriminell aktör inom grov organiserad brottslighet som till skillnad från organiserad brottslighet i största allmänhet påverkar den fria företagsamheten, det demokratiska beslutsfattandet (inklusive rättsprocessen) och allmänhetens fysiska säkerhet. När aktörerna påverkar alla tre sfärer är de att betrakta som särskilt samhällsfarliga och grov organiserad brottslighet.

Av någon outgrundlig anledning vill du inte att den här distinktionen ska finnas. Men den gör det.

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?