Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 01:40:52 följande:
    Haha. I den artikeln står att sjuksköterskor fattas eftersom de slutar, vilket är vad jag sa, och att de ställen som ersatt med undersköterskor kritiseras för att hota patientsäkerheten. Redan i andra kommentaren till artikeln fanns länkar till den engelska studie jag talade om (som visar just att patientsäkerheten hotas av sådana byten).
    Haha. Vilket jag också sa, att det inte finns tillräckligt många sjuksköterskoer och för att de väljer att göra annat = slutar. Och man behöver inte ha en sjuksköterskeexamen för att utföra städ- och vaktmästaruppgifter, vilket också stod i artikeln. En lång rad uppgifter hotar inte patientsäkerheten när de återgår till andra grupper än sjuksköterskor och som du såg i artikeln har detta redan införts och planeras att införas på flera sjukhus.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 01:28:15 följande:
    www.expressen.se/nyheter/sprickan-om-invandrare-och-brottsligheten

"Utrikes födda (utgör) 53 procent av dem med långa fängelsestraff, 54 procent av de arbetslösa och mottar 60 procent av de utbetalda socialbidragen. 71 procent av Sveriges barnfattigdom finns bland hushåll med utländsk bakgrund, medan 76 procent av medlemmarna i kriminella gäng har invandrarbakgrund".

www.bra.se/download/18.3c6dfe1e15691e1603e1b5ca/1471871016717/2016_12_Kriminella_natverk_och_grupperingar.pdf

Rapporten är 148 sidor lång och kan inte sammanfattas i en mening. I kort har de tittat på utvecklingen av gängkriminalitet/organiserad brottslighet i Sverige de senaste decennierna, och vilka olika strukturer som finns.

Tre huvudgrupper kan urskiljas som står för sådan brottslighet: nätverk baserade på gemensamt ursprung (t ex Albanligan), förorts- och stadsdelsbaserade grupper (t ex Fittja boys, Backagruppen) samt familje- och släktbaserade nätverk/klaner (t ex syrianska Södertäljemaffian).

Några citat från rapporten, som kan läsas med de definierade grupperna i minne:

"Organiserad brottslighet är, och har under de senaste åren varit, en viktig kriminalpolitisk fråga. Media rapporterar frekvent om skjutningar kopplade till uppgörelser i den kriminella miljön, problematiken i socialt utsatta områden är i fokus samtidigt som härvor avslöjas där företag har använts för att lura välfärdssyste­men på mångmiljonbelopp"

/../

"Från samhällets sida har tillväxten av grupper och nätverk blivit ett problem. Särskilt själv­ och externdefinierade grupper samt icke namngivna grupper med koppling till förorter och familjer utmanar myndigheternas förmåga att upprätthålla lag och ord­ning. Det kan leda till att människor känner otrygghet och kan minska legitimiteten hos samhällets institutioner. Särskilt gäl­ler det de socialt utsatta områden där grupper har fått för stort handlingsutrymme."

Sen var det också ledaren i Expressen, som skrevs efter regeringens utredning kom med förslag till hur den organiserade brottsligheten ska bekämpas:

www.expressen.se/ledare/valfarden-goder-den-grova-brottsligheten/

"Den verkliga störtblödningen i välfärdssystemen står grovt kriminella, organiserade aktörer för.

Vid sidan av välfärdsbrottsligheten ägnar de sig åt "vanlig" grov brottslighet. Våra gemensamma välfärdsresurser försnillas och försörjer alltså dessutom dem som ägnar sig åt sådant som grov gängkriminalitet."

/../

"Falska identiteter och intyg, falska anställningar och adresser används för att mjölka välfärdssystemen."

/../

"Utredningen föreslår också att myndigheter som Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen får lättare åtkomst till varandras uppgifter. Det är absolut nödvändigt."

Se där ja. Ytterligare axplock ur en studie som INTE stödjer dina påståenden.

Fortfarande INGET om att varken bidragsfusk eller bedrägerier mot välfärden skulle domineras av invandrare, eller vilken av dessa rader inbillar du dig nu att det står på?

Ja, det finns invandrare som begår brott, och ja, invandrare eller personer med invandrarbakgrund är överrepresenterade men varför fokuserar du så ensidigt de rapporter du hänvisar till?

Du väljer att plocka ut invandrargäng för att exemplifiera de tre huvudgrupperna. Här är exempel på en grupp som också är med i rapporten som du väljer att inte citera en rad om, riktiga myspappor hela högen:

http://www.expressen.se/nyheter/de-leder-mc-gangen-dar-du-bor---har-ar-listan/

Är det inte dags för dig att inse att ingenstans i de 148 sidorna står det att varken bidragsfusk eller bedrägerier mot välfärden skulle domineras av invandrare?

• nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 09:08:50 följande:
    Aha, så du höll med mig och ditt förra inlägg var bara lite mer tjafs för tjafsandets skull. Ok.

Det har förstås aldrig varit meningen att sjuksköterskor ska sköta hela avdelningsstädningen eller vaktmästaruppgifter.
    Snarare var det du som höll med mig. Det var jag som ursprungligen sa att det finns för få sjuksköterskor och att de som finns slutar. En av orsakerna till att de som finns slutar är att det finns för få att anställa. Det blir för tungt för de som finns. Det blir en ond cirkel - för få väljer att utbilda sig och fler söker sig till något annat. Så ditt svar vara bara lite mer tjafs för tjafsandets skull. OK.

Ja, men ungefär så har det varit länge och nu är det dags att ändra på det - vilket du tycks motsätta dig. Sjukhusen i artikeln jag länkade till tycks alltså vara av en annan åsikt än dig. Att sätta venkateter är en annan uppgift som utbildade undersköterskor klarar alldeles utmärkt och som avlastar sjuksköterskorna.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 09:52:14 följande:
    Om 76% av medlemmarna i kriminella gäng/nätverk har utländsk bakgrund, och de signifikanta välfärdsbedrägerierna begås av kriminella gäng/nätverk, så är väl slutsatsen ändå inte alltför komplicerad? Särskilt inte som den i princip enda föreslagna åtgärden mot välfärdsbedrägerierna är samkörning mellan Migrationsverkets register och övriga myndigheter, för att stoppa de multipla identiteter som används till brotten.

Ja MC-gängen finns kvar. Gissa var de rekryterar sina nya medlemmar numera? Hint hint förorts- och stadsdelsbaserade grupperna hint hint. Fråga Bandidos president Mehdi Seyyed om du vill veta mer om det.

Jag valde inte att plocka ut invandrargäng för att exemplifiera grupperna. De domineras totalt av invandrare! Många med svensk bakgrund i klanbaserade nätverk? I Fittja- och Rosengårdsgängen? I Albanligan eller juggemaffian?

Det känns smått barockt att ha den här diskussionen faktiskt. Resten av Sverige har insett att det är så här det ligger till och iaf vågat börja fundera över lösningar (åtminstone tillsätta utredningar, den gamla sossefavoriten). Hur kan du helt ha missat det?
    Du gör ett stort argumentationsfel. 

"Våra välfärdssystem är under attack från den grova organiserade brottsligheten."

Dessa 76% sysslar inte med grov organiserad brottslighet. Jag vet att du vill att det ska vara samma så, men det är det inte. Den grova organiserade brottsligheten styrs av internationella nätverk - inte av invandrare som bor i Sveriges fattiga storstadsförorter.

Ja, av en lista på 19 MC-ledare valde du att fokusera på en av de två utländska. Varför blir jag inte förvånad?

• nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 10:05:59 följande:
    Då svarar jag på det här inlägget igen, så får du också en påminnelse på vad du ursprungligen skrev.

Det utbildas tillräckligt många sjuksköterskor, men den svårt och inkompetent toppstyrda landstingsverksamheten har inte gett dem en dräglig arbetsmiljö eller ersättning. Därför slutar de. Det föreligger ingen BRIST på sköterskor, men alas, de är ju inte livegna. Verkligen synd.

Det är INTE dags att ersätta sjuksköterskorna med undersköterskor eller vårdbiträden. Det är inte patientsäkert att göra så.

En infart kan vem som helst lära sig att sätta, det har aldrig nödvändigtvis varit en sköterskesyssla. Det är inte såna små mondäna praktiska saker som driver sköterskorna i väggen. Typisk låtsaslösning på ett reellt problem.
    OK. Då låtsas vi som det finns tillräckligt många sjuksköterskor och det enda problemet är att de allihop väljer att jobba med annat.

Och så låtsas vi som att inga sjukhus har eller tänker öka antalet vårdbiträden, undersköterskor, vaktmästare, städare och administrativ personal för att avlasta sjuksköterskor från uppgifter som de tidigare lastats med.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 10:39:02 följande:
    Fel.

Den organiserade brottsligheten i Sverige utgörs av de huvudgrupper jag nämnde ovan. En del av såväl de klanbaserade som de etniska nätverken har internationella förgreningar, det stämmer - människosmuggling och sålda arbetstillstånd är lönsamt t ex. Läste du inte rapporten?

Bandidos har generellt en högre förekomst av folk med utländsk bakgrund, vilket kanske underlättats av just deras president. HA har fortfarande till största delen folk med svensk bakgrund i sitt ledarskikt (någonstans finns ju de 24% gängkriminella med svensk bakgrund..) men fotfolket, pja. Förorts- och stadsdelsgruppen.

MC-gängen ägnar sig också åt välfärdsbedrägerier, och måste rotas upp på samma sätt som de andra nätverken. Men de har gått från att helt dominera den organiserade brottsligheten till att bli en som mest medelstor aktör på en bred marknad.

Bara för att jag är nyfiken: visa din källa till att den överväldigande majoriteten invandrare bland de kriminella gängen inte ägnar sig åt grov organiserad brottslighet.
    Försök inte blanda bort korten. Organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är två olika kategorier av brottslighet.

"Våra välfärdssystem är under attack från den grova organiserade brottsligheten."

De 76% du talar om sysslar fortfarande inte med
    grov organiserad brottslighet. Den grova organiserade brottsligheten styrs av internationella nätverk - inte av invandrare som bor i Sveriges fattiga storstadsförorter. 

Ja, av en lista på 19 MC-ledare valde du att fokusera på en av de två utländska. De övriga 17 svenska försöker du avfärda som del av en liten minoritet, återigen genom att försöka blanda bort korten. Försök nu att hålla isär vad olika rapporter säger om organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet

Varför ska jag visa en källa på något du hittar på att jag sagt? Är det inte bättre att du istället försöker belägga det du har sagt?
  • nihka
    nattuw skrev 2017-05-10 23:43:07 följande:
    Är det din egen hemvävda definition?
    Naturligtvis inte. Om det står organiserad brottslighet i en rapport, så menar man organiserad brottslighet. Om det står grov organiserad brottslighet så menar man den del av den organiserade brottsligheten som bedöms vara grov. Polismyndigheten, Brottsförebyggande rådet mfl använder sig av organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 07:31:41 följande:
    Det kan man nog utgå från..
    Ja, det är väldigt mycket du utgår från, men din personlig uppfattning är ingen objektiv källa.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 07:29:46 följande:
    Kvalificerat skitsnack.

I BRÅs rapport "kriminella nätverk och grupperingar", som avhandlar den organiserade brottsligheten i Sverige och som jag har länkat till flera gånger nu, finns just den organiserade brottsligheten i Sverige beskriven. Tänka sig. Ingen skillnad görs mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", eftersom ingen sådan skillnad finns.

Denna organiserade brottslighet utgörs alltså inte enbart av grovt kriminella förortsgäng - av dig lagom ursäktande benämnda "invandrare i Sveriges fattiga storstadsförorter" - utan också av klanbaserade nätverk - kriminella släkter - och etniskt baserade ligor - traditionellt typiskt etniska, som albanligan, men numera räknas även gäng med ursprung i samma region in - samt av så kallade MC-gäng som numera rekryterar från förorterna.

Jag vill fortfarande se dina fantastiska källor. Visa nu hur du kom fram till att de 76% gängkriminella som har invandrarbakgrund inte ägnar sig åt grov/organiserad brottslighet. Jag antar att detta är samma källa som visar att det finns en skillnad mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", så du behöver nog bara lämna en enda länk! To rule them all!

För det är väl inte något du bara hittat på?
    Låtsas på du. Att det inte finns någon distinktion mellan organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet. Ingen skillnad mellan brottslighet och grov brottslighet heller kanske?

Kvalificerat skitsnack är när du påstår att alla invandrare som är knutna till ett gäng som sysslar med kriminalitet sysslar med grov organiserad brottslighet. Förutom att du inte har någon källa för det påståendet faller det på sin egen orimlighet. All kriminalitet är inte grov.

Det du påstår får du belägga. Det är inte personen som talar om för dig att du inte har belägg för dina påståenden som ska belägga motsatsen. Tills du har bevisat motsatsen utgår jag från att det du påstår inte stämmer.

Och du kan inte tjata dig till att få någon annan att ta över bevisbördan för dina påståenden.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 08:44:11 följande:
    Delar din uppfattning om distinktionerna där.

I övrigt har det mest handlat om stegvisa och motvilliga insikter för nikha, som alls inte verkar korkad men som har slagit sitt intellekt i ideologiska bojor.

Men jag är tålmodig.
    Aha. Du ser distinktioner när andra beskriver dem, men inte när jag gör det.

En anonymt skribent med en agenda som hela tiden halkar in på det personnära *gäsp*. Min stalkerklubb är full så du får leta vidare på annat håll.

.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?