Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Tom Araya skrev 2017-05-08 16:56:56 följande:
    Nu behöver det ju inte vara invandrade själva som fuskar
    Jo, det var just så jag uppfattade att vederbörande menade.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 05:20:24 följande:
    Jag tog upp en artikel i Sydsvenskan/Expressen som i sin tur beskriver det krisartade läget i södra Sverige. Inget annat.

Hur det ser ut i norra Sverige har Sydsvenskan som sagt inte fördjupat sig i.

Bidragsfusk (och mycket annan grov brottslighet, förstås) är starkt kopplat till organiserad brottslighet.
    Jo, det är så du tolkar saken. Jag har förstått det.

Klart det finns nyanlända som försöker fuska och också de som lyckas med det, men att den "grova brottsligheten" som man säger står bakom merparten av bidragsfusket särskilt skulle komma av "våra kära nytillskott" - så kallar du de som kom med flyktingvågen 2015 (?) -  är ju något du fantiserat ihop.

Du är kraftigt ute och slirar när du försöker göra en koppling mellan flyktingar och grov organiserad brottslighet. Du har inga som helst belägg. Noll.

Jag fortsätter att ta bort alla syrligheter och dessutom det som är ovidkommande för ditt påstående.

Sedan förstår jag inte varför du upprepade gånger påtalar din brist på akademiskt utbildning. Det hör ju inte hit.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 08:59:02 följande:
    Jag fortsätter att ta bort syrligheter och ovidkommande saker.

Hoppsan det blev inget kvar. Fascinerande.

När du uttrycker dig i termer av "våra kära nytillskott" i samma inlägg som du tar upp flyktingvågen 2015 utgår iaf jag ifrån att du med nytillskott menar nytillskott och inte invandrare generellt som kom för tre, två och en generationer sedan och deras barn.

Kanske skulle lite språklig stringens från din sida avhjälpa framtida missförstånd.

Har du någon källa till att den grova organiserande brottsligheten och bidragsfusket härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn"?

Nä, det är andra som är besatta av att använda ordet "kollaps". Jag tycker inte man ska överanvända/missbruka det.

Och när tänkte du börja diskutera i en civil ton?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 08:59:02 följande:
     som står för den grova organiserade brottsligheten - det gör de som kommit tidigare och deras barn, 
    Här är en myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017. Är det härifrån du har dragit slutsatsen att bidragsfuskarna (till största delen) är invandrare?

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 10:33:30 följande:
    Nej
    Precis. Du har INTE tagit dina uppgifter om vem som står bakom den grova organiserade brottsligheten från den myndighetsgemensamma lägesbilden om grov organiserad brottslighet 2016-2017 som jag länkade till, för det står inte där. Hint, hint, hint. Och det står inte heller i någon av dina källor.

Vad du tycker, tror och tänker plus random källor om annat är INTE belägg för dina påståenden.

En uppräkning av åtgärder där några av dem syftar åt att komma åt den delen av den grova organiserade brottsligheten som en viss grupp står bakom är INTE likställt med att den gruppen står för all eller ens merparten av problemet. Mer än i ditt huvud förstås.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-05-09 11:13:03 följande:
    Ja, faktiskt. Ordagrant: "Svensk sjukvård håller på att kollapsa".

Som på beställning.

Och då dristar hon sig till att tala om sjukvården i generella termer. Hon specar inte specifika områden.

Ja, folk har uppebarligen olika perspektiv på detta med "kollaps" eller inte.
    Jo, hon specar att det handlar om brist på vårdplatser och sjuksköterskor. Det finns inte tillräckligt många utbildade sjuksköterskor för att hålla det antalet vårdplatser man önskar tillgängliga - inget jag skulle kalla en kollaps utan mer en bristsituation. Kanske dags att återinföra fler undersköterskor och vårdbiträden att avlasta befintliga sjuksköterskor.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-09 10:23:51 följande:
    Skulle gissa att hen vill komma fram till att sjukvården drabbats hårt av att resurser går till alla dessa flyktingar.

Ett rätt vanligt påstående bland klientelet som skränar med och vurmar för SD.

Så är det ju självklart inte.
    Ja, det kanske kommer.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 23:05:27 följande:
    Jag gav dig flera källor ovan. En av dem var BRÅs rapport från hösten 2016 angående organiserad brottslighet. Läs den. Annan intressant läsning på temat är Tino Sandandajis bok "Massutmaning".

Det är ingen hemlighet att första och framför allt andra generationens invandrare är gravt överrepresenterade bland kriminella. Förekomsten av gäng som baseras på släktskap, etnicitet, boendeområde har exploderat de senaste decennierna.

"Bidragsfusket" är din rubrik och inget jag nämnt, eftersom bedrägerierna mot välfärden ärmycket allvarligare än så.

Några uppmärksammade exempel är t ex södertäljemaffian, som genom assistansbedrägerier kom över minst 30 miljoner från försäkringskassan (och i samband med utredningen anmälde polisen för att hålla ett "etniskt register" - alla i ligan är syrianer och släkt med varandra), eller kaninmannen från Irak som lurade till sig 5,5 miljoner från försäkringskassan genom att påstå sig vara handikappad och sedan "anställa" sina släktingar.
    "Överrepresentation" är inte det samma som alla eller ens de flesta. 

Mm. Ytterligare en källa som INTE stödjer dina påståenden.

Inget om att varken bidragsfusk eller bedrägerier mot välfärden skulle domineras av invandrare, eller vilken rad inbillar du dig att det står på?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 23:13:33 följande:
    Visa källor 
    När du påstår något ligger bevisbördan på dig. Har inte gått så bra för dig hittills.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-09 23:33:18 följande:
    Det är inte brist på utbildade sjuksköterskor, men de som finns slutar. Antingen går de till grannländer, till privata alternativ eller så omskolar de sig. Samma läge som för polisen alltså. Usla löner, usla arbetsvillkor.

Det är heller inte brist på faktiska sängar. Vårdplatsbristen i Sverige är en följd av politiska beslut och av de konsekvenser situationen i stycket ovan får.

Undersköterskor istället för sjuksköterskor har testats tidigare och i England gjordes en stor studie på temat för några år sedan. Det går betydligt sämre för patienterna i ett sådant scenario. Inte ett realistiskt alternativ.
    Jo, det är både så att det inte finns tillräckligt många sjuksköterskor och att de söker sig till annat. 

Du är inte uppdaterad. Här säger man annorlunda och det har också sett ut så tidigare:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/mars/fler-underskoterskor-farre-sjukskoterskor/
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?