Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kommer det bli krig i Sverige snart?

nihka skrev 2017-05-05 22:28:33 följande:
    Glömde att man måste vara övertydlig med vissa:

Men jag tror inte Ryssland är intresserade av Sverige så mycket utan av Sverige i egenskap av land som gränsar mot Natoländer.
    Ja dels det, men också av Sverige strategiska läge i en eventuell konflikt runt Östersjön. Dock gör det ingen större skillnad för vår del.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-06 16:36:08 följande:

Jag tycker att diskussionen har kollapsat när man benämner enskilda händelser som samhällskollaps. 

Fast det är ju inte enskilda händelser, utan snarlika och återkommande.

Egentligen är det skitsamma...det kanske inte är kollaps, men när det är det så kommer vi ändå inte att veta det och när vissa börjar ana så kommer andra ändå att förneka.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-07 21:49:20 följande:

Nu har dräggen varit framme igen..

"En grupp högerextrema gick till angrepp mot en manifestation på Mynttorget i Stockholm på söndagseftermiddagen. Motdemonstranterna störde manifestationen genom skrik och rop och det uppstod tumult. Polis kallades till platsen och skingrade grupperna.

En motdemonstrant greps av polisen misstänkt för misshandel och framkallande av fara efter att ha kastat en bengal mot manifestationen"

www.dn.se/sthlm/hogerextrema-angrep-manifestation-i-gamla-stan/

Abegayle70 skrev 2017-05-07 22:23:57 följande:
    Jag väntar bara på skrikhögerns kommentarer om detta.
    ...att det nog handlar om en systemkollaps. Flört

• Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-05-07 23:17:08 följande:
    Och myndigheterna låter nazisterna demonstrera trots detta?

Jag blir stum.
    Ja, det är varken första eller sista gången som säkerhetshot och organisationer som utgör detta säkerhetshot hanteras med silkesvantar, så jag är inte direkt förvånad. Mp har säkert en käck idé om hur dessa ska hanteras...
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-08 15:37:36 följande:
    Nej, det står inget i din källa om att det skulle röra sig om några fler kommuner än dem de tar upp. Om du läser in att så är fallet och vill hävda det får du ange en källa som backar upp ditt påstående. Annars är det bara löst tyckande.

Oj, vad mycket text för att tala om att du inte har några som helt belägg för dina övriga påståenden, exempelvis att bidragsfusk skulle vara särskilt knutit till vad du kallar för "våra kära nyanlända". Finns inget belägg för det i din källa. Där pratar man om den "grova organiserade brottsligheten".

Hade du någon källa för det påståendet eller inte?

Jag tog bort alla syrligheter. Mycket snyggare. Eller hur!
    Du fick ju flera exempel på fusk kopplat till invandring.
    I artikeln står bl.a.
    "Som konsekvens fick vi etableringslotsar som ägnade sig åt människohandel, assistansfusk, rot-och-rutavdragsfusk, fusk med arbetstillstånd - till tonerna av många miljarder förlupna kronor."
    ...
    "Migration och globalisering tillför bedrägerierna nya, oförutsedda dimensioner."
    ...
    "För att komma åt problemet med flera identiteter vill utredaren minska antalet utfärdare av id-handlingar. Det är självklart: den svenska id-djungeln är ett skämt. Betydligt bättre ordning på folkbokföringen krävs också."
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-08 16:33:01 följande:
    Exempel ja.

Klart det finns nyanlända som försöker fuska och också de som lyckas med det, men att den "grova brottsligheten" som man säger står bakom merparten av bidragsfusket särskilt skulle komma av "våra kära nytillskott" - så kallar personen de som kom med flyktingvågen 2015 (?) -  är ju något hen fantiserat ihop själv.
    Nu behöver det ju inte vara invandrade själva som fuskar för att det ska vara en konsekvens av stor invandring, utan även den marknad man skapar genom hög invandring och det fusk samt systemutnyttjande av privata vinstintressen som som där förekommer är en konsekvens.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-09 23:17:15 följande:
    Jo, hon specar att det handlar om brist på vårdplatser och sjuksköterskor. Det finns inte tillräckligt många utbildade sjuksköterskor för att hålla det antalet vårdplatser man önskar tillgängliga - inget jag skulle kalla en kollaps utan mer en bristsituation. Kanske dags att återinföra fler undersköterskor och vårdbiträden att avlasta befintliga sjuksköterskor.
    Vad är det USK'or och vårdbiträden inte gör redan som de rimligtvis borde kunna ta över som arbetsuppgifter från SSK?

Om inte sjuksköterskor lockas till att stanna på sina jobb, hur ska då USK'or och vårdbiträden lockas om de får mer av SSK's arbetsuppgifter till lägre lön?

• Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-14 21:01:27 följande:
    Jodå. *poff, poff, poff, poof.*

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden. Jag upprepar. Det är den som påstår något som har bevisbördan, inte den som ifrågasätter påståenden.
    Att påstå att någon har fel är också att påstå något.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-19 20:43:09 följande:
    När det gäller polisen så utbildas det nu väldigt många fler poliser än för några år sedan vilket gör att polismyndigheten kan växa, det behövs.
    När utbildas det fler poliser än vad, sa du?

Problemen att många poliser slutar är stora.

Fler poliser säger upp sig: "Uppenbart att myndigheten är oförmögen att hantera våra löner"
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?