Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Johan75 skrev 2017-05-02 11:09:48 följande:
    Nej, det skulle jag nog inte påstå att de gör. Ytterligheterna representerar man ju beroende på vad det är du kommer fram till när du lägger ihop de olika delarna. Kommer du fram till att det inte finns några som helst problem eller att Sverige inom en snar framtid kommer befinna sig i ett inbördeskrig eller vara ett kalifat så så är man på ytterkanten. 

Tar man enbart fasta på rapporter som berättar om hur bra det går ekonomiskt för Sverige men helt struntar i hur det ser ut i vissa förorter så befinner man sig på ytterkanten. Bygger man sin bild av Sverige enbart utifrån det ser ut i vissa förorter och helt struntar i ekonomiska rapporter som säger att det går ganska bra för Sverige så befinner man sig i ytterkanten. 

Inte jättemycket. Invandringen generellt kommer nog att minska. Beroende på vad som händer i Syrien får vi se om det sker någon återvandring. Förhoppningsvis kommer det mer och mer fokus på att verkligen integrera de som nu är här. Segregeringen är ett stort problem anser jag. Förhoppningsvis så släpper det även lite kring skitnödigheten kring dessa frågor så att debatten kan handla om själva frågorna och inte kring vad man får, och inte får, säga. Skolan kommer nog sakta återhämta sig. Vården är svårberäknad då det (enligt mig) handlar om vilka partier som får köra sitt race. 
    Olika synsätt på människan som möts.

Ett är då att som ts påstå att inbördeskriget kommer.

Som man ropar får man svar - i detta fall ett givet nej för den som har ett åtminstone uns av verklighetsförankring.

De ytterligheter du ser är delvis en chimär. Det är få som förnekar att det finns stora problem förknippade med invandringen eller kanske bättre uttryckt med segregationen. I stort sett alla utom de som likt ts anser att de flesta invandrare är ohederliga "Av alla dessa mängder med människor som vält in i vårat land sista åren tror ni på allvarligt att majoriteten är hederliga" anser nog också att språkkunskaper, sysselsättning och en uppluckring av bostadssegregationen är nyckeln till en framgångsrik integration.

Det kommer alltid att finnas folk som kommer att se på vissa invandrare som ohederliga "invällare" som lever på bidrag och har en dold agenda som kallas islamisering.

Och det kommer alltid att finnas folk som säger att sanningen ligger någonstans mittemellan det vill säga där de själva befinner sig med sina åsikter.

Den tredje ståndpunkten kommer åtminstone 10 år för sent. Den försöker bara sparka in redan vidöppna dörrar. Det är inte längre 2002 då Folkpartiet lanserade idén om krav på svenskkunskaper för medborgarskap och bemöttes med påståenden som att förslaget var rasistiskt.

Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.

Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.

Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-03 01:17:44 följande:
    Jag tror fortfarande att de politiska förändringar du tycker dig kunna se är spel för galleriet och inte riktigt äkta. Jag kan ändra mig på den ståndpunkten när snacket realiserats i handling.
    Det tycker inte jag.

Vilka handlingar är det du saknar?
  • FDFMGA
    Johan75 skrev 2017-05-03 07:47:53 följande:
    Nej, det gör man nog inte, och därför mina tidigare funderinger kring ordet "kollaps". De flesta ser nog skillnaden på att säga att Sverige har problem i vissa sektorer, och att säga att samhället snart har kollapsat. Den som använder sig av det senare sättet verkar ofta ha en agenda att framföra snarare än att faktiskt vilja diskutera ärligt (min känsla). Tyvärr möts den överdrivna retoriken oftast av överdriven retorik från andra sidan. 

Sen handlar det i slutändan givetvis om var på skalan mellan dessa ytterligheter man själv befinner sig. Jag hoppas och tror att de politiska partierna faktiskt har en mer nyanserad bild när det väl kommer till handlig, men jag pratade nog mer om diskussionen här innen än i riksdagen. Men jag ser din poäng. Gaphalsande om att det inte finns några som helst problem är oftast ett svar på gaphalsande om inbördeskrig och det närstående kalifatet Sverabien. Man ser sällan (eller aldrig) trådar som startas med uttalanden om att allt tyder på att vi närmar oss en utopi. 
    Att för mig - i egenskap av PK-representant ta upp företeelser kopplade till invandring som jag anser är negativa är en oerhört effektiv metod att klippa av en diskussion. 

Det finns en grundtes som sverigedemokrater och andra högerpopulister vårdar ömt - att problemen antingen förtigs eller  att folk är grundlurade och lever i en lullull-värld där de inte är medvetna om vad som sker i Sverige.

Jag anser att det verkligen pågår en självkritisk och framåtblickande diskussion om integration, men att detta är en diskussion som förs på andra arenor än där deltagarna och publiken gapar om att samhällskollaps eller att Sharia är Sveriges öde om inte folket följer SD.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-03 08:11:15 följande:
    Om man ska diskutera nyanser...
    När har en kollaps startat? Kommer vi att veta att en kollaps har startat när den har startat eller kommer den insikten senare?
    Ja, om du vill ha nyanser så är kollaps ett allomfattande plötsligt skeende,

Du säger inte att en man som har ont i lilltån har kollapsat, såvida han inte är lika känslig som en sverigedemokrat är rädd för invandring och kollapsar av smärtan från lilltån.

I närheten av där vi vistas mycket om somrarna finns det ett övergivet hus. Huset har förfallit under många, många år. En fascinerande upplevelse att få studera hur myrorna tar över ett hus och tillsammans med väder och vind långsamt förbereder husets kollaps. I sommar tror vi att huset kommer att kollpsa.

Nu menar jag inte att Sverige förfaller. Och skulle vårt samhällssystem kollapsa så inte kommer det att bero på invandringen utan möjligen på ett aggressivt Ryssland eller troligare på klimatförändringar.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-03 08:50:00 följande:
    Du talar om förfall som en början på kollaps, vad är tecken på förfall när det gäller samhället?

Varför skulle inte samhället kunna kollapsa p.g.a. invandring?

När sk kollaps inträffar hos en person, har den då helt slutat fungera och är död då?

Nej, en person som drabbas av en kollaps kan möjligen dö.

Men kollaps kan vara så mycket annat.

Själv tycker jag att den argumentation som utgår från att samhället har kollapsat eller att inbördeskriget står för dörren skulle kunna vara exempel på den intellektuella kollaps som drabbat högerpopulismen.

Jag skriver skulle kunna vara eftersom en intellektuell kollaps förutsätter att det innan kollapsen funnits ett fungerande tankesystem.

Jag frågade dig vilka handlingar du efterlyser, du svarade något i stil med "de som du inte tar upp".

Jag diskuterar gärna hur jag tror att integrationen skulle kunna fungera bättre, men min erfarenhet är att så kallade invandringskritiska helst undviker att  diskutera detta utan föredrar att gnälla eller snöa in på i sammanhanget betydelselösa detaljer.

Vilka handlingar är det du efterlyser?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-04 23:56:08 följande:
    Men det är ju Sverige som har kollapsat säger du ju. 

Det är analogt med att du tror att kroppen bara består av ett ben. Som har kollapsat. Låter jobbigt smile2.gif
    Tror att hen kanske gjort kalops av kollapsen, så att säga.

Det räcker med en liten självvald smakbit för att hen ska kunna konstatera att kalopsen smakar kollaps.

För oss som värnar svenska språket så blir det absurt förstås, men kunskap, sans och måtta å ena sidan och högerpopulism å andra har få gemensamma nämnare.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-05 11:02:48 följande:
    Så tjatigt med dessa domedagsprofeter oavsett vilken extremkant de tillhör som gastar om  "kollaps". Tidigare var det "kris" som det överdrevs med och nu har inflationen gått vidare och problem har gått från kris till kollaps.

Vad ska man ta till härnäst?

Tillintetgörelse?

"Sverige har tillintetgjorts av invandrare". Och under tiden kan verksamheten i företaget Sverige fortsätta som vanligt smile2.gif
    Ragnarök kanske blir nästa modebenämning bland dem vars spåkkänsla har kollapsat av alla överdrifter.

Och invänder någon så hävdar väl någon språkmisshandlare att Ragnar visst röker, att han brukar stå på balkongen och bolma i tid och otid.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-05 20:04:53 följande:
    Hahahaha! Ragnarök. I love it!

Vad kommer efter det, när liksom alla orden tagit slut?
    Då kommer ju GötterdämmerungSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-07 13:39:13 följande:
    Jag tror jag förstår hur du tänker nu och översätter det till SDs lokala, regionala och rikstäckande kollaps.

Som när ett parti härbärgerar procentuellt fler kriminellt belastade riksdagsledamöter än något annat part. Här har ju moralen och förmågan att skilja på rätt och fel kollapsat inom SD.

Som när man har en "nolltolerans mot rasism" som överträds av förtroendevalda på regelbunden - ofta veckobasis. Här har ju SD misslyckats med rekryteringen och regelbundet tagit ombord oönskade (?) personer. Tydlig systemkollaps för SD. 

Som när man inte vill, eller är det kan eller får, debattera sina egna riksdagsförslag i riksdagen. Här handlar det om en demokratikollaps inom SD.

Fast SD kanske inte räknas som en samhällsfunktion utan mer som en samhällsfara. Whatever. Kollapsat är det iaf smile2.gif
    Jag tror att hen har fel om hen menar att den moraliska kollapsen inom SD är ofrivillig och orsakas av att partiet inte kan hålla rasiterna borta trots att de försöker.

Jag menar nog snarare att det aldrig funnits någon traditionell svenska moral inom partiet. Vad de sysslar med är att försöka locka en ganska heterogen väljarskara vilket innebär en svår eller nästan omöjlig balansgång. Rena nazister ska känna sig hemma tillsammans med personer som anser att nazismen är avskyvärd men som i stället avskyr muslimer. De ska locka personer som avskyr allt och alla som avviker från en tänkt norm för den etniske svensken. Och samtidigt ska de locka personer som inte är rasister utan bara tycker att invandringen till Sverige har varit för stor under ett par årtionden.

Nog skulle det vara möjligt för Åkesson att sända ut ett budskap till hela partiorganisationen som efterlevdes om att det är förbjudet med rasistiskt klotter under eget namn eller anonymt för alla partimedlemmar - om han ville detta det vill säga.

Jag tror alltså att alla dessa SD-politiker som ständigt avslöjas med rasistiska uttalanden är en del av en för SD önskvärd strategi - man vill helt enkelt att de bruna gänget ska känna att SD luktar välbekant.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-09 09:41:51 följande:
    Jag fortsätter att ta bort syrligheter och ovidkommande saker.

Hoppsan det blev inget kvar. Fascinerande.

När du uttrycker dig i termer av "våra kära nytillskott" i samma inlägg som du tar upp flyktingvågen 2015 utgår iaf jag ifrån att du med nytillskott menar nytillskott och inte invandrare generellt som kom för tre, två och en generationer sedan och deras barn.

Kanske skulle lite språklig stringens från din sida avhjälpa framtida missförstånd.

Har du någon källa till att den grova organiserande brottsligheten och bidragsfusket härrör just från invandrare bosatta i Sverige - de som "kommit tidigare och deras barn"?

Nä, det är andra som är besatta av att använda ordet "kollaps". Jag tycker inte man ska överanvända/missbruka det.

Och när tänkte du börja diskutera i en civil ton?
    Skulle gissa att hen vill komma fram till att sjukvården drabbats hårt av att resurser går till alla dessa flyktingar.

Ett rätt vanligt påstående bland klientelet som skränar med och vurmar för SD.

Så är det ju självklart inte.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-05-09 10:55:39 följande:
    Haha, vad tyder detta på

"Svensk sjukvård håller på att kollapsa" - Eva Franchell , aftonbladet

Håller vänsterhatmedia på att kollapsa smile2.gif
    Flash Gordon skrev 2017-05-09 11:13:03 följande:
    Ja, faktiskt. Ordagrant: "Svensk sjukvård håller på att kollapsa".

Som på beställning.

Och då dristar hon sig till att tala om sjukvården i generella termer. Hon specar inte specifika områden.

Ja, folk har uppebarligen olika perspektiv på detta med "kollaps" eller inte.

Tja, skulle våra läkare och sjuksköterskor inte förstå skillnaden mellan en patient som håller på och dö och en som har dött - ja då skulle sjukvåden definitivt ha kollapsat.

Men risken att sjukvården rekryterar från skrikhögern mer än undantagsvis lär vara obefintlig.smile2.gif

Inte ens i SLL där nyliberaler medvetet försöker förstöra vården har den kollapsat. Den är bara lite lam för dem som inte kan gå via privata alternativ.
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 07:29:46 följande:
    Kvalificerat skitsnack.

Ingen skillnad görs mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", eftersom ingen sådan skillnad finns.
    Om man pysslar med att skrika så högt som möjligt så finns det förstås ingen skillnad, tautologin ger liksom några extradecibel.

Men även om begreppen inte är definierade så finns det naturligtvis en skillnad, man kan lugnt utgå från att myndigheter försöker avgränsa begrepp samt att deras behov av skrikförstärkning är mycket begränsat.

Bifogar en länk till en text där skillnaderna mellan grov och inte grov diskuterasSkrattande

polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 08:12:59 följande:
    Jaha. Där stod att det inte finns några vedertagna definitioner att förhålla till sig, och att gränsen är svår att dra. Beror nog på att någon egentlig gräns inte finns, och att det snarare handlar om förändringar i tid än grupp (samma grupp kan vid olika tidspunkter ägna sig åt olika typer av brott).

Raden som "nihka" hakat upp sig på om grov organiserad brottslighet, från Expressens ledare, handlar dessutom mest om att ledarskribenten velat använda synonymer - i samma text använder hon benämningen "grovt kriminella, organiserade aktörer" och "grovt gängkriminella".

Inget av ovanstående är heller viktigt, det är bara semantik. De grovt kriminella gängen/nätverken/den organiserade brottsligheten/den grova organiserade brottsligheten: vilka som står för detta fastställdes i BRÅs rapport.
    Ja du. Jag uppfattar det som att man i dokumentet försöker avgränsa begreppen. Nu har jag inte följt din diskussion med Nihka så jag vet inte vad det är ni är oense om.

I min värld så är exempelvis assistansfusket i Södertälje ett exempel på grov organiserad brottslighet medan till exempel de personer som vi klantigt nog slog råkade sätta oss bredvid, på sätet intill, i tunnelbanan i förrgår, som via mobil gjorde upp ett möte för en knarkaffär samtidigt som de drack öl och spelade någon form av outhärdlig musik bara vanliga pundare - om än organiserade på sitt sätt.
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 12:41:23 följande:
    Eh? Mina inlägg försvinner inte, även om jag förstår att du önskar det. Jobbigt att bli överbevisad.

Jag har belagt mina påståenden. Du har inte belagt dina. Du kan inte, för du har inga fakta som stödjer dina åsikter, och du är ointresserad av att ta till dig hur världen faktiskt ser ut.

Det är en plågsam process, jag förstår det. Sök på core beliefs och faktaresistens så hittar du tröst. Ni är många i samma båt (även om allt fler lärt sig simma på sistone).
    Hm, jag har både segelbåt och är simkunnig.

Men det förekommer att man möter andra som försöker simma i sina båtar i tron att syndafloden är över dem.

Synd att somliga saknar sjövett och dessutom förmåga att se allt det vackra som finns på sjön i sin på jakt efter katastrofscenarier.

Hoppas du hittar en sjö utomlands där du kan få ro - för det var väl du och alla dina vänner som planerade för  utlandsflykt.
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 13:28:22 följande:
    Jag delar sällan dina åsikter men jag uppskattar verkligen ditt bildspråk! Nästan poetiskt.

Mig kommer det inte gå någon nöd på. Tack.
    Aha, då skymmer bildspråket säkert det annars enkla faktum att den som inte har för vana att måla fan på väggen inte nödvändigtvis saknar förmåga att se problem.

Därmed inte sagt att dina problemformuleringar är mina och att våra lösningar överensstämmer.

Sporadiskt under de numer ganska många år jag skrivit på FL har jag fått frågan vad som skulle krävas för att jag skulle bli invandringnegativ. Mitt svar idag är detsamma som första gången jag fick frågan: Om jag trodde att invandringen på sikt skulle förändra Sverige i en riktning bort från tolerans för andras sätt att tänka skulle jag föredra att vi i princip stängde gränserna för asylsökande.

Men min uppfattning att Sverige inte är på väg i den riktningen är snarare starkare idag än för tio år sedan. Då fanns det starka inslag av en naiv kulturrelativism eller en uppfattning att tolerans inkluderar tolerans gentemot den intolerans som försöker styra andras rätt till självständighet och fria livsval.

Den naiviteten är på väg att tona bort numer. Tack och lov - jag vill inte gärna vara en del av ett synsätt som är tolerant mot dem som trampar på de rättigheter och skyldigheter som borde vara en självklarhet för alla som bor i Sverige.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-05-14 18:46:09 följande:
    Mm, vackert smile2.gif

Bo vid Bodensjön är nog inte så dumt. Efter Trump spelade ut det politiska etablissemanget i USA och efter britterna tröttnat på EU lät det mer som vissa längtade efter en Almquist sjö Drömmer

" target="_blank">

Blå Tåget. Hm, att du alltid ska vara så PK smile2.gif

Testa Genesarets sjö som en flyktdröm från Sverige i stället.

Vill du vara lite mer socialrealistisk i din samtidsapproach kan du pröva "Man vänjer sig" av samma artist i stället smile2.gif

• FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-05-16 16:40:59 följande:
    Så du lyssnar på Höglund. Har du lagt gamla
    ">Vreeswijk favoriter
    på hyllan då Drömmer

Tur det för inte blir det bättre om man skall tro
    ">Cornelis
    Det händer att jag lyssnar på Höglund - ja.

Men däremot vet jag inte vad 
    ">Vreeswijk favoriter
     är.

Är det en tillrättalagd snabbköpsverion av Hönan Agda?

Tja, Det är väl bra att du lyssnar på 
    ">Vreeswijk favoriter
     och inte enbart Blå Tåget  smile2.gif

Har du några andra favoriter också månne?
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-05-16 22:11:33 följande:
     No worries smile2.gif
    Känner jag heller inte till.

Men det är kanske något du somnar sött tillGlad

No Worries, gulligt så det förslår!
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?