Inlägg från: Anonym (Det tror jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det tror jag)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Johan75 skrev 2017-04-29 17:39:07 följande:

Det var mer en allmän undran, och lite en förutfattad mening. Du tar fasta på det som bevisar och förstärker den bild du har men struntar i exempelvis rapporter om att det går bra för Sverige. Du har en solklar bild av hur det ligger till och inget någon säger kan få dig på andra tankar. Lite som du säkert tycker om de du diskuterar med. 

För mig är det ytterkanterna av sanningen. Ena sidan hävdar att det finns inga som helst problem med någonting och andra sidan (du) hävdar att samhället är på gränsen till kollaps. För mig är det tydlgt att sanningen ligger någonstans mellan dessa ståndpunkter och att man måste vara selektiv i vad man tillgodogör sig för att inta en position längst ut på kanten. 

Väl uttryckt men fel tänkt.

Ytterligheterna representerar ett retrospekt respektive ett prospekt, snarare än två olika sätt att se samma verklighet.

De som säger att de går bra för Sverige tittar tillbaka på de senaste åren, och med rosa glasögon på nuläget.

De som tror att det är på väg åt fel håll tittar framåt, på prognoser och where the lines meet. Utan glasögon.
  • Anonym (Det tror jag)

Pratat med många vid det här laget, kollegor och bekanta, som tänker ungefär som den här krönikören (även om de flesta inte tycker att just vårdkrisen är värst, utan kanske kriminaliteten, eller skolorna, eller den terror som kommer, eller..).

De har iaf nästan alla börjat jobba på en plan för att flytta. En del så snart som möjligt, andra om det krävs inom några år.

www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/jag-flyttar-inte-hem-till-vardkrisens-sverige/

• Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-01 09:22:39 följande:

Vi måste leva i helt olika världar för jag känner eller känner inte till någon som funderar på att flytta av den här typen av orsaker.

Däremot känner jag en person som ska åka som utbytesstudent till USA, och då kommer det en amerikan hit motsvarande tid samt en familj där mamman har erbjudits en forskartjänst i Kanada samt en familj från Brasilien som har planer på att köpa fritidshus i Sverige. De tycker det är så tryggt här och är helt fascinerade av att man kan röra sig så fritt exempelvis gå i skogen och åka runt i en husbil - något som verkar otänkbart i Brasilien pga överfallsrisken.

Ja, visst står sig Sverige bra jämfört med Brasilien (även om en av deras paradgrenar "expresskidnappning" börjar dyka upp även här). Sverige är också tryggare och rikare än t ex Afghanistan eller Somalia. Imponerande.

Vi rör nog inte i samma kretsar, nej. Men bland oss som jobbar på dagarna och har kvalificerade yrken går en skiftning genom leden nu. Folk har alla möjligheter att röra sig med internationellt gångbara utbildningar och många träffar regelbundet kollegor från andra länder. Bilden av Sverige utomlands har ändrats en hel del de senaste åren.
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 12:02:00 följande:

Inte alls min erfarenhet. Min man jobbar på ett internationellt företag och jag på ett svenskt universitet med många utländska anställda samt utländska studenter. 

Sverige har ett väldigt bra rykte utomlands, både bland äldre och yngre. Men de som kommer från främst Europa, är ju insatta i hur de högerextrema sprider sk "fakta" om hur det är i Europa, och har både vett och kunskap att själv bilda sig en uppfattning. 

Många svenskar som bor och jobbar utomlands lever ju väldigt skyddade liv, mycket mer skyddade än i Sverige. Just för att det inte är säkert att röra sig utanför vissa områden. Sedan har man som utlandsboende även mycket mer förmåner än den vanliga befolkningen, och saker som segregerade skolor och sjukvård, hög barnadödlighet osv påverkar ju inte dom. Därför upplever många att det är bättre utomlands, men det är ju  bara så länge de rör sig inom sin lilla community. 

Våra erfarenheter skiljer sig grovt då, kan man konstatera. Tror nog inte du ska känna dig så säker på vad folk i Europa har för uppfattning om läget heller, eller hur de ser på "högerextrema". Din ståndpunkt är väldigt tydlig och den påverkar förstås både hur du uppfattar saker och vad människor säger till dig. Samma gäller förstås mig (som är för en klassisk socialliberal linje och inte sverigedemokrat för övrigt); men jag är mer intresserad av fakta och pragmatism än ideologier och hat.

Sverige har INTE ett "väldigt bra rykte utomlands". Fråga vilken norrman som helst vad de tycker om svensk invandringspolitik (och de ekonomiska och kulturella konsekvenserna av densamma). Fråga vilken kanadensare som helst. Australier. Britt. Österrikare. De använder för fan Sverige som ett skräckexempel i sina inrikespolitiska debatter.

Det du skriver om utlandssvenskar; visst, i Afrika eller Sydamerika kanske. Inte i andra västländer, och det är väl ändå andra västländer Sverige fortfarande måste jämföras med. Eller har vi passerat det?
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 15:20:05 följande:

Fast Sverige är mer än dess invandringspolitik. 

Tycker du det är konstigt att högerpopulister i andra länder varnar för Sverige? Man får faktiskt ta i beaktande vilken agenda kritikerna har, innan man värderar deras åsikter.

Ja, Sverige är också havererad skola, havererad vård och ett havererat rättsväsende.

"Högerpopulister". Det är din etikett. Är alla som inte tycker som du högerpopulister?

Det är just folk som ser allt i svart eller vitt, och bara kan hålla en tanke i huvudet i taget, som banat väg för SD. Hade inte den mediabaserade opinionen, våra etablerade politiska partier och diverse blåsta do-gooders där ute envisats med att blunda för problemet samtidigt som de skrek "rasist" efter alla som försökte ta upp det så hade SD fortsatt vara ett stolleparti utan röster.

Men kejsaren VAR naken. Hela tiden. Jag förstår inte hur man inte kan begripa det.
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 15:32:41 följande:

Finns inte många länder i Europa som lever upp till Sveriges standard. Bostäder, jämlikhet, föräldraledighet, semester, skattefinansierad skola och sjukvård osv är saker som alla bidrar till att Sverige är ett av världens bästa länder att leva i.

Tror du att de låga födelsetalen ute i Europa är ett tecken på framtidshopp?

Förlåt men bor du under en sten?

Bostäder, vilket skämt.

Jämlikhet ja, där pekar kurvorna åt intressanta håll. Segregerade skolbussar och badtider, skenande övergrepp och livesända våldtäkter. Och hur många invandrade kvinnor kommer ut i arbetslivet nu igen? Eller är jämlikhet bara intressant för gammelsvenskarna?

Den skattefinansierade skolan (där inget land någonsin rasat så fort och hårt i kunskapsmätningarna) och den skattefinansierade sjukvården (med Europas längsta vårdköer, massjukskrivningar bland personalen och lägst antal vårdplatser i västvärlden); skulle behövas en egen tråd.

Låga födelsetal är vad hela världen borde ägna sig åt de närmsta hundra åren.

Men semester är ju skönt, så man kan flyga nån annanstans ett tag!
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-05-01 15:47:11 följande:

Vad spelar det för roll att vi har kontroll på vilka som finns i landet när näste Breivik slår till? I natt så brann en moské i Stockholm och branden är troligtvis anlagd. Om man skulle få fast förövarna så är jag övertygad om att myndigheterna visste om att personerna fanns i Sverige.

Förövaren är troligtvis en kastrull med olja som något snille glömt på spisen, som förra gången en moské brann och Löfven stod i tv och gjorde bort sig med prat om oacceptabel rasism och hårda konsekvenser.

Usch för rasistiska kastruller.
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 15:53:15 följande:

OK, vilka länder är så mycket bättre än Sverige?

Var var det nu du skulle flytta? Nej, visst, det ville du ju inte säga. Konstigt, för det hade ju varit relevant för diskussionen, eller hur? Du ska flytta från dåliga Sverige till ett bättre land, men kan inte berätta vilket det landet är.

I princip alla västländer.

Det förstår du väl att det inte spelar någon som helst roll för diskussionen vart just jag ska flytta. Kanada, Irland, Schweiz eller månen. Det är detsamma.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-05-01 16:24:24 följande:

Det där med fritös som du pratar om visade sig vara ett påhitt:

www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/moskebranden-startade-inte-i-koket

Nu har man gripit en person som misstänkt för moskébranden. Det ska bli intressant att följa..

www.aftonbladet.se/a/WpJkK

Justja, polisen sa det först men sen kom de fram till att det var moskébesökarna egna ungar som lekt med smällare i kapprummet.

Verkligen. Till och med AB gör en stor affär av att det är en shiamoske och att de tidigare mottagit hot. Som shiamosken i Malmö där en IS-sunnimuslim kastade in en molotov kanske?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-01 23:49:34 följande:

Sverige står sig bra jämfört med de flesta länder. Tråkigt att höra att du är arbetslös och saknar utbildning, men chin up. När man står på botten kan det bara gå uppåt!

Du sitter alltså på allvar och ÄNDRAR i inlägg du citerar, för att kunna komma med ett drygt svar?

Oj. Wow.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?