Kommer det bli krig i Sverige snart?
Källa: Polismyndigheten.
Har du bott i Malmö? Har du ens varit här?
Tror du får tänka efter lite.
Jag tror tyvärr det. Men det är inte IS eller orten jag är rädd för att de kommer börja kriga utan SD och mer extrema högerkrafter som NMR.
Kanske efter valet eller nästa val när de får många röster men givetvis hålls borta från makten så kommer de fatta att vi svenskar som inte är rasister vill inte ha ett rasistiskt sverige och då kommer de försöka kriga sig till makten som Hitler gjorde.
Stenkastning mot brandkår vet jag inte men stenkastning mot polis är inget nytt fenomen utan har förekommit många gånger under historien från 1700 talet fram till idag. Exempelvis under Berzelikravallerna i Stockholm city1951 då svenska ungdomar slogs med polisen.
För övrigt tror jag inte vi kommer få ett krig i Sverige inom de närmaste generationerna. Dock är det på sin plats att stärka försvaret till 90-talsnivåer igen.
Samma resonemang gjorde att vi stod med karolinerhattar på 30-talet.
Inte negativt för Sverige förstås, vi tjänade stort på att agera tysk lydstat under andra världskriget och sedan använda vår intakta industri för att slå mynt av Europas återuppbyggnad. Det som låg till grunden för vårt relativa välstånd under efterkrigstiden.
Moraliskt var det kanske inte en lika stor vinst, och det nedärvda dåliga samvetet över den saken är en sten i grunden till vårt kommande relativa armod.
Men jag håller med om i princip allt du skriver här. Klokt och nyanserat.
Sannolikheten eller risken ökar i alla fall.
Det borde vem som helst förstå, att det krävs mindre av motiv och beslutsamhet om motståndet är klent, jämfört med om motståndet är starkt.
Sannolikheten eller risken ökar i alla fall.
Det borde vem som helst förstå, att det krävs mindre av motiv och beslutsamhet om motståndet är klent, jämfört med om motståndet är starkt.
Det militära försvaret är inte bara till för att skydda mot en invasion. (Vilket man får säga att svenskt försvar har varit extremt bra på sedan tidigt 1800-tal.) Det är också till för att skydda mot hot och påtryckningar. Om försvaret 1939 hade varit starkt så hade Sverige kunnat vara mycket karskare mot Tyskland och även hjälpt Finland mer än man gjorde.
Som det är idag så kan Putin lyfta luren och säga till svensk statsminister att nu bygger vi gasledning utanför Gotland. Och Sverige kan inte göra ett skit. Eller Tysklands Kaiserinn kan lyfta luren och säga att nu ska ni gå med i Euron, ta emot 3 miljoner flyktingar och sluta sälja snus. Sverige kan inte stå emot det heller.
Den som vill ha självbestämmande måste satsa pengar och tid på sitt försvar. Avskaffa SIDA. Ge pengarna till försvaret. (Det finns andra behov också. Men skolans och polisens problem handlar inte om pengar.) Hundra miljarder i årlig försvarsbudget är en rimlig nivå. Allians med Finland.
Jag är dock mer intresserad av att diskutera inrikespolitiska frågor, vilket jag uppfattar är trådens primära syfte, än Sveriges yttre försvar (jfr mitt inlägg #480).