KillBill skrev 2018-01-19 21:31:54 följande:
Det tar alltid ett par år innan flyktingar kommer in på arbetsmarknaden, först måste de lära sig språket etc. och det är inte troligt att denna process skulle gå snabbare bara för att arbetsmarknaden är stark.
När det gäller polisutbildningen så har man inte sänkt inträdeskraven och det är fortfarande högre krav för att bli polis än för att bli hjärnkirurg.. Det man måste fråga sig är varför det t.ex. är viktigt att någon som ska bli polis måste kunna redovisa hur man kan veckla ihop en tvådimensionell papplåda för att passa en 3d-dimensionell form. Jag är övertygad om vissa krav för att bli polis skulle kunna plockas bort och att detta skulle leda till att det blir lättare att fylla utbildningsplatserna på polisskolan utan att det påverkar kvaliteten/lämpligheten på framtida poliser.
Såhär beskrev svd situationen för polisen den 25 november 2017, i samband med ett nytt förslag om slopade fystester vid antagningen:
"Förra sommaren sänktes kraven för utbildningens begåvningstest. Testet mäts på en niogradig skala, och kravet sänktes då från lägst en fyra till lägst en trea. Det gjorde att fler skulle kunna gå vidare i ansökningsprocessen.
Men trots förra årets sänkta krav har Polismyndigheten inte lyckats fylla platserna på utbildningen.
Trots nära 6 000 ansökande inför höstens terminsstart stod över 100 platser tomma. Totalt antogs bara 693 studenter. Det var andra terminen i rad som platserna inte kunde fyllas."
Är det f.ö. inte helt självklart att kraven på att bli polis är högre än en hjärnkirurg när det handlar om ett fysiskt arbete där det krävs helt andra förmågor än vid kirurgi på nedsövda patienter? Jag föredrar en redig polis alla gånger framför en hjärnkirurg när jag hamnar i en skottlossning (har varit med om det på avstånd).
Angående möjligheterna för flyktingar att ta sig in på arbetsmarknaden måste du ha skrivit fel. Jag är annars mållös om du hävdar att arbetsmarknadens styrka inte påverkar möjligheter för flyktingar att ta sig in på den. Om du är allvarlig är du nog ganska ensam att företräda den åsikten.
Ett intressant perspektiv är hur många flyktingar som ALDRIG kommer att ta sig in på arbetsmarknaden överhuvudtaget. Jag tror det rör sig om en stor andel idag, och den kommer garanterat att öka om konjunkturen viker.