Inlägg från: Anonym (Cat+Fish) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cat+Fish)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Om samhället bryter ihop (är inte helt otänkbart om europas populist- och fascistpartier får framgång) är det naturligtvis bättre att leva i en klan med många barn och släktingar.

Är tusen procent säker på att den kriminella familjen som det talas om i Göteborg för närvarande skulle klara sig utmärkt om samhällsstrukturen skulle upplösas.

• Anonym (Cat+Fish)
    Johan75 skrev 2017-04-29 08:51:04 följande:

Ja, och Grekland klarade sin ekonomiska kollaps betydligt bättre än vad Sverige skulle ha gjort eftersom de hade en så pass stor svart ekonomisk sektor som bara fortsatte fungera. Fast vad man måste fråga sig är ju om det kanske har ett samband att länderna med stora svarta sektorer drabbas oftare av kraftiga ekonomiska nedgångar, och att länder med klantänk oftare blir konflikthärdar. Det kanske inte är en total slump att Sverige klarade senaste finanskrisen riktigt bra och att de klanbaserade väpnade konflikterna i Kanada lyser med sin frånvaro.

Högst relevanta frågor.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-04-29 14:52:50 följande:

Men begriper du inte när länkarna du spammar ger mig rätt?

Spelar för övrigt ingen roll hur många aftonbladetrubriker du trycker upp i ansiktet på folk. Det är inte suicidala Aspergerindivider i darth vader-kläder som är ett hot mot samhället. Inte heller knivbeväpnade asylsökande slaktare på Ikea hotar samhällsbygget (så länge de inte blir för vanliga).

Övertygade terrorister som hatar allt vi är och står för i väst och medvetet siktar på slumpvisa barn och kvinnor däremot.

Du kan inte förneka att terrorbrott som specifikt har riktats mot barn lika gärna (eller rentav mer sannolikt) kommer att komma från högerextremt håll om vi ser till nordiska erfarenheter?

Därmed inte sagt att terrorhot från islamister inte är osannolikt, men jag är definitivt mer oroad över att gängkriminalitet på allvar ska börja drabba utomstående, eller att gängkriminalitet påverkar rättsväsendet och , tillsammans med politiskt våld, samhällsstyret.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Dorian Ertymexx skrev 2017-04-30 15:38:40 följande:

Svensksommar, jag förstår din oro. Antalet terrordåd har varit oroväckande på sistone, med högerextrema självmordsattacker på skolor (som i Trollhättan), lasermän som mördar medborgare (Ausonius och Mangs), liksom försök till terrordåd i Göteborg, där nazister försökte smälla av tre brandbomber, utan vidare framgång lyckligtvis.

Det är bedrövligt att Säpo, men också media, fortsätter att enögt fokusera på islamismen när de långt mer aktiva och farliga terroristerna, extremhögern, gör stora framsteg.

Att man är orolig för politiskt våld från högerextrema utesluter ju inte att man är orolig för våld från islamister, men det är definitivt så att statistiskt sett är det våld från högerextrema som är mest sannolikt. Dessa drar sig inte heller för att direkt fokusera på att mörda barn (Trollhättan och Breivik).

Själv är jag mest oroad över gängkriminalitet, även om risken att jag själv ska drabbas är liten, samt att EU-samarbetet ersätts av kaos om europas extrema partier och populister får makten. Jag tror också att en radikal omfördelningspolitik kan bli nödvändig i en relativt nära framtid, och det oroas jag också av.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-03 06:06:18 följande:

Det har genomgående varit MIN ÅSIKT ja, vilket framgått hela tiden, att i princip alla andra västländer har bättre förutsättningar än Sverige som det ser ut nu. VÄSTländer. Jag har aldrig sagt ett ord om Europa (men på tal om Europa ser det dystert ut för Frankrike och Tyskland också).

Jag vågar nu inte riktigt utgå från att du vet vad som avses med västländer, så: generellt talar man då om demokratiska marknadsliberala rättsstater. Ofta med kristen/europeisk kulturgeografisk referens men bredare inkluderas även t ex Japan, Singapore, Sydkorea etc.

Det känns helt otroligt att behöva förklara detta för en vuxen (?) människa, men en jämförelse mellan hur "bra" länder är innehåller ofrånkomligen ett stort mått av subjektivitet. Vad man tycker är bäst beror på vad man tycker är viktigast. Trygghet? Utbildning? Orörd natur? Enorma städer?

I ett halvkasst försök till objektivitet gör FN sina world happiness-mätningar, där de tittar på socialförsäkringar, ekonomi, hälsa, generositet och personlig frihet bland annat. Där placerade sig Sverige på en delad niondeplats senast (perioden 2014-2016), sämst i Norden och sämre än vid senaste mätningen, men bättre än många andra västländer. De senaste årens politik har inte hunnit få genomslag i dessa mätningar.

Själv är jag mer intresserad av prognoser än retrospektiva skattningar. Jag vill leva i ett samhälle utan grav polarisering, där barnen når kunskapsmålen i skolan och där våld inte är vardagsmat. Med en fungerande sjukvård och ett fungerande polisväsende. Utan att få andras religiositet nedtryckt i halsen.

Sverige kommer inte vara det landet om ett par år. Därför sticker jag nu.

Om jag läste den senaste rapporten rätt hamnade Japan långt ner på det indexet, betydligt längre ner än Sverige. Dessutom är det min (erkänt ringa) erfarenhet att det verkar vara svårt att helt bli accepterad som utlänning i det Japanska samhället.

Men det var egentligen inte det jag vill kommentera, eftersom vad som gör en människa lycklig är individuellt och behöver inte bero på samhällsskicket eller dess stadium av "förfall".

Jag är också mest intresserad av prognoser och jag ser tecken på uppluckring av samhällsinstitutioner och en stor undfallenhet (av naturliga skäl) hos svenska myndigheter (underbemanning, överbelastning och underbetalning).

Det jag ser som ett worst case scenario är en radikal omfördelning av samhällets resurser, och särskilt om vi och andra länder börjar sluta oss mot omvärlden. Tror du inte det i så fall kan bli svårt för dig att flytta till något annat land (jag förutsätter att du inte har dubbla medborgarskap, vilket ändrar saken)? Dvs om populisterna i Europa får framgång kommer det bli mycket svårare för de svenskar som vill flytta ifrån "kollapsen" att göra det?
  • Anonym (Cat+Fish)
    oOOo oOOo skrev 2017-05-09 10:55:39 följande:

Haha, vad tyder detta på

"Svensk sjukvård håller på att kollapsa" - Eva Franchell , aftonbladet

Håller vänsterhatmedia på att kollapsa

Sjukvårdsministern har i alla fall kollapsat (nästan oberoende av vad man lägger i det begreppet). Franchell har helt rätt i att det behövs en stark minister för att få ordning på sjukvården (det är ju egentligen landstingens problem, men samordning behövs definitivt).
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (DontBeAFool) skrev 2018-01-19 20:14:21 följande:

Som sagt Gud nå oss alla ifall en ekomiska kris inträffar.

Allt finns där, det behövs bara en kris där vare sig höger, vänster, muslim icke muslim osv känner att de behöver skydda och föda sina egna som står närmast och då tar man enligt natur till drastiska tillvägagångssätt för att överleva.

Rent krasst så är det som du säger. Det har aldrig funnits så goda förutsättningar för integration som nu. Om vi inte lyckas med det under dessa förutsättningar, kommer det aldrig att gå.

Om det blir ekonomisk kris kommer tex polisen bli en av de första myndigheterna att bryta ihop, om inte dagens utveckling vänds. Hur tror ni det går då? Jag skyller inte dagens situation på invandrare (naturligtvis vill de allra flesta leva i fred och frihet), men att förneka lägets allvarlighet är idiotiskt. Systemet kan vara i fara om vi inte hittar en mer effektiv modell att hantera samhällsutvecklingen.
  • Anonym (Cat+Fish)
    KillBill skrev 2018-01-19 20:43:09 följande:

Att vi har tagit emot så många flyktingar gör integrationen komplicerad. Varför menar du att integrationen skulle vara enkel nu?

När det gäller polisen så utbildas det nu väldigt många fler poliser än för några år sedan vilket gör att polismyndigheten kan växa, det behövs.

Ekonomin och framförallt arbetsmarknaden är stark. Det ger goda förutsättningar. Fundera över vad som händer när arbetslösheten stiger i samtliga befolkningsgrupper samtidigt som skatteunderlaget för kommunerna minskar och bostadsbyggandet stannar av.

Poliser utbildas säkert, men trots avkall på lämpligheten lyckas man inte fylla utbildningsplatser. Att locka med högre löner vid nyrekrytering leder till att erfarna poliser slutar för de känner att de särbehandlas.

Jag tror att kombinationen (i) mindre lämpliga nyutbildade poliser (ii) minskande antal erfarna poliser (iii) lägre skatteintäkter att betala högre löner med samt (iv) en aldrig förut skådad aggression inte bara mot myndigheten utan även mot enskilda poliser är farligt för samhället. Du kanske gör en annan analys?
  • Anonym (Cat+Fish)
    KillBill skrev 2018-01-19 21:31:54 följande:

Det tar alltid ett par år innan flyktingar kommer in på arbetsmarknaden, först måste de lära sig språket etc. och det är inte troligt att denna process skulle gå snabbare bara för att arbetsmarknaden är stark.

När det gäller polisutbildningen så har man inte sänkt inträdeskraven och det är fortfarande högre krav för att bli polis än för att bli hjärnkirurg.. Det man måste fråga sig är varför det t.ex. är viktigt att någon som ska bli polis måste kunna redovisa hur man kan veckla ihop en tvådimensionell papplåda för att passa en 3d-dimensionell form. Jag är övertygad om vissa krav för att bli polis skulle kunna plockas bort och att detta skulle leda till att det blir lättare att fylla utbildningsplatserna på polisskolan utan att det påverkar kvaliteten/lämpligheten på framtida poliser.

Såhär beskrev svd situationen för polisen den 25 november 2017, i samband med ett nytt förslag om slopade fystester vid antagningen:

"Förra sommaren sänktes kraven för utbildningens begåvningstest. Testet mäts på en niogradig skala, och kravet sänktes då från lägst en fyra till lägst en trea. Det gjorde att fler skulle kunna gå vidare i ansökningsprocessen.

Men trots förra årets sänkta krav har Polismyndigheten inte lyckats fylla platserna på utbildningen.

Trots nära 6 000 ansökande inför höstens terminsstart stod över 100 platser tomma. Totalt antogs bara 693 studenter. Det var andra terminen i rad som platserna inte kunde fyllas."

Är det f.ö. inte helt självklart att kraven på att bli polis är högre än en hjärnkirurg när det handlar om ett fysiskt arbete där det krävs helt andra förmågor än vid kirurgi på nedsövda patienter? Jag föredrar en redig polis alla gånger framför en hjärnkirurg när jag hamnar i en skottlossning (har varit med om det på avstånd).

Angående möjligheterna för flyktingar att ta sig in på arbetsmarknaden måste du ha skrivit fel. Jag är annars mållös om du hävdar att arbetsmarknadens styrka inte påverkar möjligheter för flyktingar att ta sig in på den. Om du är allvarlig är du nog ganska ensam att företräda den åsikten.

Ett intressant perspektiv är hur många flyktingar som ALDRIG kommer att ta sig in på arbetsmarknaden överhuvudtaget. Jag tror det rör sig om en stor andel idag, och den kommer garanterat att öka om konjunkturen viker.
  • Anonym (Cat+Fish)
    KillBill skrev 2018-01-20 05:35:34 följande:

Idag kan 800 poliselever påbörja utbildning på hösten och 800 poliselever påbörja polisutbildning på våren så det låter rimligt att idag så utbildas nästan 1 400 till poliser varje år. Med polisutbildningen som snart startar i Malmö kommer man kunna utbilda ännu fler poliser.

Jag håller fast vid det jag skrev tidigare, men det du skriver här låter rimligt. Dessutom håller jag helt med om att det är välkommet med en satsning på polisutbildning i Malmö. Det är bra.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?