• thegrrr8

Skola som skickar räkning till elever

Hejsan, min son går på en kommunal skola där elever får låna datorer (macbook air), men nu har skolan gått igenom alla elevers datorer och har börjat skicka räkningar till oss föräldrar.  Det många har fått räkning på är datorladdarna, någon har fått räkning på 800kr, någon annan på 400kr. Det jag undrar är får skolan verkligen kräva pengar från oss? det blir ju såklart föräldrarna som får stå för kostnaderna, men alla föräldrar har inte råd att betala. Många ungdomar som fyllt 18 år, blir ju tvungna själva att betala, inte har väl de 800kr i bakfickan?? Om man inte betalar, det kan väll inte gå så långt till kronofogden, eller? De har ju haft lånedatorerna i kanske tre år, klart att laddarna går sönder, de håller inte hela tiden. Tror var 1/4 elev har problem med laddarna. Själv tycker jag inte att skolan borde få kräva pengar på detta sätt. Finns det något mina 16-17 åriga barn kan säga till om (juridiskt) till skolan?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Skola som skickar räkning till elever
  • Bibbidi

Det är vad jag vet oerhört vanligt att man får betala ifall man har sönder tex en dator som man fått låna. Många skolor har ju så att föräldrarna får skriva på ett papper där de godkänner detta innan eleven får datorn. Antar att ni har gjort någonting liknande?

• Bibbidi

Det blir allt vanligare att läsplattorna i skolan blir personliga, och att eleverna får ta hand om dem dygnet runt. Detta även för lågstadielever. Men det är viktigt att veta att du som förälder ingår då ett avtal, som gör dig skyldig att ersätta en läsplatta som går sönder. Detta trots att skolan ska vara avgiftsfri.

? Ja, skolan är avgiftsfri, trots det. Det är eget ansvar när det gäller varsamheten, säger Ulf Anderberg, rektor på Brunnsåkersskolan i Halmstad.

Men det är ju obligatoriskt att ha en läsplatta?

? Vi förser våra elever med läsplattor, ja. Det stämmer.

Och om den går sönder, får de betala själva? Är det en kostnad man kommer att bli tvingad att betala? Om eleven är ovarsam, för det är ungdomar vi pratar om.

? Det är alltid en individuell bedömning om man ska bli ersättningsskyldig eller inte, säger Ulf Anderberg, rektor på Brunnsåkersskolan i Halmstad.

Flera anmälningar har kommit in till skolverket, bland annat från Stora Höga och Borås. Men där slås det fast att det inte bryter mot skollagen. Detta eftersom en förälder som har svårt att betala en trasig läsplatta har rätt att lämna den till skolan över natten

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/foraldrar-kan-fa-betala-trasiga-lasplattor

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5948646

www.lt.se/stockholm/sodertalje/forlorade-skoldatorn-nu-tvingas-han-att-betala-den

Hittade en hel del länkar om detta på google, så det verkar vara lagligt.

• Vixen90

Skrev ni inte på ett kontrakt vid start? Det måste ju stå där vad som gäller vid skada på en dator/del.

Men oavsett så tycker jag att elever ska stå för sådana skador de orsakat. 800kr hyra för en laptop i 3 år är jäkla billigt. Glöm inte det.

• Vixen90

Man behöver lära sig att vårda sina grejer. Det är inget man kan behandla hur som helst bara för att det bekostats av skolan. SÄRSKILT inte när det bara lånats ut!

På min tid slog man t.o.m in de gamla och utslitna läroböckerna (som inte kostar i närheten av en dator!) i fint papper för att hålla dem i gott skick till nästa elev... Så ja, det är inte mer än rätt att de betalar om de åsamkat grejerna skada.

• 8295

Beror på vad det är, är något tekniskt fel på datorn så den behöver nya delar etc står skolan för det. Sålänge inte eleven i fråga orsakat skadan. En laddare som helt plötsligt slutar fungera står skolan för, en laddare som gått sönder för att man är oförsiktig får man som student själv stå för.

Gymnasiet är inte ens obligatoriskt enligt lag, och att då få låna en dator i 3-4 år helt gratis utan att ens då betala för vad man har förstört? Konstigt. Visa mig den elev som inte använder datorerna i privat syfte också..

• sextiotalist
    8295 skrev 2017-04-27 15:41:52 följande:

Beror på vad det är, är något tekniskt fel på datorn så den behöver nya delar etc står skolan för det. Sålänge inte eleven i fråga orsakat skadan. En laddare som helt plötsligt slutar fungera står skolan för, en laddare som gått sönder för att man är oförsiktig får man som student själv stå för.

Gymnasiet är inte ens obligatoriskt enligt lag, och att då få låna en dator i 3-4 år helt gratis utan att ens då betala för vad man har förstört? Konstigt. Visa mig den elev som inte använder datorerna i privat syfte också..

Sonen gjorde det inte. Hans egen dator var betydligt bättre och snabbare, så det var bara för skolarbeten han använde skoldatorn. Nu köpte vi loss den när han slutade, men min telefon är för sjutton snabbare än sonens fd skoldator.
  • 8295
    sextiotalist skrev 2017-04-27 16:01:30 följande:

Sonen gjorde det inte. Hans egen dator var betydligt bättre och snabbare, så det var bara för skolarbeten han använde skoldatorn. Nu köpte vi loss den när han slutade, men min telefon är för sjutton snabbare än sonens fd skoldator.

Då har jag ändå lyckats hitta den enda alltså hihi.

Själv såg jag en del film mellan lektioner, fb och spel på min skoldator trots att jag hade min privata hemma.

Ja skoldatorerna är ingen hit direkt.. minns att min var inne på lagning drygt 3ggr/år för defekta delar osv. Aldrig blev den snabbare.
  • äldreochklokare

TS: ni skrev på ett kontrakt när han fick datorn. Om det då fattas tex en sladd så får man ersätta den, ja. Normalt slitage får man ingen räkning för. 

• sextiotalist
    8295 skrev 2017-04-27 19:14:55 följande:

Då har jag ändå lyckats hitta den enda alltså hihi.

Själv såg jag en del film mellan lektioner, fb och spel på min skoldator trots att jag hade min privata hemma.

Ja skoldatorerna är ingen hit direkt.. minns att min var inne på lagning drygt 3ggr/år för defekta delar osv. Aldrig blev den snabbare.

Det gällde nog de flesta i hans klass, gick i en nördklass. Om de gjorde något privat så var det studierelaterat typ programmera eller så.
Svar på tråden Skola som skickar räkning till elever