• säkerhetförst

Essex kräm för "torr hud", 99 kr ner i papperskorgen?

Jag har som kille nyligen börjat se över mina "ålderstecken". Ett av dessa är min torra hud i pannan som i sin tur kan leda till att rynkor utvecklas snabbare. Hur som helst, så är torr hud ingenting som är bra. 

Gick in till apoteket och bad om att få köpa min första hudkräm. Efterfrågade något som var bra för att återfukta min panna. Butiksbiträdet rekommenderade då Essex kräm

När jag kommer hem kikar jag på ingredienserna och ser att som fjärde och femte ingrediens fanns Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol. Nu känner jag inte till någonting om hudvårdsprodukter, men jag vet ändå att alkohol snarare torkar ut huden. 

Dessutom läser jag något som heter Petrolatum. En webbsökning visar att detta är en slaggprodukt inom oljeindustrin som inte har visat några positiva effekter för huden. 

Så vad gäller? Är den här krämen lika mycket bluff och båg som alla andra krämer? Eller gör den här ett så bra jobb man kan förvänta sig av alla krämer?

• Svar på tråden Essex kräm för "torr hud", 99 kr ner i papperskorgen?
  • Mascaraklumpar
    Alkoholer löser visserligen upp det naturliga fett som finns ovanpå huden, men tillför man samtidigt mer fett via krämen så behöver den totala effekten inte nödvändigtvis vara uttorkande, och petrolatum är vanligt paraffinvax och inget att vara rädd för. Sen om du vill ha en kräm som är återfuktande (=vattenbindande) så har du köpt den exakta motsatsen (=en vattenavvisande kräm), men det innebär inte nödvändigtvis att den inte kommer ge önskad effekt. Använd den några dagar och se hur den känns innan du går och köper en ny. Substanser i krämer som är bevisat vattenbindande är propylenglykol (finns i propyless), gycerol (miniderm) och karbamid (kommer inte ihåg vad krämen heter). Alla finns på apoteket. 

Sen kommer inte rynkutvecklingen gå långsammare för att du använder hudkrämer. Krämerna påverkar endast det allra översta hudlagret som består av döda hudceller, och där uppstår inga rynkor. Däremot syns de rynkor man redan har mer om huden är torr.
  • Beya

Ja du har kastat dina pengar i papperskorgen, Unna dig att gå till en hudterapeut för en ansiktsbehandling. Där kan du få råd vilka hudvårdsprodukter som passar dig. Lycka till!

• gammeltanten2

Har använt Essex kräm i ansiktet i snart 20 år och det finns inget annat för mig. Den enda kräm som inte får ögonen att rinna, som ger fukt tillsammans med lite fett, går in bra och har en neutral lukt.
    Plocka upp den ur papperskorgen igen!

Svar på tråden Essex kräm för "torr hud", 99 kr ner i papperskorgen?