Min dotter dejtar äldre man.
Jag har en dotter på 23 år som nu har träffat en man som är 50 år gammal.
Hon kom till mig och jag vet inte hur jag ska reagera på detta.
Det är även en kompis till hennes far (Vi är skilda sedan 5 år tillbaka)
Du kan reagera precis hur du vill och känner, men till henne säger du bara "Vad roligt att du har träffar någon du gillar!" Hon är inte ett barn som behöver skyddas från pedofiler.
Jag är man, inte ens 50 men ja, såhär och hade kunnat tänka mig dejta en yngre tjej eventuellt din dotter.
Men det är jag det. Nu till själva urvalet. Jag skulle acceptera att någon man dejtar mina döttrar också (har ett gäng döttrar). MEN det ska fan vara kvalitativ man. En man med stil, pengar, kunskaper och som verkligen tar hand om min dotter. Hade det varit någon slags lodisman hade jag plockat bort honom med alla medel. "Det får du inte" "det går inte" "din dotter har ett eget liv" - blablabla feminitiska narrativet igen <- i dont care.
Jag har filosoferat mycket kring mina döttrars framtida män. Ålder är något som jag i stort skiter blankt i. Däremot ska han vara snäll & schysst mot dem och vara gentleman av stil.
Jag är man, inte ens 50 men ja, såhär och hade kunnat tänka mig dejta en yngre tjej eventuellt din dotter.
Men det är jag det. Nu till själva urvalet. Jag skulle acceptera att någon man dejtar mina döttrar också (har ett gäng döttrar). MEN det ska fan vara kvalitativ man. En man med stil, pengar, kunskaper och som verkligen tar hand om min dotter. Hade det varit någon slags lodisman hade jag plockat bort honom med alla medel. "Det får du inte" "det går inte" "din dotter har ett eget liv" - blablabla feminitiska narrativet igen <- i dont care.
Jag har filosoferat mycket kring mina döttrars framtida män. Ålder är något som jag i stort skiter blankt i. Däremot ska han vara snäll & schysst mot dem och vara gentleman av stil.
En nära vän till mig är gift med en 30 år äldre man.
De träffades när hon var runt 25, han då alltså runt 55.
De har två barn och älskar fortfarande varandra :)
Det finns säkert en massa människor som har åsikter om det men det enda som spelar ngn roll är hur DE känner. Vad DE vill med sina liv och vem DE vill ha en relation med.
Hur du skall reagera?
Du får tycka vad du vill MEN är du negativt inställd är det ngt du bör j0lla för dig själv. Din dotter är vuxen (i den åldern hade jag en relation med en 20 år äldre man - det höll i 4 år) och har både förmågan och rätten att själv välja partner. Vill du ha kvar hennes förtroende stöttar du henne i hennes relation. Kommer du med oombedda pekpinnar kan det skapa en klyfta mellan er. Om hon däremot ber om ditt råd kan du ta upp eventuell oro men lägga fram det "snyggt".
Att det är en vän till hennes pappa är väl ngt du inte behöver blanda in alls eller lägga ngn värdering i. Man träffar ofta sin partner genom familj och vänner. Att partnern råkar vara ngt äldre ändrar ju inte det :)
Du kan reagera precis hur du vill och känner, men till henne säger du bara "Vad roligt att du har träffar någon du gillar!" Hon är inte ett barn som behöver skyddas från pedofiler.
Ja, men de flesta föräldrar tycker nog att deras 40-åriga barn är i en helt annan situation än de var som 23-åring. Det säger sig ju självt.
Nu var ju inte heller frågan hur barnet i sammanhanget klarade av förhållandet, utan hur mamman reagerade.
För många föräldrar är en 23-åring i mångt och mycket fortfarande ett barn, eller i alla fall mycket ung och oerfaren.
Som förälder tror jag att det allra viktigaste är att finnas där för sina barn och ge dem stöd och uppmuntran både när det är kul och när det är tungt.
Jag tycker att det finns en del frågor som det inte är lämpligt att en förälder har synpunkter på. En sån är vem mitt barn blir förälskad i och ihop med.
För mig är det viktiga personligheten, inte åldern. Två personer som är 23 år och 50 år är båda vuxna och kan relatera till varandra som vuxna. Åldern spelar sannolikt ingen roll alls för dem och deras relation. Det är inget konstigt eller fel med en sådan relation.
Ytterligare en lodis skrynklig utan framtidsutsikter, som kommer med personangrepp. Du bestämmer överhuvudtaget inte kring hur vi ska leva våra liv. Varken du eller den andra lodisen.