Atise skrev 2017-04-24 15:25:25 följande:
Jag förstår att det är fel att handla i affekt, höja rösten och bli arg. Ändrar jag inte mitt beteende gentemot henne kommer det inte att bli bättre, hon är som sagt bara fyra år.
Som det har blivit nu, börjar hon skrika nästan direkt när jag ger henne en tillsäggelse. Hon vet att jag triggas av att hon skriker och då hon inte tycker om att bli tillsagd är det nära till hands. De senaste året har det bara hänt vid något enstaka tillfälle att jag har hållt för hennes mun. Jag försvarar inte det... Jag är medveten om hur fel det är. När det händer är det ett tecken på att jag tyvärr har tappat kontrollen över situationen, något jag inte är särskilt stolt över.
Det blir väldigt mycket onödiga konflikter, kring de mest banala sakerna och att vända på det kommer inte att bli det lättaste. Det är ett problem att minsta tillsäggelse utlöser väldigt mycket trots. Att min fru ger en tillsäggelse (dvs att säga till henne att hon inte får göra på ett visst sätt) händer mycket sällan. Bara i situationer där hon tycker att det dottern gör är värre än vanligt, typ luggas eller säger elaka saker.
Jag önskar att jag hade kunnat ta det hela mer lättsamt än vad jag gör (något jag måste jobba med), men jag har inte i mig att hela tiden leka, dalta och lirka. I vissa situationer är det bra, men inte alltid. Mellan min fru och mig är det som att mitt sätt (att säga till) är det dåliga. Och att hennes sätt att bemöta dottern, att leka, lirka och busa är det bästa sättet att uppfostra... villket jag ofta får höra mer eller mindre uttalat och ibland även inför min dotter! Vid enstaka tillfällen har bägge två skrikit på mig när dottern gjort något jag har reagerat på. Jag skulle alldirg säga något negativt om min frus sätt att hantera något inför barnet!
Att det har blivit så här mellan mig och min fru när det kommer till uppfostran beror nog delvis på att den negativa spiralen pågått mer än ett år och att min fru tröttnat på att det hela tiden blir konflikter mellan mig och vår dotter. Jag har inte lyckats propagera för att mitt sätt att uppfostra är bra... Jag önskar att det hade funnits ett mellanting, i vissa situationer är det ena sättet bättre än det andra. Min fru är väldigt bra gentemot vår dotter, jag har inget negativt att säga i sak om hennes uppfostran. Det är bara det att dottern föväntar sig att man alltid ska göra så. Så fort det blir en annan reaktion på hennes beteende än lek och bus blir det allt som oftast skrik och trots. Min fru gör heller ingenting för att vända på detta, rådet jag får är att jag ska göra som henne! Men jag kan inte göra det i samma utsträckning (även om jag säkert ibland skulle behöva göra så). Jag tycker inte att lek och bus alltid är rätt, i vissa sammanhang blir det för glättigt. Blomman 2 skrev väldigt bra angående just detta.
Utmaningen för mig är att tagga ned, hantera sammandrabbningrna på ett mer avslappnat sätt (lättare sagt än gjort), kanske försöka fokusera mer på vad dottern faktikt har gjort (i balans till det inträffade) istället för att fokusera på att hon har varit olydig. Kanske lite bus... och i övrigt uppfostra flickan som jag tycker är bäst. Några råd?
Med konsekvens menar jag natyrligtivs inte bestraffning, snarare en timeout till eftertanke och samtal om vad i det hon har gjort som var fel och varför ("skamvrå" en liten stund och samtal om det inträffade), vilket inte heller bör missbrukas.
I övrigt har jag en bra relation, jag har temprament men är snabb på att förlåta. Kramar och sitta i knä... Min dotter säger ofta att hon älskar mig. Vår relation går att reparera, än så länge har inte det negativa spillt över på hur det är mellan oss i övrigt. Jag ska arbeta mer på positiv förstärkning.
Jag älskar min dotter, det är därför det gör så ont när det blir så fel... nu bliur det mycket fokus på dotterns dåliga sidor. Men i övrigt är hon lika lad, god, snäll och kärleksfull som vilken fyraåring som helst.
Tack för alla inlägg och att ni inte dömmer ut mig utan kommer med råd! Kan inte prata med någon angående detta.
Det låter som det första du måste börja med att återskapa tilliten hos din dotter, dvs överlämna alla måsten till din fru och investera i kvalitetstid med din dotter. Det behöver inte vara barnsaker. Men ta en promenad i skogen, syssla med något hemma (har ni trädgård så är det också bra). Hitta på saker där det inte gör något om något blir fel.
Blir hon arg och trotsig (tänk på att det ofta sig själva de egentligen trotsar mot) så vänta ut henne, bli inte arg, utan sitt bara och ta det lugnt och låt henne agera ut.
Timeout är förkastligt, hon är alldelse för lite för att ha eftertanke.
Hon är bara fyra år, de har inte mycket konsekvenstänkande då, fortfarande dålig impulskontroll och ibland är de jättekloka och ibland är det bara impuls som gäller.