Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots

Flickan är bara fyra år, långt ifrån de vuxna som du har mött i arbetslivet. Ja, man måste vara smart, anpassningsbar och hitta lösningar för att minimera konflikterna i vardagen.
    Det är inte alls fel att busa och leka fram det barnen ska göra, ofta är det rätt smart eftersom man får saker gjorda och det utan konflikter på vägen.
    Skulle du säga till din fru att sluta ha musik på när hon städar t.ex för att det blir roligare att städa när hon har musik på?

Du märker att ditt sätt inte fungerar, varför fortsätter du med samma sätt. Till skillnad från din dotter är du en vuxen person och bör kunna ha ett konsekvenstänkande.
    Men du verkar lika trotsig som din dotter faktiskt. Du ska ha rätt och göra på ditt sätt, precis som din dotter.

Jag lovar, du kommer mycket längre med att få din dotter göra det du vill på ett smidigt sätt.

Och sluta med att hålla för munnen på din dotter, det får man inte och är kan upplevas väldigt traumatiskt.

• sextiotalist

Och vad menar du med konsekvenser?
    Det låter mer att du är ute efter straff.

• sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2017-04-24 10:47:48 följande:

Ofta trotsar ju ungar med den som hon känner sig trygg med. Dvs dig. Men hon testar gränserna och då måste hon ju få konsekvenser! Den som förstör barnet är din fru! Att aldrig få konsekvenser för sitt handlande är ju inte klokt! Nu kan jag inte sia om framtiden, men flickan visar ju med all tydlighet att hon VILL ha konsekvenser. Hon behöver kunna lita på er. Det jag ser framför mig är att hon kommer driva saken till sin spets och kommer gå hur långt som helst för att veta var ni står.

Hur ska din fru göra när hon kommer på ungen att röka? Dricka? Vad gör hon när flickan är 12 år och kommer hem kl 02.00 på natten istället för kl 09.00?Ska hon leka fram något då? Eller klappa henne på huvudet och säga att "så får man inte göra"? Det är NU tjejen ska lita på att ni för henne tillbaka till ett korrekt beteende och visar att ni inte tolererar vad som helst. När hon är i tonåren är det alldeles för sent.

Förstår mycket väl att du är less. Ni har ju diametralt olika sätt att fostra barn.

Jag har inte riktigt varit med om det du beskriver med mina barn. Jag var ensam med dom och mitt ord gällde. Ingen annan som sänkte min auktoritet. Så det var ganska enkelt för mig.

Håller inte alls med. Jag kan inte se hur denna flicka kan vara trygg med en person som alltid blir arg och frustrerad och dessutom håller för munnen på flickan. Hur ska flickan kunna lita på sin pappa som inte kan hantera sin frustation?

Ja, jag anser att man kan busa och leka med en fyraåring, du vet väl att under tiden barnet växer så ändrar man även sitt sätt att hantera sitt barn.
    Jag hanterade inte konflikter med min då treåring som jag gjorde när han blev 6, 9, 12 15 etc.

Vår son har varit en väldigt viljestark och envis kille och hade vi hanterat honom som ts gör, då hade vi nog haft en vardag fylld med konflikter.
    Nu gjorde mer som mamman och nej, han spårade inte ur som tonåring, nej, vi busade inte fram lösningar när han var tonåring.
    Vi hanterade vår son utifrån den nivån han var på. Däremot så tog vi tag i de konflikter som behövdes. Men eftersom vi i vardagen minimerade onödiga konflikter så fungerade det utmärkt när det verkligen gällde.

• sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2017-04-24 11:05:22 följande:
    Att blir arg är meningslöst. Där håller jag heeeelt med. Inte heller frustrerad. Och kanske det är DÄR det ligger. Mitt inlägg var nog inte helt genomtänkt. Ber om ursäkt för det. Jag har ex.vis aldrig behövt höja rösten till mina barn. Men att LEKA bort trots gjorde jag nog inte. Jag tog mig istället tid till dom. Och sa hellre ja än nej. De behövde inte trotsa. Man kan prata med fyraåringar. Man kan ge sig tid till dom.

Man säger inte till en fyra-åring att tvätta händerna efter toabesök, man hjälper fyraåringen att tvätta händerna. (Hoppsan, du klarade inte att tvätta händerna själv, då hjälps vi åt) Det där med att hålla för munnen på ungen, det missade jag. DET GÖR MAN INTE! Men konsekvenser för att ständigt vara olydig kan man ge. Men små konsekvenser - utefter ålder (som du säger).
    Jag blev rätt förvånad när jag läste ditt svar.
    Självklart hanterar man situationerna efter ålder. Och sedan vet man inte ts kanske upplever att det är lek och bus, men mamman har hittat en strategi som gör att hon får dottern att göra som hon vill utan att det blir en massa konflikter. Och visst kan man göra de tråkiga sakerna i vardagen som en rolig sak eller hur?

Sedan är det nog få fyraåringar som är direkt olydiga, de kan absolut göra dumma saker, men ofta inte med baktanken att göra något dumt, det bara blev dumt. Men ibland så.. Sonen har gjort vissa saker som liten som han visste att han inte fick göra, men det bästa sättet var då att stoppa det och visa att man inte gillade det, det var fullt tillräckligt (det upprepades inte)
  • sextiotalist
    blomman 2 skrev 2017-04-24 12:09:30 följande:

Förstår att det måste kännas väldigt frustrerande det som sker mellan er därhemma. Det jag reagerar mest över är att du och din fru har så olika syn på barnuppfostran och att ni inför barnet visar osäkerhet,frustration och som jag förstår det,du ger dig inför barnet när din fru visar "den rätta vägen". Tänker på hur det måste snurra i er dotters huvud och hur hon ser på dig som viker dig för mammas metoder. Jag tycker inte att den ene metoden är bättre än den andre,men ni måste vara enade i era metoder innan konflikterna uppstår,inte bolla mellan olika metoder inför barnet! Det som händer här är att DU hamnar i underläge. Barn behöver ha starka förebilder,se att föräldrarna är enade i det som gäller hemma,annars blir de otrygga och börjar spela ut föräldrarna mot varandra. Barn behöver tydliga regler,inte för många när de är små,men regler skapar rutiner och trygghet. Att leka bort konflikter kan man göra ibland för husfridens skull,när man tex har en viktig tid att passa eller är på en plats där en konflikt inte är så passande att ta. Men att A L L T I D skoja bort saker och ting för att få barn att göra som man ber om känns inte rätt. En fyra åring förstår väldigt väl vad som väntas av dem om de får lära sig det. Barn är väldigt kompetenta! Det kan bli väldigt svårt för barnet utanför hemmet i andra sociala sammanhang ifall barnet har vant sig vid er frus metoder. Ibland måste man bara rätta sig i ledet hur tråkigt det än är. Det här liknar i mina öron när man spelar spel med barn och alltid låter barnet vinna för att hen inte skall bli lessen. Vad har man lärt barnet då? Jag tror att du och din fru behöver sätta er ner själva och diskutera fram gemensamma regler och stötta varandra istället för att en behöver ge vika inför barnet. Inte konstigt att din dotter testar dig.

Fast jag håller inte med. Vi har valt att ha så lite konflikter som möjligt. Jag skulle nog säga att sonen var den som lättast anammade det som gällde på dagis och i skolan. Kanske just för att vi hade så få regler och de få som uppkom kom av en orsak.
    Att få tråkiga saker att bli roliga ser jag inga problem med. Jag är nog inte den enda som försöker få tråkiga saker att bli mindre tråkiga genom att göra något trevligt kring dom.

Sedan är jag rätt säker på att barn hanterar att vuxna tycker olika om saker, det är också en del av verkligheten. Man är inte alltid enig.
    Som jag skrev till Birgitta, man hanterar barnen olika beroende vilken ålder barnet är i, när sonen var i värsta treårstrotsen, så hanterade jag det helt annorlunda än när han kom i 6-årstrotsen.

Vår son har alltid haft en stark vilja, stark integritet och lite för verbal för föräldrarnas bästa ;). Så jag lovar, man fick hitta strategier hela tiden om inte dagarna skulle vara fyllda av konflikter. För visst tog i konflikter, men vi valde våra strider och framför allt de som vi visste att vi kunde "vinna".

När det gällde handtvätt, så var det enkelt, vi förklarade (inte bara en gång, det räcker inte för ett litet barn) att andra inte ville han kisset (eller bajset) på sig och vi inte heller trodde att han ville ha det. Efter ett tag satt det och när han själv gick i skolan så reagerade han på att andra inte tvättade händerna efter toabesök.
  • sextiotalist
    Atise skrev 2017-04-24 15:25:25 följande:
    Jag förstår att det är fel att handla i affekt, höja rösten och bli arg. Ändrar jag inte mitt beteende gentemot henne kommer det inte att bli bättre, hon är som sagt bara fyra år.

Som det har blivit nu, börjar hon skrika nästan direkt när jag ger henne en tillsäggelse. Hon vet att jag triggas av att hon skriker och då hon inte tycker om att bli tillsagd är det nära till hands. De senaste året har det bara hänt vid något enstaka tillfälle att jag har hållt för hennes mun. Jag försvarar inte det... Jag är medveten om hur fel det är. När det händer är det ett tecken på att jag tyvärr har tappat kontrollen över situationen, något jag inte är särskilt stolt över.

Det blir väldigt mycket onödiga konflikter, kring de mest banala sakerna och att vända på det kommer inte att bli det lättaste. Det är ett problem att minsta tillsäggelse utlöser väldigt mycket trots. Att min fru ger en tillsäggelse (dvs att säga till henne att hon inte får göra på ett visst sätt) händer mycket sällan. Bara i situationer där hon tycker att det dottern gör är värre än vanligt, typ luggas eller säger elaka saker.

Jag önskar att jag hade kunnat ta det hela mer lättsamt än vad jag gör (något jag måste jobba med), men jag har inte i mig att hela tiden leka, dalta och lirka. I vissa situationer är det bra, men inte alltid. Mellan min fru och mig är det som att mitt sätt (att säga till) är det dåliga. Och att  hennes sätt att bemöta dottern, att leka, lirka och busa är det bästa sättet att uppfostra... villket jag ofta får höra mer eller mindre uttalat och ibland även inför min dotter! Vid enstaka tillfällen har bägge två skrikit på mig när dottern gjort något jag har reagerat på. Jag skulle alldirg säga något negativt om min frus sätt att hantera något inför barnet! 

Att det har blivit så här mellan mig och min fru när det kommer till uppfostran beror nog delvis på att den negativa spiralen pågått mer än ett år och att min fru tröttnat på att det hela tiden blir konflikter mellan mig och vår dotter. Jag har inte lyckats propagera för att mitt sätt att uppfostra är bra... Jag önskar att det hade funnits ett mellanting, i vissa situationer är det ena sättet bättre än det andra. Min fru är väldigt bra gentemot vår dotter, jag har inget negativt att säga i sak om hennes uppfostran. Det är bara det att dottern föväntar sig att man alltid ska göra så. Så fort det blir en annan reaktion på hennes beteende än lek och bus blir det allt som oftast skrik och trots. Min fru gör heller ingenting för att vända på detta, rådet jag får är att jag ska göra som henne! Men jag kan inte göra det i samma utsträckning (även om jag säkert ibland skulle behöva göra så). Jag tycker inte att lek och bus alltid är rätt, i vissa sammanhang blir det för glättigt. Blomman 2 skrev väldigt bra angående just detta.

Utmaningen för mig är att tagga ned, hantera sammandrabbningrna på ett mer avslappnat sätt (lättare sagt än gjort), kanske försöka fokusera mer på vad dottern faktikt har gjort (i balans till det inträffade) istället för att fokusera på att hon har varit olydig. Kanske lite bus... och i övrigt uppfostra flickan som jag tycker är bäst. Några råd?

Med konsekvens menar jag natyrligtivs inte bestraffning, snarare en timeout till eftertanke och samtal om vad i det hon har gjort som var fel och varför ("skamvrå"  en liten stund och samtal om det inträffade), vilket inte heller bör missbrukas. 

I övrigt har jag en bra relation, jag har temprament men är snabb på att förlåta. Kramar och sitta i knä... Min dotter säger ofta att hon älskar mig. Vår relation går att reparera, än så länge har inte det negativa spillt över på hur det är mellan oss i övrigt. Jag ska arbeta mer på positiv förstärkning. 

Jag älskar min dotter, det är därför det gör så ont när det blir så fel... nu bliur det mycket fokus på dotterns dåliga sidor. Men i övrigt är hon lika lad, god, snäll och kärleksfull som vilken fyraåring som helst. 

Tack för alla inlägg och att ni inte dömmer ut mig utan kommer med råd!  Kan inte prata med någon angående detta. 

Det låter som det första du måste börja med att återskapa tilliten hos din dotter, dvs överlämna alla måsten till din fru och investera i kvalitetstid med din dotter. Det behöver inte vara barnsaker. Men ta en promenad i skogen, syssla med något hemma (har ni trädgård så är det också bra). Hitta på saker där det inte gör något om något blir fel.
    Blir hon arg och trotsig (tänk på att det ofta sig själva de egentligen trotsar mot) så vänta ut henne, bli inte arg, utan sitt bara och ta det lugnt och låt henne agera ut.
    Timeout är förkastligt, hon är alldelse för lite för att ha eftertanke.
    Hon är bara fyra år, de har inte mycket konsekvenstänkande då, fortfarande dålig impulskontroll och ibland är de jättekloka och ibland är det bara impuls som gäller.
  • sextiotalist
    Cat71 skrev 2017-04-24 15:58:50 följande:

För det första bör din fru inte gå mellan dig och din dotter i konflikter alls
    (såvida konflikten inte är på väg att spåra ur fullständigt vill säga).
    Det lär er dotter att mamma är den som löser allt åt er två istället för att ni lär er hantera era konflikter på ert sätt. Er dotter kommer så småningom få lära sig hantera konflikter med andra människor i livet och det finns fler än ett sätt. 
    Varför inte lära henne fler sätt redan nu.

I exemplet med handtvättningen kom det att handla om att "pappa var dum som höll för munnen" än att dottern gjort nåt fel alls. Och du känner själv att du gick över en gräns (vilket måste få vara okej ibland - ingen är perfekt).
    Jag tycker inte att man behöver busa fram en lösning i ett sådant läge. Det är fullt på sin plats att visa dottern att beteendet är fel.
    Jag hade visat, med en tydlig kroppshållning och lugnt och bestämt röstläge att det inte är okej och hon tills att händerna tvättats inte får ta i mig. Likaså hade jag skjutit upp varenda aktivitet till händerna tvättats. 

Det är stor skillnad på konsekvenser och bestraffningar anser jag. Konsekvenser ska vara naturliga påföljder av ens agerande.
    Som exempel, vi har bestämt att se en film tillsammans. Jag har sagt att alla leksaker skall plockas undan. Dottern vill inte plocka undan utan gormar och lever runt. Jag skulle vänta ut anfallet och när hon blivit lugn igen förklara att vi inte kan se filmen förrän det är städat. 
    Jag skulle alltså inte höja rösten eller gå ned på hennes nivå och jag skulle inte heller busa bort det hela. Jag skulle ignorera det gapiga beteendet och invänta och belöna det lugna beteendet. Visa att man inte kommer någonstans genom att uppföra sig illa. 
    Det är viktigt att vara konsekvent och tydlig. Och att behålla lugnet själv.
    Man visar att det är barnets uppförande det är fel på och inte barnet självt.

Ja detta att man blir lugn istället för upprörd är ofta mycket bättre. Både sonen och sambon vet att när jag sänker rösten och är riktigt arg, då är jag arg. Jag behöver inte skrika, gorma eller vara fysisk, hela jag utstrålar "nu gick du ett steg för långt"
Svar på tråden Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots