Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots

Ofta trotsar ju ungar med den som hon känner sig trygg med. Dvs dig. Men hon testar gränserna och då måste hon ju få konsekvenser! Den som förstör barnet är din fru! Att aldrig få konsekvenser för sitt handlande är ju inte klokt! Nu kan jag inte sia om framtiden, men flickan visar ju med all tydlighet att hon VILL ha konsekvenser. Hon behöver kunna lita på er. Det jag ser framför mig är att hon kommer driva saken till sin spets och kommer gå hur långt som helst för att veta var ni står.

Hur ska din fru göra när hon kommer på ungen att röka? Dricka? Vad gör hon när flickan är 12 år och kommer hem kl 02.00 på natten istället för kl 09.00?Ska hon leka fram något då? Eller klappa henne på huvudet och säga att "så får man inte göra"? Det är NU tjejen ska lita på att ni för henne tillbaka till ett korrekt beteende och visar att ni inte tolererar vad som helst. När hon är i tonåren är det alldeles för sent.

Förstår mycket väl att du är less. Ni har ju diametralt olika sätt att fostra barn.

Jag har inte riktigt varit med om det du beskriver med mina barn. Jag var ensam med dom och mitt ord gällde. Ingen annan som sänkte min auktoritet. Så det var ganska enkelt för mig.

• Birgitta02

Sen kan jag tycka att du kan hjälpa henne tvätta hennes händer. Hon är dock bara fyra år.

• Birgitta02
    sextiotalist skrev 2017-04-24 10:54:28 följande:
    Håller inte alls med. Jag kan inte se hur denna flicka kan vara trygg med en person som alltid blir arg och frustrerad och dessutom håller för munnen på flickan. Hur ska flickan kunna lita på sin pappa som inte kan hantera sin frustation?

Ja, jag anser att man kan busa och leka med en fyraåring, du vet väl att under tiden barnet växer så ändrar man även sitt sätt att hantera sitt barn.
    Jag hanterade inte konflikter med min då treåring som jag gjorde när han blev 6, 9, 12 15 etc.

Vår son har varit en väldigt viljestark och envis kille och hade vi hanterat honom som ts gör, då hade vi nog haft en vardag fylld med konflikter.
    Nu gjorde mer som mamman och nej, han spårade inte ur som tonåring, nej, vi busade inte fram lösningar när han var tonåring.
    Vi hanterade vår son utifrån den nivån han var på. Däremot så tog vi tag i de konflikter som behövdes. Men eftersom vi i vardagen minimerade onödiga konflikter så fungerade det utmärkt när det verkligen gällde.

Att blir arg är meningslöst. Där håller jag heeeelt med. Inte heller frustrerad. Och kanske det är DÄR det ligger. Mitt inlägg var nog inte helt genomtänkt. Ber om ursäkt för det. Jag har ex.vis aldrig behövt höja rösten till mina barn. Men att LEKA bort trots gjorde jag nog inte. Jag tog mig istället tid till dom. Och sa hellre ja än nej. De behövde inte trotsa. Man kan prata med fyraåringar. Man kan ge sig tid till dom.

Man säger inte till en fyra-åring att tvätta händerna efter toabesök, man hjälper fyraåringen att tvätta händerna. (Hoppsan, du klarade inte att tvätta händerna själv, då hjälps vi åt) Det där med att hålla för munnen på ungen, det missade jag. DET GÖR MAN INTE! Men konsekvenser för att ständigt vara olydig kan man ge. Men små konsekvenser - utefter ålder (som du säger).
  • Birgitta02
    sextiotalist skrev 2017-04-24 11:14:29 följande:
    Sonen har gjort vissa saker som liten som han visste att han inte fick göra, men det bästa sättet var då att stoppa det och visa att man inte gillade det, det var fullt tillräckligt (det upprepades inte)
    Att VISA att man inte gillar och att det inte är ok, är en konsekvens.

TS, jag tror att du måste svälja förtreten ganska många gånger. Om du ser till dig själv hur du hanterar flickan INNAN.... hur gör hon då? Är du redan irriterad på henne? För barn känner av stämningen mycket bättre än du själv gör. Ditt kroppsspråk, din ton, dina ögon - allt avslöjar dig. Byt strategi: var glad och vänlig. Om flickan trotsar dig, så räkna till tio, låt fortfarande glad, gå ner på hennes nivå. Hon vill säkert ha en glad pappa än en arg pappa.Men hon är inte vuxen nog att räkna ut HUR hon ska få den där glada pappan. Det är du som är vuxen .)
  • Birgitta02

TS. Tillhör du dom som kan doppa en valps nos i dess kiss om den råkat göra en olycka inne?

Svar på tråden Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots