Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Hur giftig är cassava?

Brukar dom inte lagra bort detta?

• klyban
    Birgitta02 skrev 2017-04-26 14:24:20 följande:
    Lagra bort?

Det brukar man se när de besöker områden med cassava, där gräver dom ner det ett tag.
    Eller kanske blandat ihop det med en liknande rot, men för mig det i alla fall.

• klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 12:28:55 följande:
    Hur primitiv tror du världen är egentligen? Du måste blanda ihop det med något annat. Kassava skalas, läggs i blöt i tre dagar och sedan kokas, torkas eller friteras.

Konstigt svar.
    Men jag har för mig att det är cassava de gräver ned.
    Sa inget om att du är tvungen till detta, kanske de redan är lagrade före de kommer hit inte vet jag.
    Eller så kan det även vara en annan rot som liknar cassava, vilket jag också la till.

Ska kolla upp detta senare, men fullt upp de närmaste dagarna.
    Så får även du reda på vad som gäller och om det verkligen var cassava.

• klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 13:33:54 följande:
    Själva roten är ju nedgrävd i jorden när de plockar den, så till viss del har du rätt. Men man plockar inte upp den från jorden för att sedan gräva mer den igen. På det sättet försvinner inga gifter. Så nej, det kan inte vara kassava du tänker på.

LoL, det måste vara det jag pratar om Skål not!

Att gräva ner och låta en process ske för göra det ätbart är ju inget okänd teknik precis.
    Men kan du inte vänta tills jag tagit reda på det i stället för vad du håller på med nu?

• klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 17:53:18 följande:
    Det är ju precis det jag menar! Kassava lagras inte i jorden. Den torkas för att bli av med alla gifter. Under jord kommer den aldrig torka ut och gifterna kommer inte försvinna.
    Jag behöver inte vänta och jag tänker inte vänta flera dar, jag vet att du har förväxlat kassava med någon annan rot. Det är det jag försöker få dig att förstå, att du inte behöver ta dig den tiden. Sen när du får tid dvs

Jag återkommer.
    Du behöver inte få mig att förstå nått alls, utan det är jag som ska ta reda på om mitt minne sviker eller inte.
    Men nu har du lagt upp det till att jag kan ha rött skoj sen om jag råkar ha rätt om cassava.
    Så vi får se, det kan vara en liknande rot man skickar ned i jorden för lagra bort detta.

har jag inte återkommit till denna inom 10 dagar, så sparka en gång på mig så jag vaknar upp igen Flört

• klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 20:42:06 följande:
    Du är allt en lustig liten filur du

Tittade snabbt nyss, det är cassava det handlar om och det är en fermentering och avgiftning av vätecyaniden när man gräver ned den.
    Man river den före, och sen kan det ligga där i många månader om man så önskar.
    Så fungerar både som avgiftar och lagra mat till sämre tider.

Men för mer praktiskt visa, så får vi vänta ett tag, då jag har en del avsnitt av Robson Green att plöja igenom först.
    Och det har jag verkligen inte tid med nu.
    Men borde vara typ ett avsnitt ifrån Fiji eller någon annan ögrupp, eller kanske nånstans i Sydamerika.
    Som du förstår är det en del att titta först, gillar du fiske och mat, så kan jag rekommendera den serien.
    Även om fokusen ligger på fiske, så äter han mycket av det han fångar.

• klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 21:23:59 följande:
    Jag svarar på det här om minst 14 dagar.

Ta hur lång tid du vill, jag har ett evigheters tålamod.
    Jag ska försöka hitta klippet i alla fall, eller se om nått bra kommer upp på google senare.

• klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 21:31:51 följande:
    Det här kommer jag inte hinna svara på förrän om tidigast 28 dagar
    Ta 56 dagar om du vill, det är ju inget viktigt precis.
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 21:31:51 följande:
    Det här kommer jag inte hinna svara på förrän om tidigast 28 dagar
    Så nu har det gått +28 dagar, men känn dig inte stressad Skrattande
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-05-24 08:42:38 följande:
    Dina avsnitt av Robin Green är avverkade också eller? Du skulle ju plöja igenom avsnitt om Fiji, Sydamerika, söderhavsöar innan du skulle återkomma.

Det var du som sa att du skulle svara på detta sen, så skyll inte på mig att jag påminner dig på dag 29.
    Men visst är det så med Robson Green.

Se om den tummen åker ur snart.

Svar på tråden Hur giftig är cassava?