Inlägg från: Fru Ve |Visa alla inlägg
  • Fru Ve

Svärord i barnfamilj

Tycker det låter illa med människor som svär i var och varannan mening. Det ger mig intrycket av att man är rätt obildad (oavsett forskning som det skrevs om ovan). Kan absolut tänka mig att det kan drabba negativt vid t.ex. en anställningsintervju om man sitter där och har dåligt språk. Av de anledningarna skulle jag inte vilja att mina barn svär. Vi försöker att inte göra det för att föregå med gott exempel. Det du kan göra är att säga åt barnen att pappa svär men att det är dåligt och fult att säga så, och hoppas de tar efter dig istället.

• Fru Ve
    mammalovis skrev 2017-04-25 09:06:29 följande:

Svärord kommer alltid finnas och som utrop när man slår sig kraftigt och liknande kan jag acceptera det. Men är det lika okej när föräldrar har det i sitt vardagsspråk som förstärkning istället för att använda ord som mycket, väldigt, jätte- o s v. T ex "jag  är så jävla trött idag" "jag gick fan och la mig för sent igår" och sedan fortsätter varje mening med en svordom..
    I mina öron visar det en brist på ett bra ordförråd och är inget jag vill att varken mina barn eller elever använder. Dock märker även jag att språkbruket på tv och liknande har blivit sämre och rent av är förskräckligt ibland.

Jag är uppfostrad med att svordomar inte används i vardagsspråket mer än undantagsvis och det är det jag försöker leva efter också, men visst kan bägaren rinna över även här när jag är irriterad, i synnerhet i perioder då jag är extra trött.

Precis, så menar jag också. Varför slänga in en svordom i meningen? Det låter bara dumt.
Svar på tråden Svärord i barnfamilj