• Anonym (Billie)

    Någon som är kontaktperson och vet arvodet?

    Hej

    Jag har fått en lite lös förfrågan om att bli kontaktperson åt en person. Det är inte LSS utan enligt Socialtjänstlagen. Vad jag förstår så finns det 3 nivåer på detta beroende på hur mycket tid som beviljas. Och det är tydligen arvode och inte lön man får, vad nu skillnaden är ?

    Någon som är kontaktperson som har koll på nivåerna och vad betalningen är? Jag inser att det inte är så välbetalt precis och det förväntar jag mig inte heller. Kanske är det olika också mellan kommunerna? Men ni kan väl skriva vad ni har i alla fall så kanske jag får ett hum om vad jag ska vänta mig.

    Jag vill gärna veta i förväg innan jag talar med de ansvariga eller tackar ja eller nej.

  • Svar på tråden Någon som är kontaktperson och vet arvodet?
  • Anonym (Lisen)

    Detta gäller för Stockholms stad:


    Arvodesersättning


    Beräkning av rekommenderad arvodesersättning för år 2016. Arvodet varierar utifrån hur omfattande och krävande uppdraget bedöms vara. Individuell bedömning måste göras utifrån vilken arbetsinsats uppdraget kräver.


    Kategori 1 kontakt minst en gång /vecka


    369 kr - 1 292 kr


    Kategori 2 kontakt flera gånger /vecka


    738 kr - 1 661 kr


    Kategori 3 kontakt i stort sett dagligen


    1 108 kr - 2 030 kr

  • Anonym (V)

    Ja, det är olika ersättning i olika kommuner. Det är ett arvoderat uppdrag, vilket innebär att det inte är en anställning.

  • Anonym (Billie)
    Anonym (Lisen) skrev 2017-04-23 14:30:41 följande:

    Detta gäller för Stockholms stad:


    Arvodesersättning


    Beräkning av rekommenderad arvodesersättning för år 2016. Arvodet varierar utifrån hur omfattande och krävande uppdraget bedöms vara. Individuell bedömning måste göras utifrån vilken arbetsinsats uppdraget kräver.


    Kategori 1 kontakt minst en gång /vecka


    369 kr - 1 292 kr


    Kategori 2 kontakt flera gånger /vecka


    738 kr - 1 661 kr


    Kategori 3 kontakt i stort sett dagligen


    1 108 kr - 2 030 kr


    Oj, det är ju ganska stor skillnad på lägsta och högsta ersättningen inom varje nivå. har du någon aning om vad som är "krävande"?
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Billie) skrev 2017-04-23 19:03:26 följande:
    Oj, det är ju ganska stor skillnad på lägsta och högsta ersättningen inom varje nivå. har du någon aning om vad som är "krävande"?
    Det vet jag tyvärr inte. 
  • Anonym (Soc)

    Ang vad som är krävande. Jämför till exempel en snäll och skötsam 5-åring som har kontaktfamilj för att mamman är ensamstående och behöver avlastning med en bråkig stökig 12-åring med diagnoser, och beteendeproblematik.

  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    I "min" kommun varierar ersättningen mellan 400 - 3800:-. Helt beroende på tyngden i ärendet och hur bra förhandlare kontaktpersonen är. Är stor brist på kontaktpersoner så rätt person är värd sin vikt i guld.

  • Anonym (Billie)
    Anonym (Soc) skrev 2017-04-24 18:26:43 följande:

    Ang vad som är krävande. Jämför till exempel en snäll och skötsam 5-åring som har kontaktfamilj för att mamman är ensamstående och behöver avlastning med en bråkig stökig 12-åring med diagnoser, och beteendeproblematik.


    När det gäller barn är det mer lätt att förstå men här handlar det om vuxna. Jag fattar att en frisk men väldigt ensam person är lättare och en med OCD och andra tyngre diagnoser är mer krävande men jag tänker mig mer detaljerat om det r möjligt. Är det en krävande person om den pratar i 180 och har dålig hygien och i så fall hur krävande är det och vad är det värt i pengar liksom. Att en person med social fobi och ångest som det tar 2 timmars övertalning bara att få utanför dörren fattar jag är krävande, men vad är krävande i det här sammanhanget och när börjar det bli så krävande att arvodet beräknas högre.
  • whippo

    Fick runt 1000:- i arvode och utlägg när jag var kontaktperson. Träffades ungefär en gång i veckan och hade kontakt ett par gånger i veckan. Var det i kanske tio år, slutade för ett år sedan på grund av flytt.

  • Anonym (Soc)
    Anonym (Billie) skrev 2017-04-24 23:15:21 följande:

    När det gäller barn är det mer lätt att förstå men här handlar det om vuxna. Jag fattar att en frisk men väldigt ensam person är lättare och en med OCD och andra tyngre diagnoser är mer krävande men jag tänker mig mer detaljerat om det r möjligt. Är det en krävande person om den pratar i 180 och har dålig hygien och i så fall hur krävande är det och vad är det värt i pengar liksom. Att en person med social fobi och ångest som det tar 2 timmars övertalning bara att få utanför dörren fattar jag är krävande, men vad är krävande i det här sammanhanget och när börjar det bli så krävande att arvodet beräknas högre.


    Jag förstår inte vad du skriver.
  • Anonym (Mimmi)

    Hoppas du blir en bra kontaktperson haft flera styckna utom en som bara gjorde det för pengarnas skull tyvärr

  • Anonym (Hilda)
    Anonym (Soc) skrev 2017-04-25 07:02:03 följande:

    Jag förstår inte vad du skriver.


    Be någon läsa upp det för dig om du inte är läskunnig.
  • monkees
    Anonym (Mimmi) skrev 2017-04-25 07:11:21 följande:

    Hoppas du blir en bra kontaktperson haft flera styckna utom en som bara gjorde det för pengarnas skull tyvärr


    Men eftersom TS verkar väldigt intresserad av storleken på arvodet och hur det beräknas så......................................vad vet man.
  • Anonym (Billie)
    monkees skrev 2017-04-25 11:23:09 följande:
    Men eftersom TS verkar väldigt intresserad av storleken på arvodet och hur det beräknas så......................................vad vet man.
    Det är inget konstigt eller suspekt över att man undrar över vad man får för ersättning för ett uppdrag och du behöver inte insinuera annat. Som sagt så är det inget man blir rik för eller gör för pengarna då det knappast går att leva på, Visst är det en liten extrainkomst men det främsta skälet är för att det faktiskt är skoj. Denna person träffar jag ändå utan betalning men nu vill denna att det ska vara mer regelbundet och ofta då personen känner att jag har bra inflytande på denne. Tidigare kontaktpersoner har inte fungerat eller "klickat"
  • monkees
    Anonym (Billie) skrev 2017-04-25 18:23:08 följande:
    Det är inget konstigt eller suspekt över att man undrar över vad man får för ersättning för ett uppdrag och du behöver inte insinuera annat. Som sagt så är det inget man blir rik för eller gör för pengarna då det knappast går att leva på, Visst är det en liten extrainkomst men det främsta skälet är för att det faktiskt är skoj. Denna person träffar jag ändå utan betalning men nu vill denna att det ska vara mer regelbundet och ofta då personen känner att jag har bra inflytande på denne. Tidigare kontaktpersoner har inte fungerat eller "klickat"
    Okej. Ja tydligen så varierar det enormt över landet och beroende på uppdragets "svårighetsgrad" så du gör bäst i att kontakta den myndighet som har hand om löner till kontakt.pers. så får du veta på kronan.
  • Anonym (Yohoja)

    Tror du är intresserad av pengarna. Att det är du själv som tror dig vara bra för personen. Inte att personen själv är övertygad om det. Tror du är en sån som tror dig vara bättre än alla andra. Eller att du alltid har rätt och andra fel. Att du själv ser en regelbundenhet i mötet med denna person (eller om dom är fler fast du inte vågar skriva det) och vill ha betalt för att vara god och hjälpa. Tror inte på att du bara tycket detta "är roligt ". Är saker roliga undrar man inte över ersättningsstorlek och skillnader. Sorry. Men jag köper inte att du skulle vilja hjälpa. Som sagt tror du vill ha betalt för att vara god och hjälpa. Plus att du egentligen bara är en egoist Som tänker i pengar och vad tjänar jag på detta.

  • Anonym (Billie)
    Anonym (Yohoja) skrev 2017-04-26 18:19:03 följande:

    Tror du är intresserad av pengarna. Att det är du själv som tror dig vara bra för personen. Inte att personen själv är övertygad om det. Tror du är en sån som tror dig vara bättre än alla andra. Eller att du alltid har rätt och andra fel. Att du själv ser en regelbundenhet i mötet med denna person (eller om dom är fler fast du inte vågar skriva det) och vill ha betalt för att vara god och hjälpa. Tror inte på att du bara tycket detta "är roligt ". Är saker roliga undrar man inte över ersättningsstorlek och skillnader. Sorry. Men jag köper inte att du skulle vilja hjälpa. Som sagt tror du vill ha betalt för att vara god och hjälpa. Plus att du egentligen bara är en egoist Som tänker i pengar och vad tjänar jag på detta.


    Kändes det skönt att ösa skit över någon annan på det där viset? 

    Eftersom du inte alls känner mig blir det bara så löjligt det du skriver och säger nog faktiskt mer om dig än om mig. Ha en bra kväll.
  • Anonym (Arbetar på lss-boende)
    Anonym (Yohoja) skrev 2017-04-26 18:19:03 följande:

    Tror du är intresserad av pengarna. Att det är du själv som tror dig vara bra för personen. Inte att personen själv är övertygad om det. Tror du är en sån som tror dig vara bättre än alla andra. Eller att du alltid har rätt och andra fel. Att du själv ser en regelbundenhet i mötet med denna person (eller om dom är fler fast du inte vågar skriva det) och vill ha betalt för att vara god och hjälpa. Tror inte på att du bara tycket detta "är roligt ". Är saker roliga undrar man inte över ersättningsstorlek och skillnader. Sorry. Men jag köper inte att du skulle vilja hjälpa. Som sagt tror du vill ha betalt för att vara god och hjälpa. Plus att du egentligen bara är en egoist Som tänker i pengar och vad tjänar jag på detta.


    Du verkar konstig...klart man vill veta vad man får i ersättning.

    Jag har arbetat som kontaktperson och ersättningen är tyvärr mycket låg med tanke på det man gör för personen.
  • USA111

    Kan man inte gå på konsert med kontaktperson det läst jag att man kunde nej dte kan man ej för det kostar

Svar på tråden Någon som är kontaktperson och vet arvodet?