Inlägg från: MorTillTheo |Visa alla inlägg
  • MorTillTheo

    Min sons sömn

    Hejsan jag har en son på 7 månader och jag bävar mig varje kväll för nattningen av sonen då det krävs FLERA nattningar för honom att sova i hans säng.

    Jag gör flaskan och byter om på honom sedan sätter vi oss i min säng med flaskan sen brukade han somna ganska sbabbt efter flaskan, men nu när han somnar så vaknar han på en gång när jag lämnar rummet efter att jag lagt ned honom. Så får jag hålla på att vagga honom tre till fem gånger tills jag ber pappan att ta över och då somnar han direkt!

    Jag känner verkligen ett obehag att göra nattningen då jag känner mig sååå dålig som mamma att jag inte kan ge honom ro till sömn:(

    Då jag är hemma på fp så vill jag inte att pappan ska natta varje kväll då han har ett arbete att sköta då han ska föra in pengar till hemmet.

    Har ni tips eller lite peppning till mig?

  • Svar på tråden Min sons sömn
  • MorTillTheo
    lövet2 skrev 2017-04-20 22:15:33 följande:

    Tja, jag skulle nog inte fixera mig vid att sonen skulle sova just i sin säng. Han kanske sover alldeles utmärkt någon annanstans? I den åldern har jag lagt mina barn på golvet i köket eller TV-rummet (på ett tjockt täcke då förstås). Sedan har jag lagt dem i sängen först när jag själv lagt mig.


    Våra rutiner tycker vi skall visa honom att nu är det natt och då ska man sova i sängen. För på dagarna då kan jag lägga ut täcke på golvet för honom att sova på och då sover han ca 30-45 minuter men natten har hab alltid fått sova i sin säng. Och största problemet är att han vaknar när jag går därifrån när han ligger i sängen redan. Att söva kan vara jobbigt men jobbigare är det när han ska vakna när jag går.
  • MorTillTheo
    Carambolan skrev 2017-04-20 23:02:01 följande:

    Har du provat att söva honom någon annanstans? Våra har i den åldern ofta somnat bredvid oss i soffan, eller lagt sig direkt med oss i stora sängen när vi lägger oss. Har ni inte fler barn som måste upp tidigt för att gå till skolan så kanske det är lättare att låta honom sova till exempel 23-09 istället för 20-06 om han somnar bättre när du lägger dig samtidigt.


    Vi vill dock inte ha honom i våran säng, vi vill inte att det skall sätta standarden till samsovning då vi inte är för det( visst när han är större och vill ha tröst när han är sjuk men inte sätta som rutin redan nu då jag har svårt att bryta rutiner med honom redan nu)men tiderna ska jag absolut testa det kanske tröttar ut honom så det bara blir en nattning per kväll:)
  • MorTillTheo
    Tow2Mater skrev 2017-04-20 22:23:25 följande:

    Prova vänta med att lägga till samma tid pappan brukar ta över. Barnet kanske inte är trött när du normalt börjar.


    Jag ska absolut testa natta lite senare svårt bara att veta när så han inte blir övertrött för då kan inget söva honom förutom att sätta sig i bilen och åka en stund. Men absolut testa natta senare!:)
  • MorTillTheo
    lövet2 skrev 2017-04-21 12:50:26 följande:

    Jag har nog alltid tyckt det är viktigast att alla mår bra och sover gott, så jag förstår inte riktigt den där fixeringen vid att spädbarn ska sova ensamma och isolerade på natten. Men visst - gillar du inte god nattsömn, så kör på bara.


    Jag håller med om att alla ska må bra och sova gott! Sover gott om nätterna gör vi oxå! Han sover oftast hela nätter! Problemet är att han vaknar efter att han somnat i min famn när jag lägger ned honom! Inte att han inte sover på natten för det gör han! Men jag kanske var lite otydlig och kanske därför du missuppfattat mig?
  • MorTillTheo
    lövet2 skrev 2017-04-21 12:50:26 följande:

    jag förstår inte riktigt den där fixeringen vid att spädbarn ska sova ensamma och isolerade på natten. Men visst - gillar du inte god nattsömn, så kör på bara.


    Och vadå isolerade han sover i sin säng bredvid mig i mitt sovrum och han kan se mig så fort han vaknar så det är inte direkt isolerat ska du veta!
  • MorTillTheo
    Fröken W skrev 2017-04-21 21:04:27 följande:

    Känner igen det där med att bebisen vaknar när man lämnar rummet. Har en dotter på snart 7 månader som gör likadant. Vi fick tipset från bvc att lägga senare, men det är jättesvårt! Precis som du är inne på så leder det ofta till en övertrött bebis som inte går att söva alls. Svår balansgång det där...

    Om det inte funkar för er att lägga lite senare så tycker jag ändå att du kanske ska fundera över om inte pappan ska ta nattningarna ett tag. Tänker precis som du "han har jobbat hela dagen...". Men jag har allt mer börjat släppa den tanken, ja han har jobbat men jag har tagit hand om vår bebis hela dagen och har inte haft en stund för mig själv på hela dagen typ. Och när jag pratade med pappan så tyckte han att jag var helt "knäpp" som försökte skona honom från bebislivet eller vad man ska säga.

    Så förutom att det är konstigt att ens tänka som ovan så tänker jag att du, som du skriver, är spänd inför läggningarna vilket bebisen alldeles säkert känner. Kanske behöver ni hjälp att bryta mönstret?

    Lycka till!


    Tack för ditt svar!

    Jag ska nog faktiskt låta honom ta nattningarna ett tag för att se om vi kan bryta mönstret som du säger. Han tar gärna nattningarna om jag frågar honom det är ju bara att jag har inte låtit honom för sonen och jag har våran nattrutin pch pappan vill gärna göra sin rutin och jag har då svårt att inte lägga mig i! Hehe vad fjantig man är! Jag måste ju lära mig att slappna av så inte sonen känner av min oro som du säger!:)
Svar på tråden Min sons sömn