• Eldrene

down syndrom mosaik trisomie 21

Hej

Vi fick igår reds på att vår dotter har down syndrom mosaik trisomie 21där 26% av hennes kromosomer är "felande". Hon har ett medfött hjärtfel som gjorde att de valde att göra ett kromosomtest. Jag skulle vilja få kontakt med andra som har barn med det syndromet. Hur har det gått för ers barn? Hur har de utvecklats?

• Svar på tråden down syndrom mosaik trisomie 21
  • Eldrene

Kattflickan: Vi gjorde ett blodprov då hon har ett hjärtfel, ett hål mellan de två kamrarna. Läkaren anade att det ev kunde vara något fel då vår dotter var lite slappare än normalt i nacken. Vi blev inlagd på sjukhus och där tog de slla prover jag tror de kan ta och då även för olika syndrom. Det syns inte alls på utseendet på vår dotter...

Idag är vår dotter 12 veckor gammal.. Hon har utvecklats normalt eller tom tidigt tänker rent motoriskt igår vände hon sig från rygg till mage första gången när hon var 3 v lyfte hon huvudet vilket jag förstått som tidigt..

Som jag förstått det kan man ha olika mycket mosiacism Kattflicksn du vet inte hur mycket som du har? Måste säga att ditt svar ändå var skönt att höra att det har gått så pass bra för dig????

Svar på tråden down syndrom mosaik trisomie 21